Mergi la conţinutul principal

De luna viitoare, vin cardurile pentru energie. Zeci de mii de brăileni vor primi acest sprijin

ajutorul se ridică la 1.400 de lei și se va oferi sub forma a două carduri, a câte 700 de lei, în două tranșe: unul în februarie și celălalt în septembrie • cardurile vor putea fi folosite pentru plata facturilor la electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire • acestea vor fi distribuite de Poșta Română, începând cu luna viitoare, iar din martie se pot achita deja facturile, fie ele și restante • mai multe instituții lucrează la centralizarea informațiilor, pentru a se ști câți beneficiari sunt în fiecare județ • la Brăila, vor fi peste 40.000

 

Ajutorul pentru plata facturilor la energie, în valoare de 1.400 de lei, prinde contur. Deja a fost publicat și ghidul cardurilor de energie. În acest an, Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene (MIPE) oferă românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie, sub formă unor carduri pe suport de hârtie, în valoare de 700 lei de 2 ori/ an. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, în urma unor centralizări transmise de către Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și ANAF. Odată ajunse la persoanele eligibile, acestea vor putea fi folosite pentru plata facturilor de energie (total sau parțial) după cum urmează: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Astfel, conform unui comunicat de presă publicat de MIPE, se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Important de reținut este că, dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum.

În ceea ce privește achitarea facturilor, mai trebuie să știți că se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei echivalentă unui card, însă atenție, nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin. Cât despre modalitatea de achitare a facturilor, plățile se fac doar prin mandat poștal, iar sumele alocate nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.

 

Cine beneficiază de acest ajutor?

Categoriile de beneficiari sunt: pensionarii care au peste 60 de ani (inclusiv) cu venituri sub 2.000 de lei/ lună, inclusiv; pensionarii de invaliditate, fără o limită de vârstă aici, dar cu aceeași limită de venit, respectiv sub 2.000 de lei inclusiv/lună; persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, fără limită de vârstă, cu condiția să aibă venituri lunare care nu depășesc suma de 2.000 de lei inclusiv; familiile cu alocație de susținere unde, din nou, nu există limită de vârstă, dar nici de venituri; familiile/persoanele beneficiare de ajutor social, fără limită de vârstă și fără limită de venituri. Așadar, venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depășească 2.000 de lei. În acest sens, anunță autoritățile, potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

Ajutorul financiar are ca scop îmbunătățirea  sistemului de protecție socială în concordanţă cu prioritățile naționale, astfel încât este încurajată solidaritatea față de persoanele  vulnerabile (...) Consider că acest ajutor financiar este benefic, ținând cont de liberalizarea prețurilor la energie,  gazele naturale, precum și la combustibil care au avut un impact atât asupra creșterii prețurilor la utilitățile publice pentru populație precum și asupra creșterii prețurilor la bunurile de consum, determinând, în principal, o scădere a puterii de cumpărare”, a declarat pentru cotidianul ”Obiectiv”, directorul Casei Județene de Pensii Brăila, Adrian Rândunică. Directorul Rândunică nu a putut să precizeze deocamdatăți brăileni vor beneficia de acest sprijin. Cert este că, dacă luăm în calcul acordarea altor ajutoare, cum ar fi cardurile sociale, la care se încadrează circa 40.000 de brăileni, se poate estima că și pentru acest ajutor vor fi câteva zeci de mii de beneficiari din județul nostru. Cifrele exacte se vor ști dupa centralizarea informațiilor.

 

 Când ajung cardurile la beneficiari?

Beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie în perioada 1–28 februarie 2023 și vor putea efectua plăți începând cu 1 martie. Persoanele care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie. În perioada 1–30 septembrie, cei care devin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II‑a. Atenție însă, ajutorul va expira la 1 ianuarie 2024, deci sumele rămase pe carduri până la această dată nu vor mai fi disponibile, pentru că, la acea dată, toate cardurile își încetează valabilitatea. Altfel spus, cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv.

 

Ce trebuie să știe beneficiarii care locuiesc la bloc

Persoanele care locuiesc la bloc vor auzi noțiunea de certificat de validare a datoriei. Ce înseamnă asta? Acest certificat este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a dovedi datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat. Aici vor fi implicate asociațiile de proprietari/locatari, care vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Astfel, beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris. După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.

În ghidul MIPE se mai precizează că ajutorul de 1.400 de lei pentru energie NU se consideră venit și de asemenea, NU afectează venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei sau statutul consumatorului vulnerabil de energie.

Bugetul măsurii de sprijin are ca sursă de finanțare fonduri externe nerambursabile prin bugetul MIPE, potrivit regulilor de eligibilitate stabilite prin Programul operațional Capital Uman, precum și Programul Operațional Regional pentru perioada de programare 2014–2020.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 

Arbo300x600

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro