• societatea de transport public în comun organizează concurs pentru ocuparea postului de director general, deţinut în prezent de “matusalemicul” Cornel Săndulescu • potrivit anunţului publicat pe site-ul propriu, cei care “râvnesc” la fotoliul de şef la “Braicar” trebuie să aibă, printre altele, studii economice, juridice, tehnice sau în administraţie publică şi cel puţin 3 ani de experienţă ca manager • evaluarea şi selecţia câştigătorului va fi făcută de către o firmă de recrutare specializată în resurse umane şi de Consiliul de Administraţie al “Braicar” • deşi s-a aflat un sfert de veac la conducere, mai exact din 1992, Săndulescu s-a “remarcat” mai mult prin managementul defectuos, mărturie fiind numeroasele incidente ce au avut în prim-plan societatea de transport public în comun
“Epoca Cornel Săndulescu” la “Braicar” se apropie, oficial, de sfârşit! Societatea publică de transport în comun îşi caută un nou director general, conform anunţului de recrutare publicat pe site-ul propriu. Cum arată candidatul ideal? Absolvent de studii superioare economice, juridice, tehnice sau administraţie publică şi experienţă de minim 3 ani ca manager. Spre deosebire de concursurile “clasice” din administraţia publică, în care candidaţii pot susţine o probă scrisă, un interviu şi chiar o probă practică, în cazul postului de la “Braicar” regulile sunt diferite deoarece procesul de recrutare şi selecţie se face în conformitate cu OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificările şi completările ulterioare. Concret, candidaţii vor avea de realizat o declaraţie de intenţie în care îşi vor prezenta experienţa profesională şi planul de management pentru “Braicar”. A doua parte a procesului de recrutare constă într-un interviu în faţa unei comisii formată din trei membri ai Consiliului de Administraţie al “Braicar”, asistaţi de o firmă specializată în resurse umane. Un lucru important de precizat e că rezultatele nu vor fi făcute publice, ci vor fi comunicate individual fiecărui candidat în parte.
Ce condiţii trebuie să îndeplinească candidaţii?
Aşa cum anunţa şi primarul Marian Dragomir recent, criteriile privind candidaţii care se pot înscrie la concurs s-au modificat, în sensul că dacă până acum puteau aspira la “fotoliul” de şef al operatorului public de transport în comun doar cei cu studii tehnice, acum se pot înscrie la concurs şi cei cu studii economice, juridice sau în administraţie publică. Printre alte criterii pe care doritorii trebuie să le îndeplinească se numără: cunoaşterea foarte bine a limbii române (scris şi vorbit); să aibă cel puţin 3 ani de experienţă de administrare sau management dobândită în cadrul unei regii autonome sau societăţi cu capital majoritar de stat sau societăţi din sectorul privat şi să nu fi făcut poliţie politică, aşa cum este definită de lege.
“Dosarele de candidatură vor putea fi depuse până cel târziu 13 noiembrie, ora 12.00, pe suport hârtie, în plic închis şi sigilat, pe care se va menţiona următorul text: “Candidatură pentru postul de Director General al SC Braicar SA Brăila/Numele şi prenumele candidatului”, la sediul SC Braicar SA din Bld. Independenţei nr. 10, Bl. B2. Este obligatoriu ca dosarul de candidatură să fie transmis şi electronic pe adresa de e-mail 109@pluri.ro”, se precizează în anunţul postat pe site-ul “Braicar”.
Cum va arăta procesul de recrutare?
După încheierea înscrierilor, o primă etapă a procesului de recrutare şi selecţie constă în evaluarea dosarelor şi alcătuirea unei liste lungi a potenţialilor candidaţi. Urmează apoi cea de-a doua etapă, selecţia iniţială, în care vor fi intervievaţi candidaţii aflaţi pe lista lungă. Se va face o primă evaluare a trăsăturilor şi competenţelor şi o primă ierarhizare a candidaţilor. De asemenea, în această etapă se va alcătui lista scurtă a candidaţilor care se încadrează în cerinţele postului. În ultima etapă se vor evalua competenţele şi trăsăturile candidaţilor, atât pe baza interviului, cât şi a declaraţiei de intenţie, şi se elaborează lista ierarhizată a candidaţilor din care se vor face propunerile de nominalizare, comisia de recrutare urmând să aleagă viitorul director.
Care sunt criteriile de selecţie?
În anunţul de recrutare pentru poziţia de director general al “Braicar” se precizează şi criteriile de selecţie după care se va alege câştigătorul. Astfel, în etapa de selecţie iniţială şi apoi în cea finală, vor fi evaluate competenţele candidaţilor şi trăsăturile comportamentale, şi anume: competenţe - specific sectorului economic şi de importanţă strategică, de guvernanţă corporativă, sociale şi personale; experienţă profesională relevantă; alinierea cu scrisoare de aşteptări (declaraţia de intenţie); comportament şi atitudine specifică profilului de director general.
Contactată de redactorii “Obiectiv”, viceprimarul Doiniţa Ciocan ne-a declarat ce aşteptări are de la următorul şef de la “Braicar”.
“În primul rând, o eficientizare a activităţii societăţii şi un serviciu de transport public local de călători în conformitate cu cerinţele brăilenilor. Să se respecte graficele, mijloacele de transport să fie echipate conform normativelor, să fie curate şi, în acelaşi timp, societatea, managerul, să ştie să îşi promoveze serviciile pe piaţa din municipiu şi judeţ, dar în primul rând pe piaţa municipiului Brăila. Nu în ultimul rând, pentru că am avut două întreruperi ale activităţii «Braicar», condiţii corecte de lucru pentru angajaţi, că atunci când a fost grevă o parte dintre revendicări s-au referit la condiţii”, ne-a spus Doiniţa Ciocan.
Prin ce s-a “remarcat” Săndulescu la conducerea “Braicar”
1992. Acesta este anul în care Cornel Săndulescu, actualul manager al societăţii de transport public în comun, s-a angajat la “Braicar”. Conform CV-ului postat pe site, timp de un an a ocupat funcţia de director comercial, din 1993 şi până în 1995 pe cea de director, iar din 1998 şi până în prezent este director general Aşadar, ing. Cornel Săndulescu s-a aflat la conducerea “Braicar” de aproape 25 ani, cam un sfert de veac, timp în care a încasat un salariu “frumos” din bugetul municipalităţii. Având în vedere că este şef la “Braicar” de pe vremea primarului Anton Lungu, am putea spune că Săndulescu a avut suficient timp pentru a îmbunătăţi condiţiile de transport pentru călătorii brăileni. Realitatea ne-a arătat însă că managementul a lăsat de dorit. Spre exemplu, în luna septembrie, câteva persoane au fost la un pas să cadă dintr-un microbuz ce efectua curse pe traseul 13, după ce uşa s-a deschis în timpul mersului, din cauza supraaglomerării şi a vechimii mari a autovehiculului. De obicei, maşinile foarte vechi nu sunt scoase pe trasee, însă, atunci, pentru că mai multe autobuze ar fi fost trase pe dreapta din cauza unor defecţiuni, s-ar fi apelat la această variantă. Contactat de redactorii “Obiectiv”, Cornel Săndulescu a confirmat incidentul, însă a susţinut că microbuzul nu trebuia să fie introdus pe traseu. “Acel microbuz nu trebuia să fie pe traseu. A fost introdus greşit de o secţie”, ne-a declarat acesta imediat după incident. Mai mult, întrebat dacă mai multe autobuze s-au defectat, Săndulescu a negat.
Un incident asemănător a avut loc în luna martie a acestui an, când uşile unui autobuz de pe traseul 4 s-au deschis în timpul mersului, într-o curbă, iar un călător a căzut pe şosea. Omul nu a păţit nimic grav însă şoferul autobuzului s-a prezentat la poliţie pentru a declara incidentul. După ce le-ar fi spus oamenilor legii că uşile s-au deschis din cauza unei defecţiuni tehnice, asupra bărbatului s-ar fi făcut presiuni de la conducerea societăţii să-şi schimbe declaraţia, însă fără rezultat. Şoferul era angajat pe perioadă determinată iar pentru că ar fi refuzat să asculte ordinele venite “de sus” şi a făcut afirmaţii în public despre starea tehnică deteriorată a unor autovehicule din parcul auto al societăţii, contractul de muncă nu i-a mai fost prelungit.
Un alt incident care se putea transforma într-o tragedie a avut loc în luna februarie, atunci când roata din stânga spate a unui autobuz ce circula pe linia 16 a “zburat” pur şi simplu. În vehicul se aflau 10 călători şi norocul lor a fost că şoseaua era liberă, iar autobuzul nu avea vitează, astfel că şoferul a putut încetini imediat, iar roata “buclucaşă” s-a oprit în mijlocul drumului fără să creeze probleme altor participanţi la trafic.
Iar astfel de exemple în care viaţa pasagerilor a fost pusă în pericol au fost cu zecile în ultimii ani. Numai printr-o minune nu s-a întâmplat o tragedie.