- Considerati ca in Romania, respectiv in Braila, elevii beneficiaza de educatie sexuala?
- Educatia "oficiala" din zona educatiei sexuale este firava. Pe de alta parte, adolescentii isi fac o educatie de tip " informal", citesc reviste sau carti, mai mult sau mai putin pozitive. Astfel, se incurajeaza si anumite comportamente excesive in zona erotico-sexuala.
- Cit de benefica le-ar fi elevilor introducerea unui program complet de educatie sexuala de catre specialisti?
- Fara doar si poate este necesar. Toti specialistii din aceasta zona sint la unison in ceea ce priveste introducerea in scoli a educatiei sexuale ca materie, ca optional, axata mai ales pe cazuistica, cursuri tinute de specialisti chiar si din afara scolii, psiho-sexologi, doctori venerologi.
- V-ati confruntat cu cazuri grave cauzate de lipsa educatiei sexuale?
- In liceul in care activez eu, da. De exemplu, sarcinile nedorite, nu au fost foarte dese, dar au existat. Persoana respectiva a beneficiat de consiliere, dar lipsa unui obiect sau a unei organizari se resimte. Scoala nu satisface nevoia de cunoastere a tinerilor si astfel ei invata din alte surse.
- Ce puteti comenta cu privire la cazul fetei de 16 ani din Gr. Sc. "Edmond Nicolau" care a devenit mama?
- Sint mai multi factori care au dus la acest fapt. Conteaza si mediul din care provine, anturajul, nivelul de educatie si cultura al respectivei persone. Ea beneficiaza de consiliere, e echilibrata, a constietizat ca a dat nastere unei noi vieti si, in acelasi timp, ca trebuie sa-si continue studiile.
Tinarul trebuie sa-si descopere sexualitatea intr-un mod firesc
- Din experienta dumneavoastra, cum credeti ca ar reactiona parintii daca s-ar introduce educatia sexuala in scoli?
- Depinde de nivelul de educatie al familiei de provenienta. Cu siguranta familiile de intelectuali vor accepta introducerea acestui obiect. Pe de alta parte, familiile cu un nivel scazut de educatie si cu profunde radacini in zona traditionalista ori excesiv religioasa vor vedea acest subiect tabu, ca pe o interdictie, dar dupa cum stim "fructul oprit este cel mai dorit". Parintii copiilor care deja au pasit in adolescenta trebuie sa le devina parteneri, sa vorbeasca deschis cu ei, sa le inteleaga valorile, sa nu uite ca au trecut prin aceleasi probleme la rindul lor. Nu trebuie sa devina nici foarte permisivi, in a se aluneca in partea de vulgaritate sexuala, de promiscuitate. O permisivitate medie, pentru un adolescent, poate cumva genera si se poate duce pe o zona a acceptarii laturii "interzise". Tinarul trebuie sa-si descopere singur sexualitatea, intr-un mod firesc, nu prin filme vulgare, ci printr-un mod evident stiintific, prin introducerea unui obiect- optional de educatie sexuala. As mentiona o carte, interesanta atit pentru tineri, cit si pentru parinti, "Criza adolescentei", de Stephanie Clerget, aparuta la editura "Trei", care atinge si zona descoperirii propriei sexualitati. Cu cit lucrurile sint spuse mai franc, cu atit evitam si probleme precum sarcinile nedorite, drame, suiciduri in urma relatiilor esuate. Adultul trebuie sa trateze cu mare seriozitate indragostirea tinarului. Tinerii stabilesc o implicare afectiva, sint intr-un echilibru fragil, care se consolideze prin cunoasterea reciproca.
- Ce le recomandati tinerilor care vor sa-si inceapa viata sexuala?
- In primul rind, sa se cunoasca pe ei insisi foarte bine. Sa apeleze la psihologii din scoli, sa discute cu ei problemele acestui domeniu. Trebuie evitate si efectele nedorite: deceptiile, sarcinile nedorite, tentativele de suicid sau suicidul. Sa nu uite ca dragostea care se infiripa este intrevederea unei stari paradisiace. Un paradis in formare, ce trebuie cucerit gradual, fara graba. O persoana indragostita in mod real nu va cere o apropiere fizica. Trebuie sa ne respectam reciproc ca persone. Asta depinde si de grila lor valorica, de religie, de orientare. Acest pas nu trebuie privit ca ceva respingator, dar nici sa se grabeasca, pentru a se intelege. In relatiile afective dintre tineri trebuie sa existe sinceritate, sa dea drumul copilului din ei, pentru a se cunoaste mai bine si pentru a cimenta aceasta relatie. Trebuie sa se evite deziluziile. Tinerii trebuie instruiti si in privinta potolirii acestei "foamete" de cunoastere, prin activitati artistice ori sportive. Elevul trebuie sa invete sa accepte schimbarile din corpul sau - endocrine, somatice, psiho-somatice... El trebuie ajutat sa-si gaseasca propria identitate, sensul personal al vietii. Parintii, psihologul scolar, profesorul diriginte au datoria de a-l ajuta pe elev in aceasta privinta.
(Interviu realizat de Ruxandra STROE si Madalina GLAVAN)