Mergi la conţinutul principal

De ce a ajuns paladiul mai scump decât aurul, în ultimele săptămâni

Cotaţia paladiului a crescut mai rapid decât a altor metale preţioase, ajungând să fie considerat mai prețios decât aurul. La aproximativ 2.500 de dolari (1.922 de lire sterline), o uncie de paladiu este mai scumpă decât aurul, iar prețul nu va scădea prea curând, sunt de părere specialiștii, potrivit BBC.

 

Ce este paladiul

Paladiul, un metal alb strălucitor, face parte din același grup ca platina, alături de ruteniu, rodiu, osmiu și iridiu. Majoritatea paladiului din lume provine din Rusia și Africa de Sud. Cea mai mare parte este extrasă ca produs secundar în mineritul altor metale, de obicei platină și nichel.

Pentru ce se folosește

Paladiul se folosește în componeța convertoarelor catalitice - o parte a sistemului de evacuare a mașinii, care controlează emisiile.

Paladiul este utilizată în aceste dispozitive care transformă gazele toxice, cum ar fi monoxidul de carbon și dioxidul de azot, în azot mai puțin dăunător, dioxid de carbon și vapori de apă. De asemenea este utilizat, într-o măsură mult mai mică, în electronică, stomatologie și confecționarea de bijuterii.

 

În urma creșterii prețului paladiului s-au înregistrat tot mai multe furturi ale convertoarelor, în întreaga lume. Poliția metropolitană din Londra a declarat că numărul furturilor din primele șase luni ale anului 2019 a crescut cu peste 70% față de întreg anul ​​2018.

De ce a crescut prețul acestui metal

Pe scurt, cererea pentru paladiu depășește oferta. Cantitatea de metal produsă în 2019 este prevăzută să fie sub cererea globală pentru al optulea an consecutiv. Ca un produs secundar de extracție a platinei și a nichelului, minerii au mai puțină flexibilitate pentru a crește producția de paladiu, ca răspuns la creșterea prețurilor.

Între timp, cererea pentru paladiu de la producătorii de automobile a crescut brusc din mai multe motive. În întreaga lume guvernele, în special cel chinez, au înăsprit reglementările pentru a combate poluarea aerului produsă de vehiculele pe benzină.

În același timp, scandalul emisiilor (Dieselgate) din Europa a avut un impact asupra prețului acestui metal. Consumatorii au început să renunțe la mașinile diesel, care folosesc mai ales platina în convertoarele lor catalitice, și cumpără vehicule pe benzină, care folosesc paladiu.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro