• multe dintre panourile existente sunt ruginite, neîngrijite şi pline de afişe rupte de vânt şi atârnând total inestetic • e un mare pas înapoi faţă de afişajul stradal de acum 50 de ani, care era incomparabil mai bine gândit şi întreţinut
Gropile din asfalt; unele coşuri de gunoi prost amplasate, vandalizate, negolite luni de zile sau mâncate de rugină; mobilier stradal distrus de către inconştienţi; indicatoare din staţii sau de orientare turistică derutante etc – sunt doar câteva din multitudinea de lucruri doar aparent mărunte şi care nu sunt luate în seamă de către ai noştrii edili – însă cu impact negativ asupra celor care tranzitează Brăila (oraş turistic, nu-i aşa..). Iar la acest capitol se adaugă şi afişajul stradal. Normal, aceasta ar trebui să se facă pe panouri precum cel de la Călăraşi colţ cu Roşiori (se pare unicul din oraş), însă de la o vreme şi acesta este răzuit de afişele adăugate anul trecut unele peste altele, decolorate şi vechi de câţiva ani. Mai există un cilindru din beton la intersecţia Mihai Bravu cu Călăraşi, însă şi acela cu afişele rupte de vânt şi atârnând total inestetic. Situaţia se repetă şi în cazul acelor console metalice pentru panourile mari publicitare, unele vandalizate sau parazitate cu tot felul de afişe şi anunţuri care ar trebui să-şi găsească locul în mass media.
Lucrurile nu se opresc aici, fiindcă suporturile de lipit orice sunt multiple: stâlpi şi garduri, ziduri şi geamuri, staţii de autobuz, automate de bilete, indicatoare de circulaţie, dotările de la gaze şi electricitate etc. etc. Care te anunţă despre: “pierdut câine de rasă”; clasica formulă “primesc în gazdă”, vânzări şi cumpărări diverse; excursii la mănăstiri; meciuri de handbal şi fotbal; spectacole artistice; demonstraţii de yoga; locuri de muncă în străinătate sau în ţară etc, etc. Evident că pentru răzuirea acestor “anunţuri” trebuie o echipă care să aibă această preocupare, atâta timp cât nu se intervine prompt şi sistematic cu amenzi pentru cine sluţeşte faţa oraşului. Este de discutat şi faptul că unele suporturi metalice pentru afişajul legal sunt făcute praf de rugină; că în autobuze rămân uitate luni de zile diverse afişe. Un fleac, nu-i aşa, zic unii…
Şi când te gândeşti că, începând cu anii '60, Brăila era plină nu doar de cişmele , fântâni arteziene şi ceasuri publice, dar şi de locuri de afişaj realizate cu cap, gândite de către arhitecţii primăriei. Ei bine, aceste locuri de afişaj conţineau spaţii anume pentru “cinema, teatru, sport”, şi atenţie: erau iluminate cu tuburi de neon iar la baza suportului metalic aveau jardiniere cu flori. Tot de domeniul trecutului, şi după exemplul Casei Centrale a Armatei din Bucureşti, pe hotelul Traian a funcţionat un… jurnal informativ luminos. Ehe, fosta-i lele... Iar acum aşa ceva s-ar preta pe frontispiciul “Casei Albe”, al Casei Tineretului sau la blocul din zona fântânii arteziene. Am zis şi noi…
Şi apropo: dacă “înainte” în tramvaie se practica publicitatea contracost şi pe suporturi mici din sticlă colorată, acum (în afara publicităţii făcute pe exteriorul mijloacelor de transport în comun), vedem extrem de rar câte un autobuz cu ecran electronic funcţional şi diverse anunţuri. Modern şi civilizat, dar numai cu o floare nu prea se face primăvară… Oricum, aşteptăm minunea cu staţiile smart propuse de Primărie.