Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României (CCR) cu excepția de neconstituționalitate referitoare la Ordonanța de Urgență a Guvernului 15/2016 pentru modificarea Legii 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului. Ordonanța menționată a fost adoptată pe 11 mai și publicată în Monitorul Oficial pe 12 mai și are ca obiect completarea Legii privind organizarea și desfășurarea referendumului, în sensul de a permite organizarea și desfășurarea referendumului local la aceeași dată cu alegerile locale, cu utilizarea acelorași secții de votare, birouri electorale de circumscripție și ștampile electorale.
Avocatul Poporului precizează că această OUG este de natură să aducă atingere prevederilor articolului 115, alineatul 4 din Constituție, potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.
În legătură cu motivele invocate de Guvern în nota de fundamentare și expunerea de motive, Avocatul Poporului spune că a remarcat că, în realitate, două autorități publice locale au stabilit prin hotărâri emise de consilii locale (acte administrative) ca desfășurarea unor referendumuri locale să aibă loc în aceeași zi cu data stabilită pentru desfășurarea alegerilor locale, 5 iunie, în condițiile în care Legea 3/2000 nu conținea prevederi care să permită organizarea concomitentă a două tipuri distincte de scrutine.
Ciorbea: cu un ochi râde, cu altul plouă?
Guvernul a modificat si completat, miercuri, 18 mai, printr-o altă ordonanță de urgență, Codul penal și Codul de procedură penală. Unul dintre motivele care stau la baza noii ordonanțe este faptul că, de la intrarea în vigoare a noului Cod de procedură penală și până în prezent au fost adoptate 15 decizii ale Curții Constituționale care au produs un impact important asupra acestui act normativ. De asemenea, este necesară transpunerea urgentă a unor acte normative ale UE din domeniul dreptului penal, dar și dreptului procesual-penal.
Potrivit Guvernului, un motiv ar mai fi necesitatea stringentă a unor intervenții legislative pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului penal, semnalate de instituțiile din cadrul sistemului judiciar. Cum parlamentarii nu și-au găsit timp pentru modificarea codului menționat - fapt de care până și președintele Curții Constituționale s-a plâns - iar acum Parlamentul se află într-o vacanță motivată de campania electorală, Guvernul a impus această rezolvare prin OUG. Va interveni și acum Victor Ciorbea?