• deşi lucrările la podul peste Dunăre avansează într-un ritm alert, situaţia nu arată deloc bine în ceea ce priveşte drumurile conexe şi mai ales drumurile expres Brăila-Focşani şi Brăila-Buzău, care asigură practic, legătura podului cu restul ţării • liderul PNL Brăila, Cătălin Boboc, a venit recent cu o explicaţie pentru întârzierile de la drumuri: Comisia Europeană ar fi solicitat un studiu pe tema perioadei de “cuibărit a unor păsări” • fostul premier, europarlamentarul Mihai Tudose, susţine că PNL-iştii caută scuze şi apelează la “vrăjeală” pentru a-şi masca incompetenţa • preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, este îngrijorat pentru faptul că nu încep lucrările nici la drumurile conexe podului, din cauză că nu s-au făcut relocările utilităţilor, nu s-au făcut plăţile pentru exproprieri şi nici nu a continuat despădurirea
Lucrările propriu-zise la podul peste Dunăre de la Brăila avansează într-un ritm nesperat de bun, lucru care se poate observa cu ochiul liber, însă nu acelaşi lucru se poate spune despre infrastructura conexă. Practic, în prezent există întârzieri mari atât la drumurile conexe podului, cât şi la demararea Drumurilor Expres Brăila - Focşani şi Brăila - Buzău, care asigură legătura podului cu restul ţării, astfel că pare greu de crezut că acestea vor fi gata simultan. Situaţie semnalată, recent şi de Asociaţia Pro Infrastructură, care a stârnit ecouri la nivel naţional şi local. Reprezentanţii ONG-ului au afirmat că în pofida lucrărilor de excepţie care se realizează la pod, acesta riscă să devină „cel mai ruşinos muzeu din istorie”, din cauza întârzierilor înregistrate la autorizarea lucrărilor pentru drumurile de acces. Ei bine, în contextul dat, preşedintele interimar al PNL Brăila, Cătălin Boboc, într-o conferinţă de presă la sediul partidului, alături de Cătălin Canciu, liderul municipalei liberalilor, a ţinut să vină cu o explicaţie, în premieră. Acesta a declarat că întârzierile la drumurile de legătură au la bază un studiu solicitat de Comisia Europeană privind cuibăritul păsărilor în zona noastră, fără de care nu se pot elibera avizele de mediu.
Fostul premier, europarlamentarul Mihai Tudose susţine că PNL-iştii au găsit încă o scuză şi că apelează la “vrăjeală” pentru a-şi masca incompetenţa. La rândul său, preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, a precizat că o atare solicitare a Comisiei nu explică nerezolvarea problemei plăţii exproprierilor din imediata apropiere a podului, a relocării utilităţilor de acolo şi a defrişării a încă unei porţiuni de pădure, lucruri care ar fi trebuit să se întâmple cu mult timp în urmă.
Boboc aruncă «mâţa» în curtea Comisiei Europene
După toate discuţiile apărute la nivel central şi local pe tema podului peste Dunăre şi a întârzierilor la drumurile de legătură ale acestuia, liderul interimar al PNL Brăila a ţinut să vină cu o explicaţie. Acesta a vorbit despre faptul că Guvernul Ludovic Orban a alocat aproape 1 miliard de lei anul acesta, în proiecte care au legătură cu judeţul nostru şi cu podul în mod special.
“Pentru zona noastră, numai anul acesta s-au alocat aproape 500 milioane lei. Şi vorbim de chestiuni concrete, contracte semnate: Drumul Expres Brăila-Galaţi, semnat la 23 septembrie - contractul de proiectare şi execuţie, în valoare de 371 milioane lei. Drumul Expres Brăila - Tulcea pentru care s-a semnat pe 29 iunie, contractul de studiu de fezabilitate şi proiectare, în valoare de 14 milioane lei. De asemenea, 18 milioane lei pentru Drumul Expres Brăila - Buzău, semnat pe 21 februarie anul acesta. Iată câteva investiţii, măsuri ale Guvernului Orban, clar cu un impact pentru judeţul Brăila şi pentru oraşul nostru, doar anul acesta, în valoare de 500 milioane lei. Dacă mai punem şi cei 500 milioane lei care au fost deja alocaţi şi plătiţi pentru lucrările la pod, până la această dată, Guvernul Orban a trimis - dacă îmi permiteţi această exprimare -, în zona noastră, 1 miliard de lei”, a afirmat Boboc.
Acesta s-a arătat total deranjat de informaţiile apărute în spaţiul public legate de faptul că podul riscă să devină un “muzeu” pe viitor şi susţine că nu este cazul, doar că trebuie îndeplinite anumite proceduri, la solicitarea Comisiei Europene.
“Poate sună un pic ciudat, poate că pare de râs, de glumă, dar nu e, din păcate, deloc. Pentru a putea emite autorizaţii de construcţie la drumurile adiacente podului, Comisia Europeană a cerut un studiu de impact pentru această zonă, având în vedere că vorbim de Dunăre şi de tot arealul acesta. Ce credeţi?! Pentru zonele de cuibărit ale unor păsări. Acest studiu de impact trebuie să se desfăşoare pe patru anotimpuri. El va fi gata şi depus la CNAIR pe 12 decembrie şi abia atunci se va putea emite autorizaţie de mediu. Cu alte cuvinte, dintr-o cauză administrativă - care nu ţine de Guvernul României, nu ţine nici de autorităţile locale - trebuie să o spunem -, ci ţine de nişte rigori pe care Comisia Europeană le impune în legătură cu mediul, avem acest blocaj în privinţa emiterii autorizaţiei de construcţie la drumurile care leagă podul de Centura Brăilei, de Jijila şi aşa mai departe”, a declarat Boboc, lansând totodată un atac la adresa europarlamentarului PSD Brăila, Mihai Tudose, pe care l-a acuzat că nu ştia aceste informaţii.
“Şi vă spun că mie îmi pare rău să văd un politician pe care îl cunoaştem cu toţii destul de bine pregătit şi de informat, care mai e şi europarlamentar. Fie nu ştie lucrurile astea - deşi ar fi trebuit să le ştie, pentru că altfel, mă întreb ce face pe la Bruxelles -, fie duce un pic populismul la prea mult, zic eu. Dar realitatea aceasta este, aşa cum v-am prezentat-o mai devreme şi se poate verifica”, a adăugat Boboc.
Tudose: «Înţeleg că tot găsesc soluţii să ne explice de ce dorm ei în bocanci»
Europarlamentarul PSD Brăila, Mihai Tudose, s-a arătat extrem de sceptic cu privire la explicaţiile lui Boboc pe tema întârzierilor la drumurile de legătură ale podului. Acesta a afirmat că nu vede conexiunea dintre “pasărea lui Boboc” şi întârzierile pentru exproprieri sau pentru relocarea utilităţilor, astfel că nu poate decât să înţeleagă că avem de-a face cu o “vrăjeală” a liberalilor pentru a-şi masca incompetenţa.
“Haideţi să o luăm de la păsările din capul liberalilor. De fapt, nu din capul tuturor liberalilor, ci din capul lui Boboc. Nu ştiu de câte ori trebuie să o dea în pământ, până să înţeleagă că tot o dă în pământ. Dacă tot este el foarte informat, sau cel mai informat brăilean, să ne spună când a venit solicitarea de la Comisia Europeană? Că înţeleg că domnul prim-ministru, când a venit în campanie la Brăila, nici el nu ştia despre lucrul ăsta! Şi dacă solicitarea de la Comisie a venit înainte de vizita prim-ministrului, înseamnă că cel mai neinformat om de pe planeta asta este tocmai prim-ministrul României. Dacă solicitarea de la Comisia Europeană a venit după vizita prim-ministrului Orban la Brăila, de ce nu au dat ei avizul pentru începerea lucrărilor, înainte să vină solicitarea privind găina moartă de la piciorul podului?! De minciunile lui Boboc şi toată bălăcăreala asta cu «cum suntem incompetenţi, dar dăm vina pe alţii», ne-am cam săturat cu toţii. Şi la nivel de politicieni, şi la nivel de Brăila. Dovadă fiind ultimul vot de la Locale. Şi asta, pentru că nu este o chestie asumată: «Da domnule, nişte băieţi de undeva, de la CNAIR, de la minister s-au cam lenevit, ca să zic aşa. Da, suntem în întârziere! Da, o să luăm măsuri! Da, o să facem ceva!» Nu ştiu. Eu cât am fost prim-ministru am găsit o soluţie să se facă. Dar acum înţeleg că tot găsesc soluţii să ne explice de ce dorm ei în bocanci”, a declarat Tudose, revoltat.
PSD-istul a recunoscut că nu a văzut solicitarea din partea Comisiei Europene, însă cu precizarea că astfel de documente nu se transmit europarlamentarilor, ci Guvernului. Însă acesta a ţinut să atragă atenţia că rareori membrii Comisiei au astfel de curiozităţi, fără a primi vreo sesizare în prealabil de la vreun “binevoitor”. Totodată, acesta a apreciat că şi dacă această solicitare s-ar fi trimis, Guvernul putea să răspundă de urgenţă şi să dea asigurări că în zona respectivă nu există un areal protejat.
“Este o vrăjeală! Îşi ascund incompetenţa. Domnule, «ei sunt informaţi». A făcut Comisia «o chestie». Podul şi infrastructura la care facem referire, sunt cuprinse în Master Planul de Transport aprobat de Comisie. Acesta este încă un amănunt care pentru liberali probabil că nu contează. Dar dacă a ajuns Boboc, în calitate de liber cugetător - că nu înţeleg din ce calitate are el informaţiile astea -, şi mai nou, domnul Canciu... Pentru că, «nu e aşa?!», este domnul preşedinte al organizaţiei municipale, de mare succes... avem o problemă gravă! Dacă au ajuns aceştia doi să fie deţinătorii adevărului despre marea infrastructură din România... Oricum, dacă este vorba despre păsări, este vorba despre o găină moartă pe care o au pe masă şi nu ştiu ce dracului să facă cu ea. Repet, ce are pana din capul lor cu mutatul utilităţilor, cu exproprierile şi aşa mai departe?! Este totuşi interesant de când ştiau ei de chestia asta? Şi de ce nu a spus Ludovic Orban asta, când a venit în campanie la Brăila? Pentru că dacă solicitarea a venit săptămâna trecută, eu întreb de ce nu au dat drumul până acum? Iar dacă a venit de mai demult, de ce premierul nu a făcut nimic? De ce nu a zis nimic şi de ce nu a spus că nu are cum să facă acel studiu, pentru că nu trăieşte nicio găină aici?! La Brăila noi nu avem flamingo, nici pinguini, însă avem nişte boboci, care au luat-o razna! Dar asta e altceva”, a conchis Tudose.
Explicaţiile şi îngrijorările lui Chiriac
Contactat de redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei”, preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, a afirmat că explicaţiile oferite de Boboc nu au nicio legătură cu faptul că există întârzieri la plata pentru exproprieri, la relocarea utilităţilor sau la defrişările de pădure care trebuia demarate de multă vreme. Acesta a explicat că există două probleme distincte: întârzierile la drumurile conexe podului şi cele de la drumurile exprese, care vor asigura conectivitatea podului la restul infrastructurii din România.
“În ceea ce priveşte podul, efectiv, lucrările sunt în grafic. Dacă vorbim de drumurile conexe care leagă Centura Brăilei şi drumul spre Jijila, este un subiect aparte. Lucrările sunt întârziate aici din cauza relocării utilităţilor. Şi aici mă refer la electricitate, la defrişarea a încă 1,5 ha de pădure de pe malul Brăilei. Şi ultimul, dar poate cel mai important, exproprierea terenurilor în prima etapă, unde nici în momentul de faţă nu s-au dat banii de către CNAIR, Ministerul Transporturilor şi Guvernul României. Aici este o întârziere care nu s-a întâmplat pe guvernarea PSD. De un an de zile tot trag acest semnal de alarmă şi văd că nimeni nu ia în seamă. Am văzut că s-a autosesizat Asociaţia Pro Infrastructură, un ONG. Dumnealor au întărit ceea ce spun şi eu de un an de zile. Sper să nu ajungem să avem un muzeu al podului, ci oamenii care au responsabilităţi pe aceste zone de relocare utilităţi, de a da drumul la hârtii, să o facă, pentru ca lucrările să înceapă. Dar să îşi facă treaba profesionist! Pentru că eu nu ştiu ce a făcut Guvernul Orban, o fi pus chelneri, ospătari, în locul oamenilor care chiar ştiau despre ce este vorba acolo”, a declarat Chiriac.
Acesta a mai adăugat că explicaţiile lui Boboc au vizat mai mult întârzierile înregistrate la Drumul Expres Brăila-Focşani şi Brăila-Buzău, deşi nu este ferm convins că lucrurile nu se pot rezolva mai rapid, având în vedere că există mai multe soluţii de implementare pentru aceste proiecte.
“Este imperios necesar ca această infrastructură, podul şi drumurile conexe, să aibă legătură cu drumurile exprese Brăila - Focşani şi Brăila - Buzău. Pentru a descărca tot traficul rutier de pe aceste două drumuri exprese pe pod, către Constanţa şi Dobrogea. Dacă vorbim de întârzieri la acordurile de mediu, nu am detalii despre aceste aspecte. Dar în momentul de faţă, din ce informaţii am eu, ştiu că la drumul expres Brăila - Focşani sunt patru variante în analiză. Una dintre ele, într-adevăr trece printr-un sit natural, dar mai sunt şi alte variante de rezervă. Iar dacă domnul Boboc a găsit acest motiv, al Guvernului sau al lui, personal - poate că l-a născocit -, despre acest studiu asupra păsărilor care cuibăresc pe acolo, vă spun că singurul care poate să cuibărească în vremea asta, este bobocul. Din ceea ce ştiu eu, pentru Drumul Expres Brăila - Buzău sunt două variante aflate în discuţii. Sper ca specialiştii să se hotărască asupra uneia şi să dea drumul la treabă. Niciodată nu s-a întâmplat pe o guvernare PSD ca aceste lucruri să treneze. Ba mai mult, aşteptăm să plece PNL naibii de la Guvernare, să putem să deblocăm cât mai repede aceste lucruri! Menţionez că sunt necesare atât pentru dezvoltarea Brăilei din punct de vedere economic, dar şi să o punem din nou pe harta Europei. De asemenea, toate aceste drumuri de legătură, drumurile expres şi acest proiect mare de infrastructură - podul -, au mare importanţă în discuţiile pe care le avem acum pentru dezvoltarea oraşului şi judeţului cu noi investitori”, a mai punctat Chiriac, cu precizarea că investitorii vor fi anunţaţi în momentul în care vor exista contracte semnate şi lucrurile bătute în cuie, conform doleanţelor acestora.
Pentru a lămuri lucrurile în privinţa situaţiei drumurilor care fac legătura cu podul suspendat peste Dunăre, am solicitat un punct de vedere din partea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). În momentul în care reprezentanţii CNAIR ne vor răspunde, vom reveni cu un articol pe această temă.
Scandal şi în CLM Brăila tot privind infrastructura conexă podului
O bălăcăreală politică pe tema Şoselei de Centură, care se va lăţi la patru benzi în contextul realizării podului peste Dunăre, a avut loc, recent, şi în Consiliul Local Municipal Brăila. Pe scurt, consilierii au avut de aprobat un proiect privind Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru obiectivul “Elaborare Plan Urbanistic Zonal - Dezvoltarea Teritoriului Intercomunitar Brăila - Chiscani - Cazasu, Vădeni şi creşterea capacităţii de transport a drumului colector de centură al Municipiului Brăila, în vederea fluidizării traficului către podul peste Dunăre”, iniţiat de Consiliul Judeţean. Cu alte cuvinte, doar o luare la cunoştinţă, având în vedere că proiectul nu fusese realizat de CLM. Cu toate acestea, consilierii liberali au avut câteva observaţii legate de faptul că dacă s-ar menţine actuala poziţie de acces a şoselei, în contextul în care oraşul se va extinde în câţiva ani, astfel că probabil va ajunge să cuprindă şi Cazasu, viitoarea “autostradă” ar trece chiar prin oraş, în loc să îl ocolească. Discuţiile pe această temă s-au întins timp de minute bune. Viceprimarul Alexandru Jantea a explicat că proiectul a fost realizat de o serie de specialişti, ba mai mult, CLM Brăila nu are calitatea de a interveni cu eventuale modificări, fără a produce urmări grave. La rândul său, primarul Marian Dragomir i-a avertizat pe consilieri că au libertate totală atunci când votează, dar trebuie să se gândească la faptul că orice posibilă întârziere la acest proiect este nedorită şi s-ar putea imputa Consiliului pe viitor.
Ulterior, proiectul a fost aprobat în unanimitate, cu 20 de voturi “pentru”.