Scandalul iscat la o școală din Pitești atrage atenția asupra unei probleme mai vechi: integrarea în școlile românești a copiilor cu deficit de atenție. Sistemul educaţional din România nu este pregătit să îi sprijine pe copiii care suferă de ADHD, o arată statisticile. Drept urmare, aproximativ 40% dintre ei nu termină nici măcar liceul. Pentru părinţii care îşi permit, o alternativă ar putea fi sistemul privat.
Cheia pentru o mai bună integrare este diagnosticarea la o vârstă cât mai fragedă. Astfel, părinţii vor afla cum să îşi ajute copiii, atrag atenția psihologii.
„Felul în care adulţii din jur încearcă să-i corecteze, de foarte multe ori aceste metode nepotrivite agravează problemele în loc să le rezolve şi atunci, cu cât mai repede ne dăm seama că avem un copil care are o problemă de atenţie, cu atât este mai uşor şi pentru părinţi şi să ceri ajutorul să vezi ceea ce este de făcut”, a explicat pentru Digi24 psihologul Adela Moldovan.
"Respingerea este trăită mult mai intens în cazul copiilor cu ADHD"
Lipsa de pregătire şi de înţelegere a cadrelor didactice și a copiilor, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă părinţii copiilor care suferă de ADHD. Mulți dintre ei schimbă câteva şcoli până găsesc una unde sunt înțeleși și sunt acceptați. Unde astfel de caz este și la Pitești, unde timp de două zile, elevii unei școli au refuzat să participe la ore alături de colegul lor diagnosticat cu ADHD. Aceștia au fost sprijiniți și de părinți care au cerut ca elevul să fie transferat la o altă școală. Colegii de clasă spun că băiatul este agresiv cu ei, fizic şi verbal, însă psihologii susțin că acesta nu reprezintă un pericol social și avertizează asupra efectelor pe care respingerea le poate avea asupra dezvoltării unui copil. „Respingerea este trăită cu multă tristeţe, cu multă agresivitate în interior, cu tensiune, cu sentimentul de nedreptate. În cazul copiilor cu ADHD, acest dezechilibru este trăit mult mai intens,” explică Irina Gruia, psiholog.
Și ca situația de la Pitești sunt multe altele. Emilia Munteanu, mama unui eleve cu ADHD a povestit pentru Digi24 problemele întâmpinate de fata ei la școală. A trebuit să o mute de la o unitate de învăţământ la alta pentru că nu se putea adapta. Nici profesorii, nici colegii nu au ajutat-o să se integreze mai uşor.
„Mi-a povestit foarte târziu că, într-o zi, colegii de la o şcoală privată unde a fost au aruncat cu pietre după ea, mi s-a rupt sufletul, am mutat-o din clasa a doua în a treia la altă şcoală şi acolo acelaşi lucru. Au izolat-o şi copiii şi s-a şi autoizolat”, a povestit Emilia Munteanu.
Pentru un caz asemănător, petrecut într-o şcoală din Craiova, soluţia găsită a fost ca elevul să vină la ore însoţit de un părinte.
Ce este ADHD-ul?
La copii, ADHD-ul se manifestă prin probleme de concentrare, agitație iar în adolescență aceste stări se transformă în excese de furie și acte de violență. Tulburarea afectează în special băieții, care sunt de patru ori mai mulți decât fetele, conform studiilor. În cele mai multe cazuri, simptomele debutează înainte de vârsta de 12 ani și sunt prezente în orice mediu: familial, școlar, extra-școlar.
În 30% din cazuri, dacă boala nu este tratată, copilul poate ajunge un infractor. De altfel, un studiu realizat de Direcția Generală a Penitenciarelor arată că 85% dintre detinuți suferă de ADHD și au tulburari grave de comportament.
Vestea bună este că, identificată la timp, tulburarea poate fi tratată cu succes.
„Există mai multe modalități de intervenție. Prima modalitate de intervenție, mai ales dacă vorbim de un copil mic, până în perioada în care intră la școală, este cea comportamentală, adică terapie cognitiv comportamentală. Această terapie este indicată atât pentru copii, cât și pentru familiile lor. Pe lângă abordarea comportamentală, poate fi nevoie și de o abordare psiho-farmacologică,” a spus pentru Digi24 dr. Laura Mateescu, medic primar psihiatrie pediatrică la Spitalul de Psihiatrie Obregia.
„Părinții trebuie să devină experți în această afecțiune”
După ce copilul a fost diagnosticat, aveţi posibilitatea de a-i înţelege mai bine comportamentul. Identificarea ADHD vă oferă cunoştinţele necesare pentru a începe să luaţi decizii privind modul în care abordaţi afecţiunea copilului şi instrumentele/ajutorul/tratamentul care vi se potrivesc amândurora, recomandă adhd.ro. Puteţi învăţa care sunt elementele declanşatoare ce trebuie evitate şi care sunt problemele cu care se pot confrunta cel mai adesea tinerii care sunt hiperactivi, impulsivi şi a căror capacitate de concentrare este afectată.
Dr. Frederic Kochman, autorul cărții „Cum să trăim mai bine cu un copil hiperactiv”, afirmă că „părinții trebuie să devină experți în această afecțiune”, potrivit Agerpres. Ei trebuie să își adapteze comportamentul și metodele educative în funcție de situația copilului. Este bine să învețe tehnici de comunicare în situații de criză, exerciții de relaxare, ca să nu mai vorbim de cunoașterea posibilităților terapeutice în ceea ce privește controlul ADHD.
Cum puteți ajuta copilul cu ADHD
Copiii şi adolescenţii cu ADHD ignoră mai greu stimulii irelevanţi şi care îi distrag. Prin urmare, este important să acordaţi atenţie mediului în care aşteptaţi performanţe intelectuale de la copilul dumneavoastră, de exemplu în situaţii de învăţare, recomandă specialiștii de la adhd.ro. De obicei, există un interval de timp maxim în care un copil cu ADHD poate să lucreze cel mai bine înainte să aibă nevoie de o pauză sau de schimbarea sarcinii. O metodă eficace de a preveni sentimentul eşecului este să propuneţi pauze regulate înainte de epuizarea atenţiei.
Acasă, copilul are nevoie de sprijin şi de o structură. Aceasta poate lua forma planificării săptămânale, prin care stabiliţi când şi unde se fac temele, care sunt lucrurile care trebuie luate la şcoală sau pentru alte activităţi, care sunt hainele de purtat în ziua următoare.
Programele au efecte optime atunci când sarcinile se finalizează la aceeaşi oră în fiecare zi. Regulile simple creează sentimentul unei structuri, de exemplu temele trebuie terminate înainte de joacă, televizor sau calculator. Este important ca, dimineaţa, copilul să aibă suficient timp la dispoziţie în general şi să mănânce micul dejun. Seara, mulţi copii sunt extrem de obosiţi şi au nevoie de programe stabilite pentru a putea să se relaxeze şi să meargă la culcare la timp ca să doarmă suficient. Încercaţi să stabiliţi un program împreună.
Un sistem de recompense cu timp petrecut în faţa ecranului „câştigat” după finalizarea unei anumite sarcini poate fi o idee bună pentru copiii mai mici, în timp ce copiii mai mari vor avea nevoie de alte forme de stimulente.
În vacanţă, copilul dumneavoastră se regăseşte în afara structurii zilnice a şcolii şi a programului regulat, prin urmare este posibil să constataţi o înrăutăţire a comportamentului. Din această cauză, folosirea programului regulat în astfel de perioade este şi mai importantă.
Una dintre cele mai importante probleme este aceea că mulţi copii cu ADHD se confruntă cu mari dificultăţi atunci când încearcă să finalizeze sarcini pe care le consideră dificile şi plictisitoare. Pe de altă parte, chiar şi sarcinile dificile pot merge bine dacă sunt distractive sau interesante. Pentru succesul copilului, este esenţial să implicaţi profesorii şi să vă asiguraţi că aceştia primesc cât mai multe informaţii posibil.