Mergi la conţinutul principal

Cum se verifică apometrele

• totul a pornit de la o declaraţie a preşedintelui PNL Brăila, care a susţinut că nu e ok ca apometrele să fie verificate de către angajaţii CUP Dunărea, fără să ai altă opţiune, în cazul în care ai suspiciuni că aparatul nu înregistrează cantitatea reală de apă consumată • totuşi, reprezentanţii Serviciului Judeţean de Metrologie Legală Brăila ne-au declarat că ei sunt prezenţi în fiecare zi de vineri la CUP Dunărea, pentru a controla dacă verificarea apometrelor a fost făcută aşa cum trebuie • brăilenii au posibilitatea de a se adresa direct laboratorului serviciului de metrologie, situat în municipiu, pentru expertiză metrologică, dacă au suspiciuni în acest sens

 

Liberalii susţin că cei de la CUP Dunărea montează apometrele şi că tot ei le verifică, lucru care nu ar fi unul tocmai normal. În conferinţa de presă susţinută joi, preşedintele PNL Brăila, Alexandru Dănăilă a afirmat că, în urma unei discuţii cu o cunoştinţă, a ajuns la concluzia că brăilenii nu-şi pot verifica apometrele într-un laborator independent din două motive: rezultatele obţinute într-un alt laborator nu ar fi recunoscute de CUP Dunărea şi nici nu ar exista un loc în municipiu unde să se facă verificarea apometrelor. Totuşi, reprezentanţii Serviciului Judeţean de Metrologie Legală Brăila ne-au comunicat altceva: pe strada Rahovei, nr. 87, se fac săptămânal verificări ale contoarelor pentru apă, mai exact în fiecare zi de miercuri. Oamenii pot lăsa apometrele la verificat, între orele 8.00 şi 10.00, iar după amiaza sunt gata rezultatele. În plus, angajaţii de la Metrologie fac în fiecare zi de vineri control la CUP Dunărea, pentru a vedea dacă măsurătorile corespund cu realitatea.

 

Dănăilă: «Mai era undeva la metrologie un laborator acreditat metrologic, dar pentru că nu au fost clienţi s-a închis»

Aşa cum am scris şi mai sus, şeful liberalilor brăileni, Alexandru Dănăilă, a deschis subiectul apometrelor în conferinţa de presă de joi. “Verificarea apometrelor nu se poate face decât la CUP Dunărea. Chiar dacă te duci să o faci în altă parte, CUP Dunărea nu recunoaşte rezultatul. (...)Şi ştiu lucrul ăsta de când eram la Primărie, pentru că am avut o discuţie cu domnul director Chiriţă şi am propus înfiinţarea unui centru independent”, a afirmat Dănăilă.

Liberalul şi-a continuat ideea spunând că vom vedea, în curând, în instanţă judecându-se şi montarea apometrelor inteligente, care s-ar fi făcut într-un mod incorect. “Au montat apometrele acestea inteligente într-un mod incorect. Fiecare apometru are o carte tehnică. Şi o să vedeţi că în instanţă va apărea şi chestiunea asta. Cartea tehnică ne spune cum se poate monta acest apometru pe conducte, pe ţevi care au alte dimensiuni decât cea a apometrului. Este exact ca la o clădire. Trebuie să vină un proiectant să ne spună. (...) Faptul că le-au montat şi s-au potrivit ţevile în funcţie de cum au făcut ei reducţiile e una, dar asta nu înseamnă că este modul în care apometrul respectiv înregistrează corect”, a mai spus Alexandru Dănăilă.

 

Serviciul Metrologic Brăila: «Cei de la CUP nu pot risca, pentru că verificarea se plăteşte»

Un reprezentant al Serviciului Judeţean de Metrologie Legală Brăila, Nicu Nedelcu, a acceptat să stea de vorbă cu redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei”, explicând cum sunt verificate apometrele. “Cei de la CUP Dunărea fac verificări la apometrele care ies din reparaţie ori cele noi, în laboratorul lor de metrologie, de luni până vineri. Tot ceea ce verifică ei de luni până vineri, ţin în laborator, iar noi, cei de la Biroul Român de Metrologie, mergem vinerea şi eşalonăm din numărul total de apometre. Spre exemplu, dacă sunt 100 bucăţi, aleatoriu cerem 20 bucăţi. Alea 20 de apometre se pun, din nou, pe staţie şi eu supraveghez atent tot ce se întâmplă acolo, văd parametrii pe care-i scot. Dacă unul dintre apometre nu corespunde normei, adică nu se încadrează în toleranţele erorii maxime admise, se respinge tot lotul de verificare. Cei de la CUP nu pot risca, pentru că verificarea se plăteşte. Dacă le resping un lot de 30 bucăţi, toţi banii ăia, 400-500 lei cât costă verificarea, sunt pierduţi, plus că trebuie să dea notă explicativă pentru ce s-a întâmplat. De regulă, n-am avut ocazia în 20 ani, de când colaborăm cu ei, să avem un apometru respins”, ne-a declarat Nicu Nedelcu.

Acesta ne-a mai spus că au existat, totuşi, cazuri când oamenii veneau direct la laboratorul lor, de pe strada Rahova, nr 87, în municipiu, nemulţumiţi de consumul pe care-l înregistrau apometrele. De altfel, laboratorul este deschis şi astăzi, iar în fiecare zi de miercuri, între orele 8.00 şi 10.00 se pot depune contoarele pentru apă, iar după amiază se eliberează. “Singurul lucru pe care l-am mai făcut în paralel a fost expertiza metrologică, adică vine un reclamant şi spune că nu este mulţumit de consumul pe care-l înregistrează aparatul şi cere verificarea în prezenţa lui. Atunci, are posibilitatea să aleagă dacă verificarea se face cu aceeaşi instalaţie, adică cea de la CUP Dunărea, sau la noi, pe strada Rahova, nr. 87, unde avem şi noi o instalaţie de verificat apometre. Îi facem o testare cu instalaţia noastră. Este, într-adevăr, o diferenţă de 0,6% care se încadrează în toleranţele normei de verificare, pentru că instalaţia de la CUP Dunărea e mai performantă decât a noastră, ei au achiziţionat-o recent, e de origine nemţească, iar a noastră e făcută la Paşcani”, a adăugat sursa citată.

 

Un apometru montat incorect ne «arde» la factură

Pe de altă parte, reprezentantul serviciului metrologic brăilean a ţinut să atragă atenţia că, dacă apometrul nu este montat aşa cum trebuie, respectându-se regulile de montaj, este posibil ca aparatul să nu funcţioneze corect. Cel mai bine ar fi să apelăm la societăţi abilitate şi să nu montăm în regie proprie contoarele pentru apă, pentru că şi o simplă garnitură “improvizată şi tăiată cu foarfeca” poate duce la o înregistrare nereală a cantităţii de apă consumată.

“Uneori, se întâmplă să apară diferenţe între contorul vechi şi cel nou. În ultima vreme, contorii de clasă B sunt înlocuiţi cu contori de clasă C. Contorii de clasă C înregistrează chiar şi o picătură de apă. În schimb, contorul de clasă B era la dublul erorilor tolerate, adică putea să treacă un firicel de apă fără să fie înregistrat. Ori, dacă omul ştia că plăteşte lună de lună 5 metri cubi, fără să ţină cont că are pierderi de apă, în momentul în care i-a fost montat un apometru de clasă C, îi creşte factura şi spune că nu-i apometrul bun”, a ţinut să mai precizeze reprezentantul Serviciului Judeţean de Metrologie Legală Brăila.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro