Pentru Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, acest lucru inseamna a avea rezultate remarcabile la olimpiada, a realiza diferite proiecte educationale, acestea fiind cele mai importante criterii pentru acordarea gradatiilor si salariilor de merit. In grila nu se vorbeste despre realizari, ci despre faptul ca respectivul a ocupat o functie sau a facut un curs. Ca urmare, din aceste clasamente cu profesori nu se pot evidentia cei care intr-adevar sint de nota zece.
Un alt element important in evaluarea actului educational este familia. Parintii trebuie sa fie multumiti de nivelul cunostintelor capatate de copil, indiferent daca este vorba de promovarea unui examen national, intrarea la facultate sau obtinerea unui premiu la faza nationala a unei olimpiade. Nici punctul de vedere al parintilor nu poate fi absolutizat, pentru ca de multe ori, elevii nu invata din placere, ci din teama, iar parintii nu stiu sau nu le pasa. Pentru ei cel mai important este ca odrasla sa invete. In momentul in care factorul coercitiv dispare, dispare si dorinta copilului de performanta sau pasiune pentru un obiect sau altul.
Cel mai important factor din ecuatia calitatii actului educational este, insa, elevul. Ce spun elevii despre profesorii lor se poate afla din site-urile "calificative.ro", unde sint trecute majoritatea unitatilor scolare din municipiu si citeva din mediul rural.
"Esentiala este relatia profesor-elev si cum isi face ora profesorul, care trebuie sa ia in considerare asteptarile elevilor"
Psihologii spun ca dorinta elevilor de a-si nota profesorii vine din lipsa de comunicare cu acestia, in special atunci cind notele pe care le pun profesorii sint mici. "Intr-o relatie, adultul da exemplu, iar daca el nu este deschis catre comunicare nici elevul nu poate vorbi fara frica si apeleaza la site-urile amintite. Depinde de profesor sa medieze stabilitatea relatiei dintre el si elev. Unii tin la statutul lor, nu discuta, nu au o relatie deschisa, iar elevul vrea sa se descarce de tensiuni si apeleaza la aceste site-uri", a spus psihologul scolar Cristina Lazare. Prof. Valerica Danaila, directorul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala, considera ca in aceste note acordate de elevi este multa subiectivitate, insa aceasta exista in orice evaluare, chiar si in cea realizata de cadrele didactice. "Pentru unii elevi, in special cei care au note mici, notarea profesorilor este un fel de justificare a notelor lor, insa consider ca esentiala este relatia profesor-elev si cum isi face ora profesorul, care trebuie sa ia in considerare asteptarile elevilor. Un profesor considerat bun de catre Minister si Inspectorat, poate sa nu fie considerat asa de catre elevi", a mai spus profesoara Valerica Danaila. Din punctul de vedere al consilierului scolar Adrian Vasile, trebuie mentinut mereu un echilibru intre criteriile ministerului si criteriile elevilor. Foarte importanta, din punctul sau de vedere, este si pregatirea psihopedagogica a profesorilor pentru ca nu este important cit stii, ci cit poti sa transmiti din cit stii si cit vor elevii sa stie. Unii pot avea ca obiectiv un premiu la olimpiada, iar altii doar promovarea unui examen national. Daca li se da prea mult sau prea putin, daca li se cere prea mult sau prea putin, fata de obiectivele lor, elevii sint nemultumiti. "In evaluarile facute de minister se ia in considerare si relatia profesor - elev, profesor - parinte. Un elev care ajunge sa dea note mici pe site profesorilor este sigur un elev care nu a avut curaj sa faca acest lucru cit timp a fost in clasa. Cind se confrunta cu o problema la o disciplina se tem sa nu fie singuri si atunci apeleaza la astfel de site-uri si au sentimentul apartenentei la grup. Aceste site-uri ar trebui sa fie vizitate si de profesori, iar pornind de la evaluarile facute de elevi profesorii sa se autoevalueze si sa-si modifice comportamentul", a spus si coordonatorul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica, Rodica Popa.
"Stie cum sa faca un elev sa invete nu de frica, ci de placere, stie sa se faca placuta de elevi"
In majoritatea scolilor, exista cadre didactice de zece si cadre didactice de 2 sau trei. In continuare vom da numai numele celor care au fost considerati dascali de nota zece de catre cel putin doi elevi. Exista si situatii cind unii profesori au fost pur si simplu ignorati, desi la nivel de Inspectorat, Minister sint considerati profesori buni. Psihologii au spus ca acest aspect se explica prin tendinta oamenilor de a comenta doar extremele.
La Colegiul Economic "Ion Ghica" sint apreciati ca dascali de nota zece profesorii Doinita Zafiu, care este si directorul adjunct al colegiului, si profesorul Catalin Istrati. La Colegiul "Murgoci", dascali de nota zece sint considerati profesorul de chimie Daniel Panturu, care acum este inspector de specialitate, si profesoara de matematica Nazeli Boicescu. Si la "Balcescu" sint dascali considerati "de zece": profesorul de fizica Mihail Dafinei, care acum este inspector de specialitate, profesoara de biologie Maria Ionescu. Foarte aproape de zece mai sint si alte cadre didactice: Silvia Petrescu, Cristian Gurzu sau Carmen Pirlog, despre care un elev care i-a dat o nota putin mai mica a spus ca pe unii ii cearta si altora le pune note mari din acelasi motiv. La Grupul Scolar "Gh. K. Constantinescu" este considerata o profesoara de nota zece Carmen Dobre, care preda geografia, iar la Grupul Scolar "Brancusi" cei doi directori, Stefan Stoica si Mihaela Chiriac, au primit note maxime din partea elevilor. La Grupul Scolar "Edmond Nicolau" nota zece a primit-o profesoara de limba romana Eugenia Diciu, in timp ce unul dintre profesorii de educatie fizica a primit note mici pentru ca "e de treaba doar cu cine vrea si nu raspunde la intrebari". La fel a fost taxata cu note mici o profesoara de la Grupul Scolar "Moisil" pentru ca "nu stie decit sa zica "galagia!"". La Grupul Scolar "Istrati" profesoara Corina Podoiu, de informatica, a primit nota maxima pentru ca este "draguta, fina si indulgenta". La Grupul Scolar "Ana Aslan" profesorul Emilian Runceanu, de matematica, a fost apreciat cu nota zece, iar la Liceul cu Program Sportiv au fost apreciati de elevi: profesoara de franceza Elena Stoica, cea de limba romana Maria Visan si profesorul de arte plastice Traian Tamuris. La Liceul de Arta, unul dintre profesorii de matematica, Mihail Bardahan, a primit nota zece de la elevi, in timp ce un alt profesor, tot de matematica, "a ramas corigent" pentru ca elevii nu inteleg nimic din ceea ce preda. Tot aici nota maxima a primit-o si directorul Adrian Simion. La Liceul "Perpessicius" nota zece au primit-o profesoara de psihologie Diana Bratosin, care este si psiholog scolar, profesorul Constantin Gherghinoiu si profesoara Marioara Novac. Ea a reusit sa obtina note maxime de la cinci elevi. "Ar trebui sa existe si nota 11 pentru citeva exceptii ca dumneaei. Om si profesor de nota zece. Stie cum sa faca un elev sa invete nu de frica, ci de placere, stie sa se faca placuta de elevi". La acelasi liceu mai exista o profesoara de nota zece, cea de chimie, Gabriela Taman, despre care copiii spun ca este un om extraordinar care ii face sa invete chimia din placere. La Liceul "Sebastian" profesoara Raluca Burlacu a primit mai multe note de zece de la elevi, iar la Liceul "Iorga" aceasta nota maxima a obtinut-o profesorul Virgil Atanasiu. La Scoala "Fanus Neagu" profesoara de matematica Daniela Tilinca este considerata de elevi ca fiind de nota zece, alaturi de Stefan Aftodor si Mirela Duca. La Scoala "Mihu Dragomir" au fost notate astfel invatatoarea Petrica Grozea, profesoara Margareta Badea - cea care a inceput formarea unui olimpic mondial la geografie - Narcis Serban, si Stelian Orasanu - care stie sa stimuleze copiii sa invete. La Scoala nr. 10 profesorii Viorel Luca si Violeta Sararu au primit nota maxima, iar la Scoala nr. 2 din Viziru s-a evidentiat prin modul in care lucreaza cu elevii si a fost notata cu zece invatatoarea Magdalena Lipan. La Scoala "Mihai Eminescu" s-au evidentiat profesorii: Carmen Marin - limba engleza, Catalin Stanica - matematica, considerat profesor tare chiar daca mai pune si note mici, si Victorina Ciomartan, despre care elevii au spus ca i-a inteles, i-a ajutat cu un sfat atunci cind au avut nevoie, i-a motivat si i-a facut olimpici. In plus, nu cearta elevii si preda bine, pe intelesul tuturor. La Scoala Waldorf profesoara de fizica Florentina Panaitiu a obtinut media zece de la patru elevi, iar la Scoala din Faurei a obtinut aceeasi medie invatatoarea Emilia Sitaru. La Scoala "Vlaicu Voda", in urma unui sondaj realizat in rindul parintilor a reiesit ca invatatoarea Stefana Vintila merita nota maxima pentru ca este impartiala cu elevii, comunica foarte bine cu parintii si are rezultate exceptionale in realizarea unor proiecte. La Scoala "Spiru Haret" a fost considerat dascal de nota zece profesorul de arte plastice Ion Pirnog, care preda si la Liceul Perpessicius, la Scoala "Mihai Viteazul" este profesoara de chimie Angelica Poasca, pentru ca preda pe intelesul tuturor, iar la Scoala "C. S. Aldea" este profesoara de religie Carmen Ursan. La scoala "Ion Creanga" foarte apreciat de elevi este profesorul de matematica si directorul Victor Buzea. Una dintre note a fost acordata in numele unei clase intregi. La aceeasi scoala exista un profesor foarte criticat si notat cu unu pentru ca i-a criticat in fata elevilor pe ceilalti profesori.
"Notele foarte mici acordate arata elevi foarte exigenti, care stiu ce vor de la scoala si profesori lipsiti de tact, cu mentalitati invechite, conservatori. Se intilnesc situatii paradoxale cind din punctul nostru de vedere un profesor este cotat ca foarte bun, conform criteriilor stabilite de minister, dar obtine rezultate foarte slabe. Sint multi profesori, din pacate, care se considera detinatori ai adevarului absolut care nu vor sa-i asculte pe elevi. Elevii au gasit aceasta modalitate de a se exprima si trebuie sa-i ascultam pentru ca tot ce facem noi este pentru ei", a spus inspectorul scolar general Lilliana Tudoran.