Timbrul de mediu este una din cele peste 100 de taxe anulate de parlamentari. Producătorii auto atrag însă atenţia că, în lipsa acestuia, vor exploda vânzările de maşini vechi. Mai mult, taxa s-ar putea regăsi în preţul combustibilului. Eliminarea timbrului de mediu înseamnă un minus de 600 de milioane de lei în buget, în special în bugetul Fondului de Mediu, cel care susţine programele Rabla şi Casa Verde.
Eliminarea timbrului de mediu este analizată de câteva luni bune chiar de Guvern. Se vrea înlocuirea lui prin introducerea unui nou sistem de taxare. O parte s-ar putea regăsi în preţul combustibilului, iar o alta în impozitarea autovehicului în funcţie de norma de poluare.
Dacian Cioloş, premierul României: „Important este să plăteşti cât mai puţin dacă poluezi cât mai puţin, trebuie să fie şi un sistem care să fie uşor de implementat, să nu fie birocratic.”
Varianta la care lucrează Ministerul Mediului, includerea timbrului de mediu în preţul carburanţilor, provoacă deja nemulţumirea producătorilor de maşini şi şoferilor.
Cristian Milea, membru al Consiliului Director APIA: „Introducerea unei taxe în carburant nu respectă principiul poluatorul plăteşte.”
„Dacă vrea să o introducă în benzină face o greşeala foarte mare pentru că cei care au plătit o dată ce fac acum? Acum o mai plătesc o dată în benzină? Eu, de exemplu, nu îmi recuperez taxa, am dat 13-14 milioane şi mai plătesc iară”, spune un şofer.
De cele mai multe ori, timbrul de mediu ajunge să coste cât maşina cumpărată. De exemplu la un autoturism din 2005, pe benzină, şi un motor de 1.600 de centimetri cubi, timbrul de mediu depăşeşte acum 1.000 de euro. La una nouă, cu aceeaşi capacitate cilindică, timbrul de mediu este de 150 de euro.
Vestea că ar putea fi eliminat complet timbrul de mediu îi avantajează însă pe vânzătorii de maşini vechi.
Florea Pîrvu, reprezentantt Autovit: „La ora actuală sunt zeci de mii de oameni care nu îşi pot vinde maşina veche de 5-8 ani pentru că timbrul de mediu e între 2.000 şi 3500 de euro.”
Producătorii susţin însă că actualul timbru de mediu finanţa programul Rabla şi asigura înnoirea parcului auto.
Cristian Milea, membru al Consiliului Director APIA: „Va avea ca efect imediat creşterea poluării.”
Chiar şi cu timbrul de mediu, maşinile second hand care sunt înmatriculate în România sunt tot numeroase.
În primele 9 luni ale anului au fost inmatriculate 67.992 de autoturisme noi. În aceeaşi perioadă au fost aduse în ţară şi înscrise în circulaţie 222.859 de maşini la mâna a doua.
Taxa auto a fost introdusă pentru prima oară în 2006 pe principiul "poluatorul plăteşte". A fost modificată de atunci de mai multe ori, de fiecare dată la cererea Comisiei Europene care a considerat-o discriminatorie. Statul a fost obligat să o şi restituie. Este vorba de 3 miliarde de lei, bani care trebuie daţi înapoi românilor care au plătit această taxă până în 2013.