* absolventă a Liceului de Arte "Hariclea Darclee" şi a Universităţii Naţionale de Arte, Emanuela Laura Enache s-a pregătit cu cei mai mari restauratori din ţară şi a salvat picturi de Grigorescu, Aman, Tonitza, Palady, Th. Sion, Francisc Şirato, Dărăscu, Sava Henţia, de o valoare inestimabilă * numai la "Portretul lui Barbu Catargiu", de Aman, a muncit aproape 3 ani * expert în restaurare, brăileanca de la Muzeu "a salvat de la moarte" picturile Emiliei Dumitrescu, ale lui Gh. Naum şi Sorin Manolescu, artiştii care au făcut cinste Brăilei * munca neobositului restaurator nu poate fi evaluată; Ema este salvatoarea unor picturi inestimabile - tezaurul naţional rămas de la predecesori
Pe Ema am întâlnit-o în laborator, cu ochii aţintiţi asupra ultimei picturi pe care o restaurează, "Portret Ana Aslan fetiţă" - din anul 1905, o lucrare de mari dimensiuni (120x73 cm). Era înconjurată de culori, de pensule şi bisturie pe care le foloseşte ca un adevărat "doctor al artei" autentice, pentru a salva comori. Aşa ceva vezi, poate, doar în laboratoarele italiene, acolo unde sunt salvate capodoperele Renaşterii.
Fostă elevă a profesorului Mosorescu, Emanuela Laura Enache se poartă cu picturile ca şi cum ar fi făpturi vii, de vreme ce ne spune că, restaurându-le, de fapt, "le salvează de la moarte". Trei ani a muncit ca să readucă la viaţă uriaşul "Portret al lui Barbu Catargiu", de Theodor Aman (170x90 cm). În cei 18 ani de activitate la Muzeu, a salvat peste 150 de lucrări de Th. Aman, C. Lecca, -Carol Pop de Szathmary, Sava Henţia, S. S. Stoenescu, C-tin D. Stahi, Petru Livescu - lucrări pe care le puteţi admira în Sala Regele Ferdinand şi Regina Maria de la Muzeul Brăilei "Carol I". Tot Ema a restaurat lucrări aparţinând pictorilor brăileni Emilia Dumitrescu, Gh. Naum, Sorin Manolescu, dar şi lucrări ale marilor artişti Nicolae Grigorescu, Tonitza, Palady, Th. Sion, Francisc Şirato, Dărăscu, Ştefan Popescu şi Rudolf Schweitzer - Cumpăna - ca să amintim doar câteva nume - fiecare valorând o avere. Munca brăilencei Emanuela Laura Enache nu poate fi evaluată; ea este salvatoarea unor picturi inestimabile - tezaurul naţional rămas de la predecesori.
O viaţă dedicată salvării artei
Absolventă a Facutăţii de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti - specializarea Conservarea şi Restaurarea Operei de Artă (2003), clasa prof. Cornelia Săvescu, a programului de masterat din cadrul Universităţii de Arhitectură "Ion Mincu" - specializarea Conservarea şi Reabilitarea Patrimoniului Construit (2007) şi a stagiului de pregătire de patru ani (2006-2010) în specializarea Restaurare pictură în ulei al Centrului de pregătire profesională organizat de Ministerul Culturii, Emanuela Laura Enache, căreia colegii îi spun simplu "Ema", este, din anul 2019, expert restaurare pictură ulei. Nu multe muzee din ţară se pot mândri cu un astfel de profesionist! Din 2003 şi până în prezent, Emanuela a restaurat peste 150 de lucrări de pictură realizate pe diferite suporturi şi aflate în expunere permanentă la Muzeul Brăilei "Carol I", de o importanţă covârşitoare pentru cultura naţională.
S-a pregătit cu cei mai mari profesori şi restauratori din ţară şi a participat la restaurarea frescei de la Biserica Colţea, Bucureşti, a iconostasului de la Mănăstirea Moldoviţa şi a iconostasului de la Biserica Kretzulescu, Bucureşti, în perioada 2000-2003.
"Încă din clasele primare am manifestat un vădit talent la desen, iar lucrările mele erau expuse la panoul şcolii. Am urmat apoi ore de pictură şi desen la Palatul Copiilor şi am câştigat mai multe premii la concursuri locale. Am căutat să dezvolt pasiunea pentru pictură urmând Liceul de Artă "Hariclea Darclee", la clasa d-lui prof. Gh. Mosorescu, secţia Scenografie. Am vrut apoi să urmez o facultate de psihologie, dar m-am întors curând pe drumul căutărilor mele artistice şi, după o vizită la Universitatea Naţională de Arte, mi-am dorit să merg către Secţia de restaurare - un drum pe care, cu o mare inspiraţie, l-am ales... Am absolvit în anul 2003, am urmat apoi programul de masterat la Univ. de Arhitectură "Ion Mincu" şi, de atunci, am urmat un lung şir de perfecţionări, devenind specialist în restaurare pictură şi expert", ne-a mărturisit iscusitul restaurator de picturi, care i-a avut ca mentori pe Dan Mohanu, Cornelia Săvescu, Ovidiu Boldura, Ioan Darida şi Dana Postolache - profesori, mari nume româneşti în restaurare.
"Tezaur recuperat şi readus la lumină"
În cei 18 ani de activitate, Emanuela Laura Enache a restaurat zeci de lucrări de artă de o inestimabilă valoare. De departe, cea mai complexă (şi cu un grad de dificultate ridicat) lucrare restaurată de domnia sa a fost "Portretul lui Barbu Catargiu", de Theodor Aman, din sec. XIX, la care a muncit 3 ani (!). De altfel, pentru Ema, toate lucrările din sec. XIX au reprezentat o provocare, dar şi un "tezaur recuperat şi readus la lumină, spre bucuria iubitorilor de artă".
"Pe lângă inevitabilele urme ale trecerii timpului, lucrarea lui Aman prezenta urme vizibile ale unei restaurări vechi, deficitare. Înlăturarea vechilor intervenţii a presupus o metodologie pe cât de diferită pe atât de laborioasă... am folosit în restaurare avantajele mesei de dublare (laboratorul nostru a primit în dotare un astfel de aparat). Folosirea aparaturii de înaltă performanţă evidenţiază clar importanţa folosirii acesteia în tehnica de restaurare", ne-a spus distinsul restaurator.
Potrivit expertului, restaurarea unei picturi e o muncă laborioasă care presupune o serie de etape ce trebuie urmate cu sfinţenie: realizarea documentaţiei preliminare privind starea de conservare a obiectului, stabilirea metodologiei de restaurare, restaurarea propriu-zisă. Timpul necesar restaurării unei picturi nu poate fi estimat; cert este că, potrivit propriilor afirmaţii, Ema restaurează, în medie, câte 10 lucrări pe an, cu un grad mediu de dificultate.
Fără pasiune şi talent, nu poţi practica o astfel de profesie. Satisfacţiile sunt pe măsură, de vreme ce, aşa cum spune Ema, "în urma muncii tale, lucrări valoroase sunt salvate de la moarte şi expuse pentru public pe simezele muzeului". Zi de zi, brăileanca luptă pentru salvarea picturilor; a pornit de la zero (când a venit la Muzeu, avea doar trusa de restaurare, cu spatulă, bisturiu, pensule şi sondă) şi a ajuns să lucreze cu aparatură de ultimă generaţie. "Masa de dublare", spre exemplu, care permite reglarea presiunii şi a temperaturii în funcţie de obiectul aflat în lucru - consolidarea uniformă a picturii - se mai găseşte doar la Muzeul Olteniei (Craiova) şi la Muzeul Brukenthal (Sibiu).
"Acum, aici, în laborator, se întâmplă lucruri minunate şi aparatura ne ajută foarte mult", ne-a spus, entuziasmată, Emanuela Laura Enache. Dar fără munca şi talentul restauratorului de picturi, maşinăriile sunt de prisos.
Iată şi numele ultimelor lucrări restaurate de Ema: "Pasăre", de Emilia Dumitrescu, ulei pe pânză, anii 90 (care, alături de alte 10 lucrări, va intra în expunere temporară la Galeria "Gh. Naum", în Noaptea Muzeelor -12 iunie 2021), "Portret Ana Aslan fetiţă", u. p., 120x73 cm, autor D. Theodorides, 1905, "Cap de bătrân", de C-tin Stăncescu, sf. sec. XIX, "Femeie în bibliotecă", sec. XIX.
Putem afirma cu certitudine că, dacă astăzi putem admira lucrări de Aman, de Tonitza şi de Grigorescu la Muzeu, se datorează, în mare măsură, brăilencei Emanuela Laura Enache, expertul restaurator cu mâini de aur.