Încasările din timbru de mediu până la data de 31 octombrie 2013 totalizează 606.401.470,99 lei, iar valoarea restituirilor vechii taxe auto din aceeaşi perioadă este de 467.320.273,42 lei, a declarat, joi, la conferinţa "Mediafax Talks about Auto Industry", preşedintele AFM Adrian Gearâp.
Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) a declarat că introducerea timbrului de mediu şi implementarea programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (Rabla) au fost instrumentele prin care s-a urmărit protejarea mediului.
"Sumele colectate din timbrul de mediu sunt utilizate pentru diverse programe de mediu, pe care Administraţia Fondului pentru Mediu le derulează şi care au ca obiective principale protejarea mediului înconjurător , reducerea poluării şi reducerea gazelor cu efect de seră", a spus Gearâp.
Pe de altă parte, a atras el atenţia, în acest an, însă, AFM a trebuit să restituie o parte importantă din banii încasaţi din vechile taxe de poluare, în urma unor hotărâri judecătoreşti şi irevocabile, ceea ce a condus la reducerea semnificativă a bugetului fondului de mediu.
"Timbrul de mediu este cu adevărat o taxa de mediu, pentru ca se calculează în principal în funcţie de emisia de CO2. Au fost crescute cotele pentru maşinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, iar pentru cele dotate cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non Euro), au fost diminuate. Pentru aceste autoturisme , aş vrea, însă, să accentuez că valorile taxelor anterioare erau extrem de ridicate. Considerăm că valoarea timbrului de mediu pentru aceste maşini nu este redusă astfel încât să genereze o creştere masivă a tranzacţionării acestor tipuri de autoturisme", a mai spus Gearâp.
El a mai arătat că accentul pus pe componenta de CO2 are legătura cu armonizarea europeană, care va avea loc în viitor. În Europa, doar Germania practică acest sistem. În prezent, 18 state din UE au diverse forme de taxare a poluării, iar tendinţa este de renunţare treptată la taxele de prima înmatriculare şi de creare a unor impozite anuale pe circulaţie (în funcţie de emisia de CO2), a mai spus preşedintele AFM.
De la 15 martie, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro, pe principiul că maşinile vechi au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Timbrul de mediu se plăteşte o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.
Agenţia de presă Mediafax, cu sprijinul Camerei de Comerţ Româno-Germană, organizează joi conferinţa "Mediafax Talks about Auto Industry 2013". Mediafax continuă tradiţia de a supune anual dezbaterii situaţia din industria auto, propunând în plus teme ca: măsuri privind timbrul de mediu şi programul de înnoire a parcului auto, fiscalitatea - un instrument de reducere a poluării şi de sprijinire a industriei auto, tendinţe în Supply Chain Management în sectorul auto şi impactul acestora în Europa de Est.
Lectorii conferinţei sunt: Adrian GEARÂP - preşedinte, Administraţiei Fondului de Mediu; Zoltan BRASSAI - Director General, Ford România; Dr. Ştefan PENTHIN - Partener, Bearing Point; Mona CUCU - Director Direcţia de Asigurări Obligatorii, Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF); Bogdan Cristian NICA - Preşedinte, ANPC; Alexandru Cristian ŞTRENC - Director General Adjunct, OSIM, Carmen IACOB - Managing Director Finance&Administration, Kirchhoff Automotive, Oana STOENESCU - Director Vânzări, Garanti Leasing. Conferinţa va fi moderată de Cristian DIMITRIU, Director Editorial, Mediafax Group.