Mergi la conţinutul principal

Digitalizarea, o prioritate pe agenda CONAF

* În viziunea CONAF, tranziția spre un antreprenoriat digitalizat este unica soluție pentru o creștere de business sustenabilă * pe de altă parte, afacerile mici și mijlocii  rezistă cu dificultate în peisajul din ce în ce mai arid al creditelor cu dobânzi în creștere

 

Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) salută decizia guvernului de a suplimenta cu 66 milioane de euro finanțarea proiectelor de digitalizare depuse în cadrul Programului național Competențe digitale pentru angajații din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii.

Digitalizarea afacerilor mici și mijlocii a fost o prioritate pe agenda Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), care a insistat asupra importanței alocării unor sume suplimentare pentru a susține digitalizarea IMM-urilor, deoarece consideră că digitalizarea este un motor important al creșterii productivității și implicit, al creșterii salariilor, și la reducerea inegalităților sociale.

La întâlnirea cu prim-ministrul Nicolae Ciucă, din aprilie, reprezentantele CONAF au discutat despre necesitatea susținerii eforturilor de digitalizare a afacerilor firmelor mici și mijlocii, în condițiile provocărilor, riscurilor și incertitudinilor din mediul economic local și global.

„Suntem pregătiți să facem pasul spre digitalizare, să conlucrăm cu mediul asociativ pentru a oferi predictibilitate, șanse egale de dezvoltare și pentru a susține educația antreprenorială, a răspuns atunci premierul Nicolae Ciucă.

„CONAF a insistat pentru alocarea unor finanțări suficiente, substanțiale, pentru digitalizarea afacerilor mici și mijlocii. Nu ne-am limitat doar la întâlnirea cu premierul, am prezentat și ministerelor implicate direct în susținerea programului guvernamental argumentele noastre în favoarea susținerii eforturilor de digitalizare a afacerilor mici și mijlocii. Am arătat că mediul economic, cu provocările sale, impune digitalizarea afacerilor și multe companii mici și mijlocii riscă să nu poată supraviețui în competiția din piața în care activează a declarat Cristina Chiriac, președinta CONAF.

În întâlnirile de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, reprezentantele CONAF au descris beneficiile semnificative pe care firmele mici și mijlocii le au prin utilizarea instrumentelor digitale. 

„În întâlnirile pe care CONAF le-a avut cu reprezentanții guvernului am insistat asupra efectului extrem de favorabil al impulsionării digitalizării firmelor mici și mijlocii. Am explicat că, spre deosebire de marile companii, firmele mici și mijlocii nu au suficiente resurse pentru a finanța proiecte de digitalizare. Dar am adăugat că digitalizarea este obligatorie pentru a se menține în piață, deoarece reduce costurile tranzacțiilor, oferă un acces rapid la informații și o comunicare mai eficientă cu furnizorii, facilitează accesul la resurse, inclusiv la finanțare. În opinia CONAF, digitalizarea oferă acces firmelor mici și mijlocii la canalele de formare și recrutare, și la serviciile guvernamentale, care sunt din ce în ce mai disponibile online. În plus, digitalizarea susține inovarea și este resursa necesară pentru a crește performanța economică a firmelor mici și mijlocii”, a adăugat Cristina Chiriac.

CONAF consideră că asigurarea finanțării pentru cele 73 de proiecte de digitalizare aprobate este un pas important pentru mediul de afaceri din România, dar speră să fie acompaniat de extinderea programului și în viitor.

 

Afacerile mici și mijlocii sub presiunea costurilor mari

În altă ordine de idei, inflația și majorarea dobânzilor tensionează afacerile mici și mijlocii, care nu și-au revenit din șocul pandemiei de COVID-19 și fac față cu greu scumpirii energiei și presiunilor de creștere a costurilor și a poverii fiscale, consideră CONAF. Evoluția dobânzilor din piața bancară descrisă de indicele ROBOR la trei luni confirmă îngrijorările mediului de afaceri. La zi, ROBOR a urcat la 7,51%, un salt de 16% față de începutul lunii iunie.

Programele de ajutor de stat prin care se acordă garanții și granturi care vor acoperi o parte din costurile de finanțare a creditelor contractate sunt binevenite, însă o mică parte din afacerile mici și mijlocii au acces la ele, restul rezistă cu dificultate în peisajul din ce în ce mai arid al creditelor cu dobânzi în creștere.

„Majorarea dobânzilor transmite o dublă provocare către antreprenori: pe de o parte, afacerea lor este afectată de creșterea costurilor cu rambursarea creditelor, pe de altă parte, potențialii clienți și parteneri sunt afectați de costurile provocate de scumpirea banilor. Cu alte cuvinte, serviciul datoriei este mai complicat, refinanțarea va fi mai dificilă, furnizorii devin mai nervoși, iar cererea de produse și servicii scade. Presiunile de creștere a salariilor limitează și ele abilitatea firmelor mici de a rezista într-o piață deja tensionată. În plus, pe măsură ce ratele dobânzilor cresc, antreprenorii nu-și mai pot extinde afacerile, deci se reduc investițiile”, avertizează Cristina Chiriac, președinta CONAF.

În esență, antreprenorii sunt puși în fața unor provocări privind atât supraviețuirea în condițiile crizelor suprapuse, cât și alterarea capacității lor de a face investițiile necesare pentru dezvoltare sau, și mai important, pentru tranziția către economia verde și digitală.

Creșterea dobânzilor este o nouă presiune care apare într-un moment în care majoritatea afacerilor mici și mijlocii sunt fragile deoarece nu și-au revenit în urma pandemiei. Micii antreprenori simt și un impact imediat al inflației, deoarece cresc brutal costurile derulării afacerii. Afacerile mici se confruntă cu provocări multiple și în acest context complicat, CONAF consideră că digitalizarea este un pas esențial pentru supraviețuirea într-o piață tensionată de crize și incertitudini. Digitalizarea este un instrument care poate îmbunătăți performanța afacerii, asigură o productivitate sporită și o gestionare mai eficientă a volumului de date.

În viziunea CONAF, tranziția spre un antreprenoriat digitalizat este unica soluție pentru o creștere de business sustenabilă.

În acest context, prelungirea până la finalul anului a Programului IMM Invest Plus asigură o gură de oxigen pentru afacerile mici și mijlocii. Însă, acest program a fost accesat de aproximativ 10% din IMM-urile din România, cea mai mare parte fiind expuse riscului de creștere a poverii creditării sau a îngustării șanselor de a obține un împrumut. Programul a salvat afaceri și locuri de muncă și îi datorăm, probabil, o parte însemnată din reziliența economiei românești. Antreprenorii așteaptă însă și lansarea programului prin care sunt alocate fonduri europene din PNNR pentru digitalizarea IMM-urilor, o promisiune din timpul pandemiei, încă neonorată.

Autoritățile statului trebuie să analizeze și ele atent măsurile pe care le pot lua pentru a evita o recesiune severă. Afacerile mici și mijlocii sunt un pilon al economiei românești și un actor esențial în piața muncii.

* Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen, egalității de șanse. CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent, care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și international. CONAF a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 19 sucursale și peste 3.000 de companii.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro