Sute de tone de deşeuri chimice provenite de la bordul navei MSC Flaminia încă se mai află la doi paşi de Brăila, într-un depozit al firmei "Setcar" SA. Reziduurile trebuie trimise într-un buncăr subteran din Germania, dar n-au plecat încă deoarece se aşteptă eliberarea unor buletine de analiză emise de un laborator independent, ne-a informat Sandu Bălan, director comercial al "Setcar" SA Brăila. "În urma procedurii de separare magnetică, din zgura adusă la Brăila a rezultat un lot cu fier, destinat valorificării, şi un lot de resturi ce urmează să fie expediat în Germania. Rezultatele de laborator vor stabili dacă lotul de fier mai este contaminat sau nu. Dacă nu este contaminat, va fi valorificat, dacă este, va mai trece prin încă un proces de decontaminare. În ceea ce priveşte celălalt lot, în baza buletinului de analiză se va stabili ce gen de ambalaj se va folosi în vederea expedierii către locul de destinaţie", ne-a explicat directorul Bălan.
Declaraţia acestuia vine în contextul în care nava MSC Flaminia, care a stârnit vii controverse anul trecut, după ce i s-a permis să acosteze în Portul Constanţa, deşi avea la bord mii de tone de deşeuri periculoase rezultate în urma unui incendiu, s-a reîntors ieri în România. Astă-toamnă, nava în cauză a fost somată să părăsească teritoriul românesc pentru a fi decontaminată într-un alt port. Până la urmă, reziduurile au fost îndepărtate de o firmă din Danemarca, operaţiunile derulându-se într-un port din ţara respectivă. În prezent, vaporul aflat sub pavilion nemţesc urmează să ajungă în Şantierul Naval Mangalia pentru reparaţii capitale.
După cum se ştie, în afacerea Flaminia a fost implicată şi firma brăileană "Setcar" SA, specializată în operaţiuni de decontaminare industrială. "Setcar", alături de SC "Uni-Recycling" SRL Bucureşti, a lucrat, în toamna anului trecut, la neutralizarea unei părţi din deşeurile chimice de la bordul navei MSC Flaminia. Asta până când autorităţile de mediu din România au considerat că operaţiunile nu mai pot continua în ţara noastră, iar armatorii navei au fost obligaţi să găsească o altă locaţie unde să le fie decontaminat vasul.
Astă-toamnă, în urma acţiunilor întreprinse de "Setcar" Brăila şi "Uni-Recycling" Bucureşti, sute de tone din deşeurile scoase de pe Flaminia au ajuns la un punct de lucru al "Setcar", situat la doi paşi de Brăila, pe platforma fostului combinat chimic de la Chiscani. Intenţia declarată a firmei brăilene a fost extragerea particulelor metalice din respectivele deşeuri, în vederea valorificării ca fier vechi. Ceea ce rezulta urma să fie trimis în Germania, pentru a fi îngropat într-un depozit subteran. Lucru care nu s-a întâmplat nici până la ora actuală...
Reamintim că în urmă cu o lună, după ce cotidianul nostru a relatat despre prezenţa deşeurilor respective în depozitul de lângă Brăila, atât Garda de Mediu cât şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă au făcut inspecţii la faţa locului. Rezultatul: ambele instituţii au emis comunicate de presă prin care informau că nu există motiv de îngrijorare, în sensul că reziduurile chimice au fost manevrate şi gestionate în conformitate cu legislaţia în vigoare.