Primele probleme care ar aparea, din punct de vedere al organizarii, ar fi modul in care se realizeaza supravegherea si corectarea lucrarilor. Apoi, se mai pune problema ca acei elevi care nu treceau Testele Nationale ar putea sa ramina repetenti acum, sa nu fie in stare sa ia o nota de trecere la diferite obiecte si sa nu poata continua parcursul invatamintului obligatoriu.
Dilemele profesorilor
Directorul Scolii nr. 5, Marcela Nedelcu Palade, considera ca aceasta masura este in defavoarea copiilor pe care ii au pentru ca din cauza acestor teze elevii ar putea chiar sa nu mai termine scoala, sa ramina repetenti: "Unde sint elevi mai interesati de scoala poate va fi mai bine, dar la noi nu stiu ce va fi. Asteptam totusi dispozitiile oficiale ale ministerului."
Directorul Marita Breaban de la Scoala "George Cosbuc", desi nu are in scoala numai elevi eminenti, apreciaza ca masura ar fi in favoarea elevilor. "Ii invata pe copii cu emotiile examenului de la o virsta frageda si nu este rau, pentru ca ii responsabilizeaza. Notele ar trebui sa se puna conform standardelor pentru ca altfel, nu va fi bine. Acum la noi se noteaza intr-un fel, la alta scoala alt fel, ca sa nu mai discutam de mediul rural. Este bine asa cu toate ca la inceput va fi mai greu", a explicat prof. Marita Breaban.
De-a dreptul nepotrivita gaseste aceasta idee directorul scolii din Cazasu, Victor Serban. "Eu tocmai ce i-am anuntat pe elevi ca este posibil sa aiba subiecte unice la teze, ca sa fie pregatiti pentru ce-i asteapta, dar avem multe intrebari. Se vor da teze la mai multe discipline? In programa actuala, teze la clasa a VII-a nu se dau decit la limba romana si matematica. Cu celelalte discipline ce se intimpla? Cu citiva ani in urma se vehicula faptul ca elevii vor da teze, examene, la sapte discipline. Nu cred ca este o idee prea buna, pentru ca evaluarea elevilor din mediul rural este alta fata de cea a elevilor din oras. Mai este si problema supravegherii, a evaluarii lucrarilor. Nu poti sa lasi la supraveghere profesorul de la clasa sau un altul din scoala. Ar exista tentatia sa-i ajute pe copii pentru ca o promovabilitate buna ofera anumite avantaje. Unele scoli au incadrati suplinitori, iar ei au tot interesul ca elevii sa obtina note la fel de mari ca si cei de la scolile “Ion Creanga” sau “Mihai Eminescu”, de exemplu. Oricum, copiii nu au fost prea incintati. Cred ca vechiul examen de admitere la liceu ar fi forma cea mai corecta de selectie", a spus directorul de la Scoala din Cazasu, Victor Serban.
Ce e bun si ce e rau
La Scoala "Mihai Eminescu" ideea tezelor cu subiecte unice la nivel national a fost apreciata ca fiind buna, insa cu anumite rezerve. "Am discutat cu colegii mei si am ajuns la concluzia ca o asemenea evaluare, prin teste care sa conteze la alcatuirea unei ierarhii trebuie sa aiba obiective riguroase, un context standardizat, standarde clare de evaluare, metodologii clare de organizare. Aceasta metodologie trebuie respectata de toate cadrele didactice. Colegii mei au fost de parere ca un cadru didactic care isi respecta meseria va lucra corect, insa exista pericolul ca supravegherea si evaluarea la aceste teze sa fie abordate subiectiv", a explicat directorul Scolii "Mihai Eminescu", Maria Neicu.
Cadrele didactice de la Scoala "Mihai Eminescu" au apreciat ca fiind puncte tari ale noului sistem de ierarhizare a elevilor de gimnaziu faptul ca sistemul distribuie stresul examenului pe o perioada mai indelungata, responsabilizeaza elevii care trebuie sa priveasca cu seriozitate pregatirea ritmica - unii elevi invatau numai in clasa a VIII-a sau chiar numai in semestrul II al clasei a VIII-a, elimina subiectivismul in evaluarea pe parcurs, daca se respecta normele standardizate de evaluare. Ca puncte slabe, profesorii au apreciat posibila crestere a stresului la clasele mici si insuficienta a doar doua evaluari la nivel national intr-un an scolar. Profesorii ar fi dorit ca astfel de evaluari sa fie mai frecvente.
Conducerea Inspectoratului Scolar a spus ca a auzit de aceasta masura, insa atita timp cit ministerul nu a transmis nimic oficial nu pot face speculatii asupra scenariului. "Probabil ca atunci cind se va anunta oficial, vor fi transmise si precizarile referitoare la organizare. Normal ar fi ca aceste teze sa aiba statut de examen, cu tot ce decurge de aici in privinta supravegherii si evaluarii, adica secretizare, monitorizarea supravegherii si corectarea pe centre", a explicat inspectorul scolar general adjunct Lucica Visalon.