• salariaţii au posibilitatea de a munci de acasă, sau din alt loc în afară de sediul angajatorului lor, această activitate fiind cunoscută drept “telemuncă” • actul normativ care reglementează acest domeniu a intrat în vigoare din data de 5 aprilie
Salariaţii au din această lună o nouă variantă la dispoziţie când vine vorba de locaţia unde-şi pot desfăşura activitatea zilnică în legătură cu job-ul pentru care sunt plătiţi de angajatori. Asta însă în condiţiile în care activitatea desfăşurată la companie este îndeplinită cu ajutorul tehnologiei (desktop, laptop, smartphone etc.). Această activitate este cunoscută drept telemuncă, potrivit unui act normativ care se aplică din 5 aprilie, iar “telesalariaţii” au aceleaşi drepturi ca oricare alt salariat obişnuit, precum concediul de odihnă anual sau concedii medicale, doar că nu mai este nevoit să vină la birou să-şi îndeplinească sarcinile de serviciu, ci îşi pot face treaba comod, de acasă, ori dintr-o cafenea, de exemplu.
Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă a apărut deja în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare de joi, 5 aprilie. Potrivit actului normativ menţionat, telemunca reprezintă o formă de organizare a muncii în care activitatea salariaţilor este desfăşurată efectiv dintr-un loc complet diferit de sediul angajatorului, iar asta cu ajutorul tehnologiei. Atenţie însă, avertizează inspectorii de muncă brăileni, telemunca poate fi desfăşurată doar voluntar, în mod regulat, în baza unui contract individual de muncă. “Activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voinţă a părţilor şi se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act adiţional la contractul individual de muncă existent. Refuzul salariatului de a consimţi la prestarea activităţii în regim de telemuncă nu poate constitui motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă şi nu poate constitui motiv de sancţionare disciplinară a acestuia”, prevede noua lege. În desfăşurarea activităţii lor, telesalariaţii trebuie să-şi organizeze programul de lucru de comun acord cu angajatorul, iar efectuarea orelor suplimentare este permisă, cu acordul scris al persoanelor în cauză, numai pentru cei angajaţi cu normă întreagă. „Angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului, în condiţiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condiţiile legii”, este punctat în document.