Autorităţile chineze au ordonat închiderea unui muzeu în care miile de antichităţi şi opere istorice pe care le găzduia s-au dovedit a fi de fapt false, a anunţat joi presa centrală, care a dezvăluit acest scandal, cel mai recent dintr-o serie.
Poliţia a ordonat muzeului Lucheng din provincia Liaoning să îşi închidă porţile, după ce a descoperit că cel puţin o treime dintre cele 8.000 de obiecte expuse în colecţiile sale nu erau autentice, afirmă cotidianul Global Times.
Printre falsurile expuse în vitrinele sale se afla şi piesa centrală a muzeului, o sabie, despre care se spunea că ar fi aparţinut dinastiei Qing - ultima dinastie imperială chineză (1644-1912) -, evaluată la circa 120 milioane de yuani (14 milioane de euro).
China cunoaşte în ultima vreme o veritabilă explozie a instituţiilor muzeale, cu aproape 300 de astfel de spaţii inaugurate anul trecut, potrivit cifrelor oficiale. Însă calitatea expoziţiilor este adeseori problematică, iar obiectele prezentate au uneori origini incerte, autenticitatea lor fiind pusă sub semnul întrebării.
Vestigii de râs
Într-un caz emblematic, un muzeu construit în provincia Hebei a fost constrâns să se închidă în iulie 2013: expunea în special o vază decorată cu animale, colorate într-un verde aprins, în stilul desenelor animate, inclusiv o caracatiţă care izbucnea în râs. Reprezentanţii muzeului pretindeau că vaza data de pe vremea dinastiei Qing.
Mai multe alte obiecte expuse în acest muzeu erau "semnate" cu numele Împăratului Galben, un personaj legendar care ar fi domnit, potrivit legendei, în secolul al 27-lea î.e.n. Însă numele acestuia era însoţit de inscripţii cu caractere chinezeşti simplificate, apărute abia după anul 1950.
Proprietarul muzeului, Wang Zhongquan, liderul local al Partidului Comunist, era "dispus să cumpere tot ce i se aducea" şi achiziţionase peste 40.000 de obiecte contrafăcute, relatase în acel moment presa oficială chineză.
De fapt, piaţa de antichităţi din China este inundată cu obiecte contrafăcute, care reprezintă veritabile "capcane" pentru colecţionarii privaţi, al căror număr este în creştere.
Chiar şi obiectele achiziţionate în străinătate generează uneori o serie de dubii: miliardarul Liu Yiqian, aflat la conducerea a două muzee private, s-a angajat într-o polemică aprinsă cu experţii internaţionali în legătură cu autenticitatea unui rulou caligrafiat, care l-a costat câteva milioane de dolari, cu ocazia unei licitaţii organizate de casa Sotheby"s la New York.