Derapaj la Ambulanță | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Cum se încalcă protocolul între instituții

Derapaj la Ambulanță

* o dispeceră de la Serviciul Județean de Ambulanță Brăila este acuzată că i-ar fi răspuns unei apelante la 112, ”să se descurce și singură” după care i-ar fi închis telefonul * mai mult, așa cum reiese din protocolul IGSU, operatorul de la Ambulanță ar fi încălcat chiar și procedurile interne de răspuns la intervenție sugerând apelantului să sune la SMURD, deși situația nu impunea nici pe departe intervenția acestui serviciu * totul a început de la o solicitare de transport al unui pacient la spital, la care a fost trimisă o ambulanță fără echipaj, blocată ulterior timp de două ore la acest caz pentru că nu avea cine să urce în ambulanță pacienta imobilizată * în timp ce managerul Ambulanței spune că dispecerul unității a procedat corect, reprezentanții IGSU spun că s-a încălcat protocolul

 

 

 

 

Un operator al Serviciului Județean de Ambulanță (SAJ) Brăila este acuzat că a avut o atitudine ostilă și un comportament neprofesionist față de o persoană care a apelat serviciul unic de urgență 112. Cea din urmă se numește Nicolae Lucia Daniela, fiica unei septuagenare care a solicitat sprijinul unui echipaj SAJ Brăila pentru a-i asigura transportul mamei sale la Spitalul Clinic Județean de Urgență Brăila. În urmă cu două luni de zile, femeia a suferit un accident, în urma căruia s-a ales cu fractură de femur, iar de atunci aceasta este atent supravegheată de către medic și chemată la consult pentru a-i urmărit evoluția stării de sănătate. Cum acest diagnostic impune, printre altele, și imobilizarea femurului pentru a se putea vindeca, femeia depinde acum de un scaun cu rotile, de aici și nevoia de a apela la Serviciul Județean de Ambulanță pentru a o transporta la spital.

Luni dimineață, 24 aprilie, fiica persoanei imobilizate a sunat la 112 pentru a solicita o ambulanță în vederea transportării mamei sale la spital. În câteva minute a sosit ambulanța, dar fără personal care să asigure preluarea pacientei de la domiciliu și urcarea acesteia în autovehicul. ”Mama are fractură de femur. A chemat-o medicul la control și avea programare. Am sunat la 112 și am cerut o ambulanță în acest scop. Și domnul ambulanțier a venit singur, dar aici, în bloc, locuiesc persoane în vârstă, cu diverse afecțiuni și nu avea cine să-l ajute pe dânsul să o transporte pe mama în ambulanță. Și chiar am făcut precizarea la telefon că nu are cine să ajute la transportarea ei, că eu am 45 de kilograme și că am hernie de disc și nu am cum să ajut. Am stat efectiv cu ambulanțierul să căutăm o persoană care să îl ajute să o urce pe mama în mașină. Dispecerul l-a pus pe ambulanțier să bată din ușă în ușă și să aștepte în stradă pe cineva care ar putea să ajute. Nu am găsit pe nimeni și am sunat a doua oară la Ambulanță și i-am rugat să trimită și un brancardier, că nu avem cum să o urcăm pe mama în ambulanță. Ce credeți că mi-a spus dispecera? M-a pus să sun eu la SMURD și să cer ajutor în sensul ăsta și când au văzut că eu m-am mirat și am întrebat cum să sun la SMURD, mi-a spus dispecerul: «Da, descurcați-vă doamnă!» și mi-a închis telefonul în nas! E normal așa ceva?! O să fac sesizare peste tot. Nu las lucrurile așa. Chiar și ambulațierul, săracu', a fost pus într-o situație ridicolă”, a povestit redactorilor ”Obiectiv”, Nicolae Lucia Daniela, fiica femeii pentru care s-a solicitat ambulanța. Cu toate că i s-a părut ieșit din comun să sune la SMURD, așa cum i-a sugerat operatorul de la Ambulanța Brăila, femeia spune că s-a conformat și a cerut ajutor și aici pentru a-i putea asigura mamei sale transportul la spital. Ajutorul a venit, însă nu oricum, se plânge brăileanca. ”Am sunat la SMURD și cei de acolo s-au revoltat pentru că ei se ocupă doar de cazuri grave, urgențe, iar asta nu era o urgență. Și i-am înțeles, sincer! Așa este. Mi-au spus că ăsta este un abuz ce se întâmplă și că astfel se încălcă protocolul lor de răspuns la solicitări. Au trimis până la urmă doi oameni, care l-au ajutat pe ambulanțier să o urce pe mama în mașină și a putut ajunge într-un final la Radiologie”, a mai spus fiica pacientei, mulțumită totuși că, în ciuda peripețiilor, mama sa a putut ajunge la spital. Însă, după vizita la medic, brăileanca a povestit că a fost pusă, din nou, într-o situație confuză, pesemne de către același dispecer, care ar fi dat dispoziții șoferului de ambulanță ca acesta să revină la unitate. Culmea, mai adaugă femeia, asta în condițiile în care autospeciala ar fi trebui să rămână la spital pentru preluarea pacientei și transportul acesteia la domiciliu. ” Ambulanțierul voia să plece, că așa i-a zis dispecerul, din nou, deși ambulanța era categoria A, adică trebuia să ducă pacientul la spital și să-l transporte înapoi la domiciliu. Norocul meu a fost că nu a mai plecat, pentru că nu a primit la timp nu știu ce foaie de parcurs de la medic. Și a stat de a luat-o pe mama și a dus-o acasă”, s-a mai plâns Nicolae Daniela. Femeia a susținut că a vrut să aducă în atenția presei acest caz tocmai pentru a sancționa verbal derapajul acelui operator SAJ Brăila, care nu doar că ar fi avut un comportament neprofesionist și ostil, față de un om care a apelat numărul unic de urgență 112, ci a dovedit că regulile de procedură internă și atribuțiile de serviciu ori îi sunt necunoscute, ori le-a încălcat cu bună știință.

Contactat și întrebat dacă acel operator a procedat corect și a respectat protocolul pentru astfel de situații, managerul Serviciului Județean de Ambulanță Brăila a evitat să dezvolte subiectul, dând de înțeles că s-a acționat conform procedurilor. ”S-a rezolvat cazul. Știu despre ce este vorba. Era un pacient pentru Ortopedie. Da, acesta este protocolul, să sune la SMURD dacă nu există altă variantă pentru transportul pacientului. Ministrul de Interne a conchis că dacă pacientul are mai puțin de 90 de kilograme nu primește ajutor de la Descarcerare, dacă are mai mult de 90 de kilograme primește ajutor de la Descarcerare. Nu e vorba de urgență, e vorba de transport. Nu văd de ce a fost nevoie să sesizeze presa acea doamnă. Repet, cazul s-a rezolvat demult!”, a explicat pentru ”Obiectiv”, managerul SAJ Brăila, medicul Viorica Iuga, care a fost contactată de reporterul nostru a doua zi de la intervenția în cauză.

 

ISU Brăila: ”Intervenția noastră se solicită doar în cazul persoanele de peste 90 de kilograme, cu stare critică de sănătate.”

 

Contactați la rândul lor și întrebați dacă acest caz impunea intervenția unui echipaj SMURD, reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Brăila au fost de altă părere.

Astfel, din informațiile puse la dispoziție de Biroul de Presă al acestei instituții, reiese clar că pacienta pentru care s-a solicitat ajutorul SMURD nu se încadra la niciuna dintre categoriile care impuneau intervenția acestora. ”Într-adevăr, ieri (luni, 24 aprilie a.c. ) au fost făcute două solicitări pentru aceeași persoană, de sex feminin, o persoană în vârstă de 79 de ani, care avea circa 70 de kilograme, din Brăila. La prima, la ora 10:38, a plecat mașina către solicitare, fiind transportată persoana de la domiciliu până la ambulanță, iar la ora 12:13 minute a fost, din nou, solicitare la 112 pentru transportul persoanei respective de la ambulanță la domiciliu. În ordinea noastră internă, a IGSU, scrie foarte clar: pentru misiuni de sprijin ale acțiunilor de intervenție și/sau de protecția comunităților, se asigură sprijin pentru personalul ambulanțelor în transportul de persoane care au greutate corporală estimată mai mare de 90 de kilograme, cu stare critică de sănătate la ambulanță doar în afara amplasamentelor medicale, adică spitale, policlinici, centre de dializă, centre de transfuzii și altele. Dar, există situații în care, într-adevăr, este nevoie de sprijinul nostru și îl oferim fără mari probleme deci sunt cazuri când nu putem să lăsăm persoana respectivă fără ajutor. Dar, repet, ordinele noastre stipulează clar: intervenția noastră se solicită doar în cazul persoanele de peste 90 de kilograme, cu stare critică de sănătate și menționez că această parte din ordinul nostru intern la nivel național a fost transmis și Serviciului de Ambulanță Județean”, a declarat pentru ”Obiectiv”, purtătorul de cuvânt al ISU Brăila, Stoian Ștefan. De altfel, și fiica pacientei a confirmat că mama sa nu avea mai mult de 70 de kilograme.

Convinsă că acel dispecer al Ambulanței a greșit atât din punct de vedere moral cât și profesional, femeia face un apel la conducerea Serviciului Județean de Ambulanță Brăila pentru a sancționa astfel de comportamente, în speranța ca nimeni să nu mai treacă printr-o astfel de experiență. Mesajul său vine în contextul în care, mai spune, brăileanca, nu este prima dată când unii angajați ai acestui serviciu afișează o atitudine ostilă față de pacienți. Concret, aceasta a mărturisit că la 1 februarie a.c., când mama sa și-a fracturat femurul, s-a lovit de refuzul ambulanțierului și a asistentei care l-a însoțit de a ajuta la urcarea pacientei în ambulanță. ”Atrag atenția că nu este prima dată când angajații de la Ambulanță Brăila se poartă nepotrivit cu pacienții și aparținătorii acestora! Eu sper ca cineva să ia măsuri urgente. Pentru că la 1 februarie, anul acesta, când mama a avut acest accident, în urma unei căzături, au venit ambulanțierul și o asistentă, doar că nu au vrut să mă ajute să o urce pe mama în ambulanță. Și atunci, ca și acum, le-am spus că eu am hernie de disc, nu pot să ridic, să-i ajut să o urce în ambulanță. Atunci ea era deja coborâtă la parter, că mă ajutaseră câțiva vecini, doar că până a sosit echipajul vecinii plecaseră, cu treabă. Atunci, oamenii de pe ambulanță mi-au zis ironic că și ei au hernie de disc și nu pot ridica. Vi se pare normal?!”, a încheiat retoric Daniela Nicolae.

Rămâne de văzut acum cine este acest dispecer al SAJ Brăila și dacă va demara cineva o anchetă disciplinară împotriva sa, având în vedere că scopul comun al tuturor serviciilor de urgență, de a răspunde prompt și eficient cetățenilor care solicită ajutorul prin apel la numărul unic de urgență 112 a fost, categoric, îngreunat de către acest operator.

 

 


 


 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro