* reprezentanții acționarilor au aprobat, într-o ședință din data de 12 aprilie, intenția actualului patronat al celebrei fabrici de confecții brăilene de a vinde actualul sediu către Kaufland * s-a aprobat totodată ca producția să fie relocată într-o altă clădire, fie una construită de la zero, fie una existentă deja în Centrul Istoric, care ar urma să fie cumpărată și reabilitată * devin astfel oficiale informațiile care circulă deja în spațiul public, potrivit cărora actualul sediu ”Braiconf”, unde s-a scris istoria celebrei mărci de confecții brăilene, ar urma să fie demolat pentru a face loc unui supermarket * urmează de văzut cum vor evolua lucrurile * conducerea societății nu a mai fost de găsit, pentru un punct de vedere
Intenția actualilor patroni ai ”Braiconf” SA de a vinde sediul celebrei fabrici de confecții brăilene către lanțul de supermarket-uri Kaufland a primit girul Adunării Generale Ordinare și Extraordinare a Acționarilor (AGA), care s-a întrunit în data de 12 aprilie a.c. Potrivit unui raport înaintat către Bursa de Valori București și Autoritatea de Supraveghere Financiară, document intrat și în posesia redacției noastre, reprezentanții acționarilor au aprobat, în cadrul respectivei ședințe, ”vânzarea către Kaufland România a imobilului Societății din intravilanul Municipiului Brăila, Strada Școlilor nr. 53, județul Brăila, în suprafață de cel puțin 10.049 mp, ale cărui limite sunt descrise in Antecontract (...) prețul de cumpărare fiind în cuantum total de 7.475.000 EUR plus TVA în cota prevăzută de lege, respectiv de 743,856 EUR pe metru pătrat plus TVA”. Totodată, acționarii au mai aprobat vânzarea unor terenuri, cu mențiunea ”în situația în care Societatea va dobândi dreptul de proprietate asupra acestora”. Este vorba despre unui teren în suprafață totală de 272 mp, situat pe Str. Griviței nr. 101, la prețul total de 163.200 euro, respectiv 600 euro/mp plus TVA, precum și vânzarea unui teren în suprafață totală de 468 mp și a construcțiilor de pe acesta, situat pe Str. Mihai Bravu nr. 102, la prețul total de 280.800 euro, respectiv 600 euro/mp plus TVA.
Din respectivul document mai reiese că Antecontractul încheiat între ”Braiconf” și Kaufland a fost perfectat la data de 14 ianuarie a.c., fiind plătit un avans de 900.000 euro, pe care vânzătorul se obligă să îl restituie ”în cazul în care contractul de vânzare nu se va mai perfecta, astfel cum este detaliat în Antecontract”.
Pe de altă parte, în aceeași ședință a acționariatului ”Braiconf” a fost aprobat ”programul de investiții pentru relocarea producției și a birourilor într-o clădire nou construită, sau, după caz, într-o clădire modernizată/renovată, pentru achiziția de echipamente și utilaje necesare relocării, cu un buget total de cel mult 8.750.000 Euro (plus TVA) și împuternicirea Consiliului de Administrație să aprobe modificarea acestui program și să semneze toate documentele necesare, inclusiv, dar fără limitare la semnarea contractelor de achiziționare a imobilelor, utilajelor și echipamentelor, precum și a oricăror altor documente, inclusiv în formă autentică în fața notarului public”, după cum se precizează în raportul menționat mai sus.
Reprezentanții ”Braiconf”, greu de găsit
Vestea că patronatul ”Braiconf” intenționează să vândă actualul sediu al fabricii către supermarket-ul Kaufland a apărut în spațiu public în urmă cu circa două luni, un comunicat în acest sens fiind emis către presa financiară națională și preluat ulterior și de presa locală. Cotidianul nostru a aflat, pe surse, că deja ar fi fost începute demersuri pentru obținerea autorizației de demolare a clădirii de pe strada Școlilor, aceasta fiind una dintre condițiile puse de cumpărător, care ar vrea să se asigure astfel că va putea folosi spațiul respectiv pentru scopul pe care și-l propune. Conducerea Primăriei ne-a confirmat că au existat discuții pe o astfel de temă cu reprezentanții ”Braiconf” însă atât primarul Marian Dragomir cât și viceprimarul Alexandru Jantea ne-au declarat cu fermitate că nu sunt de acord cu demolarea celebrei fabrici de confecții, care reprezintă una dintre mărcile de prestigiu ale Brăilei. Ambii ne-au declarat că, din punct de vedere tehnic și legal, procedura este greoaie, în condițiile în care se va ajunge la un nou PUZ (Plan Urbanistic Zonal) ce va fi supus dezbaterii publice. Abia apoi se va supune dezbaterii în plenul Consiliului Local Municipal. „Eu am declarat deja că, în calitate de consilier municipal, NU voi vota, nu vreau să pun umărul la îngroparea Braiconf”, era punctul de vedere al viceprimarului Jantea, citat de cotidianul nostru într-un articol publicat la finele lunii martie, punct de vedere susținut și de primarul Dragomir.
La vremea respectivă, directorul comercial al ”Braiconf” SA, Dan Săvescu, ne-a declarat că nu avea cum să se înceapă demersuri pentru obținerea autorizației de demolare a fabricii, din moment ce intenția de vânzare a respectivei clădiri încă nu primise aprobarea oficială a Adunării Generale a Acționarilor. Directorul Săvescu ne-a informat că urmează să se întrunească AGA, pe parcursul lunii aprilie, pentru a se stabili dacă planul de vânzare a sediului actual și relocare a producției într-un alt sediu va putea fi pus în aplicare. Tot atunci, directorul comercial al ”Braiconf” ne-a precizat că niște demersuri pentru obținerea unei autorizații de demolare s-ar fi făcut la Primărie, însă nicidecum pentru fabrica propriu-zisă ci pentru o magazie din tablă ce ocupă circa 300 m.p., fiind situată pe strada Griviței, în curtea interioară a „Braiconf”. „Așa cum s-a mai precizat, o decizie referitoare la relocarea activității de producție și vânzarea actualului sediu trebuie să fie aprobată în ședința AGA programată în a doua decadă a lunii aprilie. Fără această aprobare, nu are cum să înceapă procedura de obținere a unei autorizații de demolare. Demersurile făcute la Primărie vizează o construcție de tablă din curtea fabricii, ce ocupă 300 - 400 metri pătrați”, ne-a declarat, în luna martie, directorul Săvescu.
Zilele trecute, am încercat să obținem un punct de vedere de la acesta, după ce intenția de vânzare către Kaufland a fost aprobată de reprezentanții acționarilor. Am fi vrut să aflăm direct de la sursă care vor fi pașii de parcurs în continuare și ce ar urma să se întâmple cu angajații societății, mai ales în contextul în care, potrivit unor semnale primite de la unii dintre salariații ”Braiconf”, nu li s-ar fi dat prea multe informații despre intențiile patronatului, astfel că oamenii își fac deja griji pentru locul lor de muncă. Din păcate, în ciuda încercărilor nostre repetate de a-l contacta telefonic pe directorul Săvescu, acesta nu a mai fost de găsit.
Care au fost explicațiile pentru intenția de relocare a producției
Reamintim că, tot în luna martie, l-am întrebat pe reprezentantul „Braiconf” care este logica achiziționării și reabilitării unei clădiri din Centrul Istoric al orașului - sunt luate în calcul, printre altele, masivele imobile ale fostelor mori Violatos sau Lichiardopol - în loc să se reabiliteze și modernizeze actualul sediu. „Fabrica actuală are o suprafață desfășurată de circa 20.000 metri pătrați, mult prea mare pentru necesitățile actuale ale companiei noastre”, ne-a răspuns directorul Săvescu. Potrivit acestuia, în momentul de față „Braiconf” mai are circa 500 de angajați, mai mult de jumătate din producție fiind în sistem semilohn, cu asigurarea manoperei și accesoriilor (nasturi, ațe, țesături) pentru produsele unor mărci consacrate. Un procent important îl reprezintă însă produsele proprii, concepute și realizate integral sub marca „Braiconf”. În urmă cu 20 de ani, când aproape 95% din producție era în sistem lohn - conceptul și materialele fiind asigurate de partenerii consacrați, iar fabrica asigura doar manopera - la „Braiconf” lucrau circa 3.500 de angajați. Potrivit directorul Săvescu, însă, după creșterea costurilor de salarizare din ultimii ani, sistemul lohn nu mai e fiabil în România, partenerii străini orientându-se către state cu mână de lucru mai ieftină, din Asia sau Africa. În acest context, „Braiconf” se va axa în perioada următoare către produsele proprii - cămăși bărbătești, dar și confecții de damă sau articole de îmbrăcăminte pentru copii - spun reprezentanții companiei, care dau asigurări că decizia de relocare a producției într-un spațiu mai adecvat condițiilor actuale face parte din strategia pe termen mediu și lung de consolidare a acestei mărci de tradiție a Brăilei.
Cine controlează în prezent „Braiconf”
În 2018, ”Electroargeș” a cumpărat de pe piața bursieră 60,7% din acțiunile ”Braiconf”, devenind astfel acționarul majoritar al cunoscutei firme brăilene. Potrivit săptămânalului on-line ”Impact Est”, în 2019, ”Electroargeș” a pierdut controlul asupra ”Braiconf”, după ce președintele companiei argeșene, Constantin Ștefan, a decis inopinat să vândă 42,16% din pachetul de acțiuni. La vremea respectivă, tranzacția a fost primită cu uimire de mediul de afaceri, în condițiile în care ”Braiconf” reprezenta una dintre cele mai solide investiții din portofoliul ”Electroargeș”. Tot „Impact Est” informa, însă, la vremea respectivă, că acțiunile tranzacționate au ajuns, de fapt, la o firmă controlată tot de Constantin Ștefan. „La tranzacția șoc cu acțiunile de la Braiconf SA am aflat cumpărătorul: Ștefan Constantin, președinte CA la Electroargeș, acționar al firmei Industries Benjamins SRL București J40/11513/2018. Aceasta este firma care a cumpărat acțiunile mai sus amintite. Deci, atât de nerentabilă și ineficientă ar fi investiția la Braiconf pentru Electroargeș, încât domnul Ștefan Constantin a hotărât să salveze Electroargeșul și să cumpere din banii firmei sale pachetul de 40,16% de la Braiconf SA Brăila...”, scria, în iulie 2019, săptămânalul ”Impact Est”.
În anul 2010 acționar majoritar al cunoscutei firme de aparatură electrocasnică ”Electroargeș”, era controversatul om de afaceri gălățean Cătălin Chelu. Acesta a decedat în 2014, în Iordania, în timp ce se sustrăgea executării unei pedepse de șase ani de închisoare, condamnarea fiind dată în dosarul ”Mită la MAI”. Chelu fusese acuzat că îi promisese un milion de euro, în 2010, unui secretar de stat din Ministerul Afacerilor Interne, pentru ca acesta să intervină în mai multe dosare aflate pe rolul instanțelor. După decesul fugarului Cătălin Chelu, controlul firmei argeșene a fost preluat de Constantin Ștefan.