Faza naţională a olimpiadei de fizică a avut loc la Arad. Lotul Brăilei a fost format din: Mircea Barbu, Monica Mihaela Coman şi Andra Ştefan, din clasa a VII-a, Diana Bădărău şi Florian Bounegru din clasa a VIII-a, toţi de la Şcoala "Mihai Eminescu", pregătiţi de profesoara Maria Neicu. Alături de ei au mai fost alţi patru elevi de la Colegiul "Bălcescu": Andreea Popa, clasa a VIII-a, prof. Corina Andone, Cosmin Iacob, clasa a X-a, prof. Cristian Andronic, David Şerban, clasa a X-a, prof. Tudorel Joghiu, Bogdan Huiu şi Corina Nicolae, clasa a XII-a, prof. Liviu Arici.
Cu menţiuni au fost răsplătite eforturile elevilor: Andra Ştefan, din clasa a VII-a, şi Cosmin Iacob, din clasa a X-a. Andra Ştefan a obţinut şi diplomă de excelenţă pentru performanţe în fizică - cel mai mare punctaj obţinut la proba experimentală. Andra studiază cu plăcere fizica încă din clasa a VI-a, dar acum, în clasa a VII-a a descoperit mecanica şi spune că îi place şi mai mult. În săptămânile dinainte de fazele olimpiadelor lucrează probleme din culegeri şi din fişele oferite de profesoara de la clasă, Maria Neicu, câte patru ore pe zi. "Nu mi s-a părut greu la proba practică, nu a fost ceva ce nu am mai făcut. Totul a stat în concentrare, inspiraţie şi precizie. La proba teoretică a fost greu, dar cred că şi emoţiile au contribuit la scăderea punctajului. Eu am încercat să câştig cât mai multe puncte din formule din raţionamente. Anul viitor sper să fie mai bine", a povestit Andra Ştefan.
Andra Ştefan, cea mai bună din ţară la proba experimentală a olimpiadei de fizică Performanţa nu se face decât atunci când elevul se automotivează
Lotul a fost însoţit de profesoara Maria Neicu. "Mi-a plăcut că Andra nu a căzut în capcana de la proba practică. I se cerea să determine masa unui corp prin două metode, iar majoritatea copiilor au pierdut timp preţios căutând două metode experimentale. Ori erau două metode de calcul, iar Andra a văzut imediat această chestiune de fineţe. Eu am lucrat cu toţi elevii şi în cadrul Cercului de fizică din şcoală şi la Centrul de Excelenţă, pentru că este extraordinar când copiii îşi găsesc ceva pentru care să ardă. Performanţa nu se face decât atunci când elevul se automotivează. Pentru majoritatea acest lucru se întâmplă în adolescenţă, la tinereţe, dar mai sunt şi excepţii, ca Andra şi atunci apare performanţa timpurie", consideră profesoara Maria Neicu.
Aceşti copii excepţionali sunt de multe ori destul de greu de descoperit pentru că nu vor să facă paradă de cunoştinţele lor. Ies însă ca uleiul la suprafaţă atunci când profesorul îi antrenează în rezolvarea unor probleme dificile, când îi provoacă sau îi implică în proiecte speciale. Acestea sunt şansele de care aceşti copii profită, îşi afirmă potenţialul şi intră uşor în ritm când sunt valorizaţi, a mai spus prof. Maria Neicu. "Cu aceşti copii poţi să mergi din ce în ce mai departe. La cei de clasa a VII-a le-am arătat chiar noţiuni care se fac la liceu. Este necesar acest lucru pentru performanţă, iar selecţia se face natural. Cei care nu fac faţă renunţă singuri, dar acele lucruri de nivel înalt trebuie să le faci. Copiii sunt curioşi tot timpul, pun întrebări, surprind mereu, fac transfer de cunoştinţe cu uşurinţă, sunt originali şi le las cale liberă", a explicat profesoara Neicu.
Elevii de liceu care fac parte din lot, deşi nu au luat premii, ocupă locuri fruntaşe în clasamentul naţional. Cei din clasa a XII-a, Bogdan Huiu şi Corina Nicolae, sunt deja acceptaţi la o universitate de prestigiu din Anglia, la diferite specializări. Ceilalţi membri ai lotului au şi ei în spate realizări în domeniul fizicii şi vor ca anul viitor să obţină rezultate mai bune.