* sâmbătă dimineață, primii 60 de brăileni care au reușit să prindă un bilet pentru cursa de agrement pe Dunăre, au trăit momente de neuitat la bordul navei "Lacu Sărat" * ambarcațiunea, strălucind de curățenie, își aștepta oaspeții * timp de o oră, cât a durat marșul, pasagerii au admirat orașul luminat de soarele dimineții și s-au bucurat de adierea brizei * oaspeții au putut admira Moara Violatos, nava "Mureș", Gara Fluvială, precum și uriașii piloni ai viitorului pod peste Dunăre, bucurându-se de priveliștea care li se înfățișa înaintea ochilor
Am avut privilegiul să văd orașul scăldat în razele soarelui și nu oricum, ci dinspre bătrânul fluviu ale cărei valuri scânteiau în lumina feerică a dimineții.
A fost prima cursă de agrement din 2019 încoace a navei "Lacu Sărat", care strălucea de curățenie și care aluneca ușor pe fluviu, de parcă ar fi așteptat și ea, nerăbdătoare, să primească mângâierea apelor binecuvântate. Nava de 30 de metri lungime cu cele două saloane, unul jos, la punte, iar celălalt sus, la puntea promenadă, își aștepta, cuminte, oaspeții, dar cine să stea la masă, în salon, când pe punte adia vântul, iar pescărușii dădeau târcoale vasului?...
Mici și mari, brăilenii care prinseseră un loc pe vapor savurau fiecare clipă petrecută la bord, bucurându-se de priveliștea care li se înfățișa înaintea ochilor. "Lacu Sărat" aluneca ușor pe unde, în amonte, către Trecerea Bac Insula Mare a Brăilei, spintecând valurile și salutând-o din mers pe bătrâna navă cu zbaturi "Borcea", acum trasă la mal. Ridici privirea și realizezi, preț de o clipă, cât de frumos este orașul nostru bătrân, cu clădirile albe luminate de soarele dimineții de iulie și cu turlele bisericilor scânteind în văzduh. Nu e de mirare că se călcau în picioare străinii să vină și să facă avere la Brăila, în urmă cu mai bine de 100 de ani!
...Mergem mai departe și admirăm țărmul plin de șalupe și ambarcațiuni care mai de care mai frumoase, în dreptul complexului "RaAi", apoi macaralele de la Șantierul Naval și bacul traversând, exact prin fața noastră, bătrânul fluviu. În stânga, silozurile de la Insula Mare a Brăilei, iar în dreapta macaralele mari și mici; ai spune că orașul prosperă ca odinioară, dacă n-ai privi în urmă, acolo unde-s ruinele magaziilor care în vremurile bune erau pline ochi cu grâne.
"Lacu Sărat" întoarce ușor și se îndreaptă către Galați, în aval, și parcă plutește pe deasupra valurilor înnobilate cu aur. Vizavi de oraș, la umbra salciilor, stau somnoroase bărcile cu motor, iar în față, la orizont, ni se înfățișează panorama Podului peste Dunăre. Încet, ca într-un film documentar, se perindă prin fața noastră adevăratele simboluri ale orașului-port: Moara Violatos, nava "Mureș" și Gara Fluvială. Oaspeții de pe vapor nu-și pot ascunde admirația ("Moara parcă-i pictată, uitați ce contururi minunate!") însă după ce trecem de Centrul Vechi și ajungem în dreptul vechilor Docuri, siluetele macaralelor și ale șlepurilor de la "Hercules" ne aduc cu picioarele pe pământ. O liniște nelalocul ei pusese stăpânire pe întregul mal al Dunării, până hăt, către Trecerea bac Smârdan, acolo unde, cândva, fremăta portul de viață, cu vapoare de toate felurile, cu șlepuri și hamali.
O oră pe nava "Lacu Sărat" te poartă, aievea, în lumea de basm a Brăilei de altădată. Un vis frumos, care se termină parcă prea repede, o poveste tălmăcită de Dunărea care a fascinat generații întregi de brăileni, cu mult înaintea noastră, așa cum ne-a fermecat și pe noi.
Rezervările pentru toată luna iulie s-au epuizat imediat
Sute de solicitări au fost înregistrate, săptămâna trecută, pentru obținerea unui bilet cu vaporul "Lacu Sărat", după apariția în cotidianul "Obiectiv-Vocea Brăilei" a articolului "Curse ieftine pe Dunăre" (de marți, 6 iulie a.c.). În aceeași zi, se ocupaseră toate locurile pentru cele două curse progamate sâmbătă, 10 iulie. Mai mult, în urma avalanșei de solicitări, s-au epuizat toate rezervările pentru nava "Lacu Sărat" până la sfârșitul lunii iulie, zeci de solicitări venind și din orașul vecin, Galați. Asta pentru că Brăila este singurul oraș-port la Dunăre care are în proprietate publică o navă de agrement.
"Datorită numărului mare de solicitări, am decis suplimentarea numărului de curse cu încă patru, două sâmbătă, 10 iulie, și două duminică, 11 iulie, de la ora 9.30. Până joi, 8 iulie, la ora 13.00, au fost rezervate nu mai puțin de 540 de locuri pentru "Lacu Sărat", astfel că avem completate toate cursele până la sfârșitul lunii iulie. Avem, de asemenea, solicitări pentru închirierea navei, venite din partea instituțiilor, firmelor și persoanelor fizice. Prețul biletului rămâne neschimbat", ne-a precizat Mihai Rusinoiu, directorul Serviciului de Transport Local de Călători și Administrare Portuară (STLCAP) din cadrul Primăriei Municipiului Brăila.
Dacă, în vara lui 2019, prețul unui bilet a fost de 12 lei/persoană, anul acesta el este de 13 lei/persoană, cu tot cu TVA, pentru o oră de marș pe Dunăre. În fiecare sâmbătă, se vor efectua câte două curse cu nava "Lacu Sărat", numărul minim de persoane admise la bord fiind de 30, iar cel maxim de 60, potrivit reglementărilor în starea de alertă. Toți cei care urcă la bord trebuie să poarte mască de protecție. Înscrierile pentru cele două curse cu nava "Lacu Sărat" se pot face de luni și până joi, între orele 8.30-16.30, precum și vineri, între orele 8.30-12.00, pentru săptămâna respectivă, la tel/fax 0239/613.654 și 0753.095.046 sau pe email la adresa: stplcap@yahoo.com, persoană de contact Elena Bănică.
Construită în anul 1990, la Șantierul Naval Brăila, "Lacu Sărat" a fost reparată în iulie 2019, obținând certificarea Autorității Navale Române pentru transportul de pasageri și îndeplinind astfel standardele de navigație și siguranță impuse de normele europene în vigoare. Nava de 30 de metri lungime are două saloane, precum și 60 de locuri pe scaune la mese. Este dotată cu aragaz, ladă figorifică, aer condiționat și două grupuri sanitare. Pe puntea promenadă se află un spațiu destul de generos de unde se poate admira priveliștea pe timpul deplasării pe Dunăre. Nava este echipată cu un motor Diesel de 400 de CP și are un echipaj format din patru membri - căpitan fluvial, timonier, motorist și marinar.