* consilierii municipali au aprobat, recent, o modificare a tarifelor serviciului de transport public local de călători ce se va aplica de luna viitoare * prețul unui bilet pentru o cursă cu autobuzul sau cu tramvaiul va fi de 2,50 lei în loc de 2,00 lei cât a fost în ultimii ani * consilierii PNL Brăila au venit cu o serie de critici legate de proiect * primarul Marian Dragomir a explicat că nu este deloc încântat de creșterea prețului biletelor, însă a trebuit să accepte situația
Luna martie vine cu scumpiri pentru transportul public local de călători în Municipiul Brăila. Consilierii municipali au aprobat în ședința ordinară din februarie, o modificare la nivelul tarifelor serviciului de transport prestat de societatea ”Braicar”, schimbări care își încep aplicabilitatea de la 1 martie. Pe scurt, prețul unui bilet de autobuz/tramvai a fost majorat de la 2,00 lei la 2,50 lei. De asemenea, pe cale de consecință, va crește și prețul abonamentelor. Proiectul a fost propus în ședința CLM Brăila la inițiativa consilierilor PSD Valentin Pătârlăgeanu și Daniel Tudose, membri în Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) la societatea ”Braicar” SA Brăila. Potrivit acestora, dar și conform explicațiilor oferite de primarul Marian Dragomir, scumpirile sunt cauzate în primul rând de creșterea prețurilor la combustibili, la energie, de cheltuielile mai mari ale operatorului, precum și de majorarea salariilor angajaților. Cum era de așteptat, subiectul a suscitat interesul consilierilor în ședință, astfel că discuțiile s-au întins preț de minute bune.
Dar să vedem exact ce presupun modificările tarifare: pentru transport cu tramvaiul, în oraș (Vidin-Castanului) prețul unui abonament va crește de la 65 lei la 75 lei. Pe traseul Combinat (Vidin-Combinat) abonamentul care era 130 lei devine 150 lei. Pe ruta Vidin-Lacu Sărat de la 100 lei, cetățenii vor scoate din buzunar 112 lei, iar pe cea din Castanului până în Lacu Sărat prețul va fi de 37 lei (creștere de la 35 lei).
În ceea ce privește transportul cu autobuzul și microbuzul un abonament pe toate liniile în oraș va fi de 75 lei (până acum era de 65 lei). Pentru tramvai și autobuz în cazul beneficiarilor legilor speciale, discutăm despre abonamente în valoare de 125 lei (până acum era 115 lei). Și la abonamentele pe tramvai și autobuz pentru elevi creșterea înseamnă 65 lei (de la 60 lei cât era până acum). Un abonament pe toate liniile, lunar, în orașul Brăila va costa 150 lei (până acum era 130 lei). De asemenea, o creștere se înregistrează și la abonamentele sociale lunare (pe tramvai sau autobuz, după caz): 63 lei - până acum prețul era de 58 lei.
În ceea ce privește transportul pe bază de abonament pentru agenții economici care achiziționează minim 1.000 de abonamente lunar, cu autobuzul sau tramvaiul în oraș, situația se prezintă în felul următor: 52 lei (înainte un astfel de abonament costa 50 lei).
La transportul pe bază de bilet achiziționat online tariful crește de asemenea de la 2 lei la 2,50 lei. Majorări se înregistrează și la abonamentele achiziționate online. Mai exact, tariful unui abonament lunar pe autobuz sau tramvai valabil 30 de zile de la data achiziționării online va fi de 75 lei (înainte era 65 lei). Un abonament cu valabilitate de o săptămână de la data achiziționării online va costa 18 lei (înainte prețul era de 16 lei). Iar un abonament de o zi pe toate liniile, achiziționat online, va costa 10 lei (înainte era 8 lei).
În expunerea de motive a proiectului se arată că în anul 2022 sunt așteptate creșteri la toate capitolele de cheltuieli, datorate majorării prețurilor la combustibili, la energia electrică, la piese de schimb, la materiale consumabile, la servicii furnizate de terți, dar și a cheltuielilor cu primele de asigurare, cu impozite și taxe, cu personalul.
Criticile și amendamentele consilierilor PNL
Cum era de așteptat, subiectul privind majorarea tarifelor la transportul public de călători a suscitat interesul consilierilor municipali în ședința ordinară din 11 februaie. Cel care a ridicat problema a fost liberalul Florin Gheorghiță. Acesta i-a criticat pe inițiatori, precizând că ar fi dorit să vadă o analiză serioasă, un audit și nu un proiect care nu ar fi bine documentat.
Liberalul a venit și cu o serie de amendamente mai mult sau mai puțin legate direct de proiect, dar care nu au ajuns să fie supuse votului. Pe scurt, liberalul a propus o zi verde a administrației publice în care angajații Primăriei să renunțe la mașinile personale și să vină la lucru cu mijloacele de transport în comun. A propus un program pilot privind o zi în care transportul în comun să fie gratuit, pentru a se vedea dacă așa crește apetitul cetățenilor de a se plimba cu autobuzul sau tramvaiul. Acesta a mai sugerat ca linia de tramvai de la Șoseaua de Centură până la Kilometrul 10 să fie transferată în administrarea Consiliului Județean sau Comunei Chiscani, având în vedere că în urma calculelor sale a reieșit că respectiva linie ar deservi în jur de cinci persoane pe zi și că, potrivit acestuia, cheltuielile sunt foarte mari. Gheorghiță a mai propus indemnizație ZERO pentru cei doi PSD-iști membri în AGA la ”Braicar”, deși ulterior social-democrații au precizat că nu primesc nicio indemnizație ca urmare a activității lor în Adunarea Generală și s-au oferit, în mod ironic, să i-o doneze în totalitate lui Gheorghiță. Tot liberalul a venit cu propunerea achiziționării, pe fonduri europene, a 4.000 de mașini electrice pentru a fi folosite în sistem car sharing.
La toate acestea, Gheorghiță a primit răspunsuri fie de la primarul Marian Dragomir, fie de la consilierii PSD. Edilul-șef a catalogat propunerile liberalului ca fiind populiste, subliniind că acesta circulă cu mașina personală, prin urmare nu este tocmai corect să le impună altora să circule cu mijloacele de transport în comun. Dragomir a explicat că Primăria oferă facilități pentru tinerii de la liceu pentru a merge cu autobuzul, însă mulți părinți preferă oricum să îi ducă la ore cu propriile mașini.
Cât despre "ziua gratis", edilul-șef a explicat că orice modificare tarifară la serviciul de transport trebuie întâi avizată de Consiliul Concurenței. De asemenea, în privința transmiterii liniei de tramvai de la Șoseaua de Centură către CJ Brăila sau Chiscani, Dragomir a apreciat că ideea i-ar fi surâns în urmă cu mai mulți ani, înainte ca municipalitatea să fi demarat un proiect pe fonduri europene privind modernizarea liniei de tramvai până în Stațiunea Lacu Sărat, astfel că nu mai poate schimba un asemenea detaliu administrativ fără a pierde banii nerambursabili.
În legătură cu cele 4.000 de mașini electrice, viceprimarul Alexandru Jantea deși a recunoscut că Uniunea Europeană sprijină proiecte legate de car sharing, a explicat că traficul deja aglomerat din Brăila ar fi afectat și mai mult. Totodată, a atras atenția asupra costurilor de mentenanță, care ar fi enorme pentru atâtea mașini.
”Vă spun că nici eu nu am fost de acord cu acea creștere a prețului biletului, însă am fost obligat să înțeleg că s-a scumpit foarte mult combustibilul. V-am spus: de la 5,1 la 6,67 lei la pompă. (...) La energia electrică este o adevărată explozie. Și nu în ultimul rând trebuie să recunoaștem că și salariile șoferilor de la «Braicar» au crescut datorită unor prevederi din contractul colectiv de muncă, pe care conducerea societății le-a respectat de fiecare dată, pentru a se evita situații neplăcute de tipul celei cu greva de la București. Să știți că această creștere a biletului aduce în plus și o cheltuială mai mare a Primăriei Municipiului Brăila pentru subvenționarea abonamentelor elevilor și studenților, care sunt într-o pondere destul de mare. Dar nu trebuie să însemne doar asta. Ci să solicităm conducerii societății și tuturor angajaților o atitudine mult mai bună față de cetățean. Și o programare mult mai bună a curselor, astfel încât să nu mai existe decalaje”, a explicat Dragomir.
Proiectul privind modificarea tarifară la ”Braicar” a fost aprobat cu 20 voturi ”pentru” și 7 voturi ”împotrivă” din partea grupului de consilieri PNL. Tot cu această ocazie consilierii au aprobat și un act adițional la contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local în Municipiul Brăila. De această dată cu 20 voturi ”pentru” și 7 abțineri din partea liberalilor.
Cum justifică membrii CLM Brăila majorarea de prețuri
Tot în cadrul proiectului supus dezbaterii și aprobat de către consilieri se arată în detaliu o serie de aspecte ce au condus la această majorare de prețuri: ”Combustibilii au o creștere la luna ianuarie 2022 față de luna ianuarie 2021 cu aproximativ 25%, prețul mediu la pompă crescând de la 4,93 lei/litru la 6,23 lei/litru. Cheltuiala cu combustibilul reprezintă aproximativ 14% din totalul cheltuielilor; Energia electrică este un element important, asigurând forța de propulsie pentru transportul cu tramvaie în Municipiul Brăila. Prețul MWh a crescut în ianuarie 2022 față de ianuarie 2021 cu peste 40%, iar prognozele privind evoluția acestuia conduc la o creștere de peste 200%. Cheltuiala cu energia reprezintă aproximativ 2,35% din total cheltuieli; în anul 2022 și piesele de schimb și reparațiile vor crește urmare evoluției cursului de schimb euro/lei, a majorării prețurilor la combustibili și energie, precum și a creșterii salariului minim în plată; Serviciile furnizate de terți și anume - servicii de curățenie, de pază, servicii de mentenanță pentru automatele de bilete, servicii poștale și de telecomunicații, cele de monitorizare flotă autobuze vor crește datorită evoluției cursului de schimb euro/lei, a creșterii prețurilor la combustibili și energiei, precum și a creșterii salariului minim în plată. De asemenea în anul 2022 este prognozată o creștere a primelor de asigurare la polițe de asigurare RCA. Cheltuiala totală cu serviciile executate de terți reprezintă aproximativ 3,68% din total cheltuieli; Cheltuielile cu impozite și taxe vor avea în anul 2022 o creștere cu rata inflației”.
În memoriul tehnic al proiectului se mai subliniază că este necesară o ajustare a prețului lei/km pentru a asigura un echilibru financiar societății ”Braicar” SA Brăila. De asemenea, că dacă până prezent prețurile lei/km conform contractului de delegare încheiat în 2020 erau de 5,42 lei/km pentru transportul electric (tramvaie) și 7,27 lei/km pentru transportul auto (autobuze), de la 1 martie acestea vor fi următoarele: 8,5 lei/km (o creștere de 16,91%) pentru transportul auto și 6,34 lei/km pentru transportul electric (o creștere de 16,97%).
Pe lângă motivele înșiruite în expunerea de motive, aici se mai atrage atenția și că în 2022, începând cu luna februarie, trebuie încheiat un nou contract colectiv de muncă la nivelul "Braicar", ceea ce implică o mărire a salariilor în medie cu 15%.
”Cheltuiala de personal are cea mai mare pondere din total cheltuieli, respectiv 64,5%. Menționăm că salariile angajaților din SC «Braicar» SA nu au mai fost mărite de la data de 1 ianuarie 2020, când a intrat în vigoare o creștere prevăzută în Contractul colectiv de muncă încheiat în anul 2019”, se mai atrage atenția în proiect.
Tot din acest document aflăm că la fundamentarea tarifului în lei/km s-a ținut cont și de previzionările cheltuielilor necesare pentru acest serviciu, conform programului de transport aprobat, dar și de parcursul mediu lunar efectuat de flota de autobuze și tramvaie. Cu precizarea că nu a fost omis faptul că, pe durata derulării proiectului privind modernizarea transportului electric pe Bulevardul Independenței, circulația tramvaielor a fost suspendată pe ruta respectivă.
”În acest sens, numărul de kilometri aferenți transportului cu tramvaie s-a diminuat cu 629.588,5 km”, se explică în proiect, la pachet cu prezentarea formulei în baza căreia s-a realizat calculul compensației.
Cum a afectat pandemia vânzarea de bilete
Totodată, în documentația proiectului se vorbește și despre efectele pandemiei, care au scăzut apetitul oamenilor de a călători cu mijloacele de transport în comun. Potrivit datelor furnizate de reprezentanții ”Braicar”, în luna decembrie 2019 când contractul de delegare a fost depus la Consiliul Concurenței, societatea încasa din bilete vândute către populație suma de 523.000 lei, iar în luna decembrie 2021 de 296.000 lei, reprezentând o scădere de 56,6%. În ceea ce privește veniturile din abonamentele vândute populației, în luna decembrie 2019 s-a încasat suma de 411.000 lei, iar în luna decembrie 2021 doar 314.000 lei, în scădere cu 23,60%. De asemenea, s-a redus și numărul persoanelor care beneficiază de gratuități și facilități. Potrivit datelor atașate la proiectul aprobat de consilieri, dacă în decembrie 2019 erau 21.296 de abonamente sociale pentru pensionari subvenționate 100%, în decembrie 2021 numărul lor a fost de 19.107. În ceea ce privește numărul abonamentelor pentru pensionari subvenționate 50%, acestea erau de 2.757 în decembrie 2019 și de 1.867 în decembrie 2021. Abonamentele persoanelor cu handicap ajunseseră la 3.673 în 2019 și au scăzut la 3.295 la finele anului trecut. O micșorare drastică s-a înregistrat și la numărul de abonamente pentru elevi. În decembrie 2019 acestea se ridicau la 12.048, iar în decembrie 2021 la doar 7.657. Abonamentele pentru studenți ajunseseră la 94 în 2019 și au scăzut la 36 în 2021. Iar abonamentele pentru veterani și eroi ai Revoluției au ajuns să numere doar 135 anul trecut, deși în 2019 erau 165.
”În anul 2022, în condițiile în care restricțiile impuse de pandemia cu virusul SARS-CoV-2 se vor diminua în continuare, previzionăm că veniturile din vânzare bilete și abonamente, precum și cele din gratuități și facilități să revină la valorile anterioare pandemiei”, se mai arată în proiect.
Mai mult, în documentația aflată la mapa consilierilor au fost prinse și cheltuielile pentru transportul public. Astfel, pentru stocuri, ”Braicar” cheltuie 8.966.658 lei, pentru lucrări și servicii externe 713.821 lei, pentru cheltuieli cu alte servicii executate 888.533 lei, pentru cheltuieli cu alte impozite și taxe 586.273 lei, iar pentru cheltuieli cu personalul 27.788.174 lei.
În total: 43.742.679 lei.