* consilierii municipali s-au întrunit, miercuri după-amiază, în cadrul unei ședințe extraordinare, pentru a aproba din nou două proiecte de asociere a Municipiului Brăila cu Comuna Chiscani, în speranța că vor putea obține finanțare în vederea achiziției a șapte tramvaie sau a 23 de autobuze electrice noi * inițial, două asemenea proiecte fuseseră deja aprobate pe 12 aprilie, însă potrivit primarului, marți-seară (10 mai), au fost publicate modificări la ghidurile de finanțare și toată procedura a fost reluată pentru a se încadra până luni, când se vor depune proiectele * procedura este de tipul ”primul venit, primul servit”, iar primarul Marian Dragomir a avertizat încă de luna trecută că finanțările ar putea fi acordate cu dedicație
Deși două proiecte de colaborare pentru achiziția de tramvaie electrice sau autobuze electrice prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) fuseseră deja aprobate de Primăria Municipiului Brăila și cea din Chiscani, totul a trebuit reluat, miercuri seară. Consilierii municipali s-au întrunit în cadrul unei ședințe extraordinare pentru a aproba cele două proiecte într-o nouă formă, după ce, potrivit primarului Marian Dragomir, marți-seară au fost publicate ghidurile de finanțare modificate față de varianta inițială anunțată în luna aprilie.
”Stimați consilieri, în data de 12 aprilie 2022 am aprobat ceva asemănător cu aceste proiecte pe care le discutăm astăzi, din nou. Ieri, pe data de 11.04.2022, a fost publicată forma finală a ghidului de finanțare pentru achiziția din fonduri europene a tramvaielor și a autobuzelor electrice noi. Proiectele anterioare erau realizate pe forma existentă a ghidului aflat în consultare. După publicare, ieri, la ora 18:00, am contactat colegii din Primăria Municipiului Brăila pentru actualizarea proiectelor de hotărâri conform noilor prevederi ale ghidurilor, care sunt destul de consistente din punct de vedere al modificărilor, exact așa cum am estimat. Și a fost nevoie ca această ședință să fie atât de rapidă ca urmare a faptului că luni, la ora 10:00, începe sesiunea de depunere a acestor cereri de finanțare”, a declarat Dragomir înainte de votarea proiectelor.
Edilul-șef a făcut mențiunea că la fel ca data trecută se aprobă două proiecte: unul pentru achiziția a șapte tramvaie noi și un altul pentru achiziția a 23 de autobuze electrice. Cu trei mai multe față de ceea ce se aprobase în luna aprilie, deoarece ghidul de finanțare nou face o diferențiere între autobuzele de 12 m și cele de 18 m lungime.
”Noi nu cumpărăm autobuze de 18 m, pentru că ar fi foarte lungi pentru străzile Municipiului Brăila, nu avem așa ceva. Noi cumpărăm autobuze de 12 m, așa cum sunt cele care circulă în Municipiul Brăila de mare capacitate”, a adăugat Dragomir.
Primăria Brăila va opta pentru achiziția de tramvaie
Mergând mai departe, primarul a făcut precizarea că primăriile nu pot depune cereri de finanțare pentru ambele proiecte, ci doar pentru unul dintre acestea și că se va merge pe principiul ”Primul venit, primul servit”. Dragomir a explicat că municipalitatea are de gând să opteze în primă fază pentru achiziția de tramvaie, deoarece ar avea mai multă nevoie de acestea decât de autobuze.
”Cine reușește să încarce repede documentele și cererea de finanțare, acela va avea întâietate. Dacă cumva la o primărie nu va funcționa internetul sau provider-ul de internet va furniza un serviciu de o mai slabă calitate decât la altă primărie, cu toată bunăvoința, acea primărie va rata apelul respectiv. Pentru că din motive independente de dorința angajaților Primăriei, ai staff-ului IT, a tuturor celorlalți, nu vor putea încărca documentele. Sunt doar 50 de tramvaie în România și 200 de autobuze electrice. Ceea ce din punctul meu de vedere este foarte puțin. Noi vom depune prima dată pentru tramvaie. Pentru că pe lângă tramvaiele aflate în licitație în momentul de față la Ministerul Dezvoltării - o licitație cu anumite contestații, la care nu vă pot da detalii suplimentare, dar este vorba despre cele 11 tramvaie. Mai avem nevoie și de acestea șapte. Și mai avem în licitație încă două tramvaie pe proiectul Parc Monument - Radu Negru”, a declarat Dragomir.
Acesta a mai adăugat că dacă Primăria Brăila va rata finanțarea pentru tramvaie din varii motive, va opta mai departe pentru autobuze, deși lucrurile se vor mișca foarte rapid și potrivit estimărilor specialiștilor municipalității, o astfel de mutare ar putea fi deja supusă eșecului. Un alt argument ce a înclinat în favoarea încercării achiziționării tramvaielor în primă fază este și că pentru autobuze, potrivit contractului, Primăriile vor fi nevoite să achiziționeze și stații de încărcare suplimentare.
”Acesta este motivul pentru care am convocat ședința de CLM atât de repede, dar am ținut din start să vă fac aceste precizări, deorece împărțirea mijloacelor de transport necesare în toate municipiile nu este pe un principiu echitabil. Pe o împărțire în funcție de numărul de locuitori sau de numărul de kilometri de linie de tramvaie sau al liniilor de mijloace de transport în comun. Sau pur și simplu, un număr egal la fiecare municipiu reședință de județ, așa cum este la Programul «Anghel Saligny», ci pe principiul, «primul care încarcă documentele, acela primește tramvaiele». Noi cu siguranță la ora 10 dimineața vom avea echipele de la IT și strategii pregătite pentru a realiza această încărcare. Mai departe, trebuie să avem și noroc aici”, a explicat Dragomir.
Proiectele au fost aprobate fără probleme.
De precizat că PSD-iștii Cristiana Voineag, Andrei Vărzaru și Valentin Pătârlăgeanu au participat online la lucrările ședinței. La primul dintre proiecte, Valentin Pătârlăgeanu nu și-a exprimat votul din anumite probleme tehnice, însă la cel de-al doilea a fost întrebat care îi este opțiunea și a specificat că a votat ”pentru”.
După vot, primarul a ținut să le mulțumească membrilor CLM pentru rapiditatea cu care au participat la ședința extraordinară. De asemenea, a informat plenul că în paralel a avut loc o ședință similară și la Consiliul Local Chiscani. Totodată, a punctat că primarul Costică Cojea se afla în drum spre Brăila pentru a semna acordul de parteneriat între cele două localități, astfel încât să fie timp suficient pentru depunerea documentelor necesare.
Care este valoarea proiectelor
Așa cum am precizat, ambele proiecte se pot depune în cadrul PNRR. Valoarea totală a proiectului privind achiziția de tramvaie Brăila - Chiscani este de 82.012.182 lei din care 61.499.291,10 lei sunt cheltuieli eligibile. Cu această ocazie s-a aprobat suma de 11.684.865,31 lei reprezentând TVA aferentă cheltuielilor eligibile, care va fi suportată de la bugetul de stat. Totodată, contribuția Municipiului Brăila în valoare totală de 8.828.025,59 lei din care 7.418.508,90 lei reprezentând cheltuieli neeligibile și 1.409.516,69 lei reprezentând TVA aferentă acestora.
Valoarea totală a proiectului privind achiziția autobuzelor electrice este de 74.238.598,75 lei din care 61.499.291,10 lei fără TVA, reprezentând cheltuieli eligibile și 11.684.865,31 lei reprezentând TVA aferentă acestora, suportată de la bugetul de stat. Contribuția Municipiului Brăila a fost aprobată la valoarea de 1.054.442,34 lei, din care 886.086 lei reprezentând cheltuielile neeligibile și 168.356,34 lei reprezentând TVA aferentă cheltuielilor neeligibile necesare implementării proiectului, suportată din bugetul local.
Reamintim că, în timpul votului acestor proiecte în prima încercare din luna aprilie, primarul Marian Dragomir a atras atenția asupra felului în care a fost organizată întreaga procedură privind acordarea finanțărilor, punctând că este una care dă foarte mult de gândit. Acesta a acuzat chiar că s-ar putea ca fondurile să fie alocate cu dedicație, cu reguli știute doar de anumite primării.