Zeci de milioane de euro trec în fiecare an pe lângă România și ajung în Ungaria, Croația, Serbia și alte țări din Europa de Est. Sunt bani pe care îi pierdem pentru că nu avem sistemul fiscal „tax incentive", care stimulează producțiile de film. Celelalte state returnează între 10 și 30 la sută din costurile unei producții, relatează TVR.
Nu contăm nici pe turismul de film. Stimulentele fiscale pentru producțiile internaționale de film există în state de pe toate continentele. În schimbul scăderilor de taxe producătorii trebuie să utilizeze forţă de muncă locală, să menționeze țara și locurile în care s-au făcut filmările sau să valorifice diverse resurse din statul gazdă. Canada le returnează producătorilor minim 16 procente, dar australienii cedează 40 la sută.
Mişu Predescu, producătorul miniseriei tv „Sex Traffic", care a primit 8 premii Bafta în 2005, spune că pentru noi există multe modele de urmat, cel mai apropiat fiind cel din Ungaria.
Producția americană „Braveheart" s-a filmat în Scoția, iar succesul de casă a atras și creșterea turismului cu 300% în zonele în care s-au făcut filmările. La fel s-a întâmplat și cu alte producții de succes precum „Troia" sau „Misiune Imposibilă 2".
România este o țara despre se discută în marile case de producții atunci când se caută locații pentru filme. Castelul Corvinilor, de exemplu, este vizat de producătorii internaționali care își permit bugete semnificative. Tăierile de taxe i-ar stimula să investească și mai mult.
În Croația, anul acesta se filmează un nou episod din seria „Războiul Stelelor", după ce în aceeași țară s-au filmat scene importante din serialul „Game of Thrones". După difuzarea producțiilor se aşteaptă beneficii pentru turism.
Conform specialiştilor, cifra de afaceri anuală a industriei cinematografice din România este de peste 50 de milioane de euro, din care 80% ar fi fost generată de producțiile din străinătate.