Propunerea de regulament vizeaza sa garanteze ca persoanele fizice ?i firmele pot utiliza propriile sisteme na?ionale de identificare electronica pentru a accesa servicii publice în alte ?ari UE în care sunt disponibile sisteme de identificare electronica. Totodata, creeaza o pia?a interna pentru semnatura electronica ?i serviciile de încredere online conexe, garantând ca aceste servicii func?ioneaza la nivel transfrontalier ?i ca au acela?i statut juridic ca procedurile tradi?ionale bazate pe hârtie. Astfel, economiile care devin posibile datorita achizi?iilor publice electronice vor fi maximizate.
Propunerea respecta pe deplin sistemele de identificare na?ionale ?i preferin?ele statelor membre care nu de?in sisteme de identificare na?ionale. Ea le permite statelor cu un sistem de identificare na?ional sa participe la sistemul european sau sa ramâna în afara acestuia. Dupa ce un stat membru notifica faptul ca dore?te sa participe la sistemul paneuropean, acesta trebuie sa ofere, prin intermediul identita?ii electronice, acela?i acces la serviciile publice pe care-l ofera propriilor ceta?eni, se arata într-un comunicat al CE.
"Persoanele fizice ?i firmele trebuie sa poata efectua tranzac?ii în cadrul unei pie?e unice digitale fara frontiere, aceasta este valoarea internetului. Certitudinea juridica ?i încrederea sunt la rândul lor esen?iale, prin urmare este necesar un regulament mai cuprinzator care sa vizeze semnatura electronica ?i identitatea electronica", a declarat Neelie Kroes, vicepre?edinta a Comisiei Europene.
"Obiectivul prezentei propuneri este ca ceta?enii sa poata profita la maximum de identitatea lor electronica, daca au una. Prin recunoa?terea reciproca a sistemelor de identificare electronica na?ionale ?i prin standarde comune pentru serviciile de încredere ?i semnatura electronica, putem preveni fragmentarea internetului ?i a serviciilor publice online ?i putem face astfel mai u?oara via?a a milioane de firme ?i a unui numar ?i mai mare de ceta?eni", a mai precizat Kroes.
Regulamentul propus nu obliga statele membre UE sa introduca ?i nu obliga persoanele fizice sa ob?ina car?i de identitate na?ionale, car?i de identitate electronica sau alte solu?ii de identitate electronica, nu introduce o identitate electronica europeana ?i niciun fel de baza de date europeana, nu faciliteaza ?i nu impune un schimb de informa?ii personale cu alte par?i.
Printre beneficiarii diverselor aspecte ale regulamentului se vor numara studen?ii, deoarece vor putea sa se înscrie la o universitate straina online, în loc sa calatoreasca în strainatate pentru a depune personal formularele pe suport de hârtie, ceta?enii care î?i pregatesc mutarea într-o alta ?ara UE sau casatoria în strainatate ori care trebuie sa depuna mai multe declara?ii fiscale ?i pacien?ii care au nevoie de asisten?a medicala în strainatate, deoarece vor putea verifica în mod securizat sau vor putea autoriza un medic sa acceseze dosarul lor medical online.
Totodata, societa?ile vor beneficia de acest regulament, deoarece vor putea licita online pentru contractele din sectorul public oriunde în UE. Acestea vor putea semna, marca temporal ?i sigila ofertele prin mijloace electronice, în loc sa imprime ?i sa trimita prin curier mai multe copii pe suport de hârtie ale ofertei.
Regulamentul va permite persoanelor care doresc sa desfa?oare o activitate economica într-un alt stat UE, deoarece vor putea sa înfiin?eze o firma pe internet ?i sa transmita rapoartele anuale online, fara batai de cap.
De asemenea, guvernelor le va permite sa reduca sarcinile administrative ?i sa creasca eficien?a, raspunzând astfel mai bine nevoilor ceta?enilor ?i economisind banii contribuabililor.
Ambele elemente ale regulamentului - identitatea electronica ?i semnatura electronica - vor crea un mediu de reglementare previzibil care le va permite firmelor, ceta?enilor ?i autorita?ilor publice sa interac?ioneze într-un mod securizat ?i comod. Aceasta va conduce la cre?terea eficien?ei serviciilor publice ?i private online, a afacerilor electronice ?i a comer?ului electronic în UE.
Abordarea adoptata în domeniul semnaturii electronice, bazata pe directiva actuala privind semnatura electronica, a adus un anumit nivel de armonizare a practicilor din Europa. Toate ?arile din UE au norme legale privind semnatura electronica, însa acestea difera ?i fac în practica imposibila efectuarea de tranzac?ii electronice transfrontaliere. Acela?i lucru este valabil pentru serviciile de încredere precum marcarea temporala, sigiliul electronic ?i livrarea electronica, precum ?i autentificarea pe site-uri web, pentru care nu exista interoperabilitate la nivel european. Prin urmare, prezentul regulament propune norme ?i practici comune pentru aceste servicii.
Pentru identitatea electronica, regulamentul asigura certitudinea juridica prin principiul recunoa?terii ?i acceptarii reciproce în ?arile membre care accepta identita?i na?ionale care au fost notificate oficial Comisiei. Nu este obligatoriu ca statele membre sa înregistreze identita?ile na?ionale, însa Comisia spera ca multe state membre vor alege sa faca acest lucru.
Comisia ?i statele membre UE au dovedit ca recunoa?terea reciproca transfrontaliera a identificarii electronice func?ioneaza, prin proiectul STORK, care a implicat 17 state membre.
Proiectul de regulament de luni este ultimul dintr-un numar de 12 ac?iuni-cheie propuse în Actul privind pia?a unica. Aceste propuneri au fost de asemenea incluse în Planul european de ac?iune privind guvernarea electronica 2011-2015, în foaia de parcurs pentru stabilitate ?i cre?tere a UE ?i în Agenda digitala pentru Europa.