Învăţăm din broşuri, pliante şi manuale despre cum să ne ferim de inundaţii şi să protejăm digurile de apărare, însă de la teorie la practică, drumurile sunt deseori extrem de lungi. Cum se întâmplă şi în cazul digului de pe malul stâng al Dunării, dincolo de piramida din sticlă de pe faleză şi Trecerea Bac IMB.
Mai întâi, câteva detalii: acest dig mal stâng Brăila a început a fi afectat din anul 2002, când căutătorii de fier vechi săpau (în zona dig -mal, şi chiar în dig!) gropi şi tranşee foarte adânci, răscolind pământul pentru câţiva metri de şufe ce ancorau cândva puzderia de nave ancorate pentru operaţiuni de încărcare-descărcare. Nu s-a mai respectat apoi anunţul de a se circula doar "perpedes" şi nicidecum cu autoturismul. Apoi, au apărut aşa-zişi investitori, care au început să amenajeze platforme portuare, cu sau fără autorizaţie. Atunci, maşinile de mare tonaj au rupt în două o reţea de canalizare, cu diametrul de 600 cm. S-a intervenit de către CUP Dunărea în condiţii extrem de dificile, la 5-6 metri adâncime, până la Dunăre, unde se evacuau (direct în fluviu!!!) apele uzate. A urmat apoi scoaterea din apă a unor epave ruginite, care puneau în pericol siguranţa circulaţiei navale. Iar lucrurile tot nu s-au oprit, continuându-se în forţă cu amenajările portuare, prin aducerea a sute şi mii de tone de pământ, gunoaie, anvelope, deşeuri inerte, asfalt răzuit, grinzi din beton de la demolări, panouri prefabricate deteriorate, fundaţii de stâlpi electrici etc etc. Utilizându-se (după nevoie) autovehicule de mare tonaj, macarale, şei autotractate etc. Acestea, efectiv, au distrus ceea ce cândva era un dig de apărare. Au fost transportate aici şi uriaşe grinzi din beton prefabricat pentru delimitarea unor spaţii, iar în zonă au apărut făgaşe, ogaşe şi gropi foarte adânci pline cu apă şi noroi.
Fenomenul extinderii uscatului pe mari suprafeţe în albia majoră a Dunării continuă acum (la scară mai mică) acolo unde diverse persoane şi-au procurat pontoane plutitoare pentru acostarea de şalupe, vaporaşe ori loc de petrecere a timpului liber.
Reacţia autorităţilor? A fost montat un panou de avertizare prin care se interzice aruncarea gunoaielor şi deşeurilor de orice natură precum şi trecerea cu autovehicule cu masa de peste 3,5 tone. Iar cum la Brăila fiecare face ce vrea, de respectiva atenţionare nu ţine nimeni cont. Asta în vreme ce depozitul de inerte de la Trecere bac Smârdan este ocolit.
Când, în anii din urmă, s-a mai scris despre aspectele de mai sus, responsabilităţile se pasau de la unul la altul. Firesc, acum ne-am adresat mai întâi Sistemului de Gospodărire a Apelor, care are în grijă toate digurile şi apele de suprafaţă din judeţ. Directorul instituţiei, Adrian Turiac, ne-a declarat sec: „Vom verifica. Probabil, maşina aceea de câteva zeci de tone de la Tancrad are în zonă vreo lucrare (!). Să vedem...".
Din partea viceprimarului Doiniţa Ciocan ni s-a cerut „să dăm numărul maşinii pentru ca Poliţia Locală să aplice amenda necesară. Nu ştiu dacă acele deşeuri aduse pe malul Dunării se plătesc către SUPAGL. Vom verifica". Şi atât.