Serviciul de Ambulanţă al Judeţului (SAJ) Brăila mai are bani numai până pe 15 martie, iar dacă nu va primi, în cel mai scurt timp, fondurile necesare de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) riscă să nu-şi mai poată desfăşura activitatea în condiţii optime. Instituţia are nevoie de 12 miliarde de lei, dar cum bugetul pe anul 2009 încă nu a fost definitivat, problema financiară poate fi rezolvată doar printr-o regularizare de fonduri. "Am făcut nişte demersuri la CJAS, o cerere prin care solicităm completarea fondurilor prin regularizare. Ar fi nevoie de vreo 12 miliarde pentru trimestrul I. Aşteptăm bugetul pentru anul 2009, care nu s-a stabilit şi sperăm să fie măcar la fel ca şi cel de anul trecut. Noi lucrăm acum pe bugetul din 2008, a 12-a parte din bugetul mediu al anului trecut. Deci, noi acum lucrăm pe un buget de aproximativ 12 miliarde pe lună, din care aproximativ 10 miliarde sunt salariile", a declarat dr. Viorica Uscatu, managerul SAJ Brăila. Cheltuielile prioritare ale unităţii sunt salariile şi benzina, pe locul doi fiind reviziile maşinilor şi reparaţiile acestora. Dacă la medicamente sau reparaţiile autosanitarelor plăţile mai pot fi amânate, utilităţile trebuie plătite la termen pentru a nu se ajunge în situaţia de a rămâne fără curent sau telefon. "Căutăm înţelegere, am găsit de cele mai multe ori, sperăm să găsim în continuare. Avem bunăvoinţa multor service-uri, dar nu ştiu cât va mai ţine bunăvoinţa asta de a ne păsui cu plăţile. Am mai primit de la Ministerul Sănătăţii nişte fonduri de achitare a medicamentelor, materialelor sanitare, asigurarea Casco, este un ajutor şi reprezintă cam 25% din venitul nostru", ne-a precizat dr. Viorica Uscatu.
În ciuda problemelor financiare, însă, conducerea serviciului dă asigurări că ambulanţele vor continua să răspundă solicitărilor bolnavilor. "Deşi solicitările au fost făcute, depăşirile de contract au fost făcute, nu pot să refuz şi să spun gata, de pe data de 20 ale lunii, nu mai pot face chemări. Toată lumea ne-ar judeca de la primul la ultimul om, că nu facem ceea ce trebuie făcut", a mai spus sursa citată.
Criză de medici la salvare
Activitatea SAJ Brăila se desfăşoară cu 42 de autosanitare şi 260 de salariaţi, dintre care doar 7 medici, 92 de asistente, 108 şoferi ambulanţieri. Odată cu înjumătăţirea parcului auto, ca urmare a măsurii luate în 2008 de Ministerul Sănătăţii, de a interzice utilizarea Daciilor la serviciile de ambulanţă, au început să apară şi dificultăţi în derularea activităţii echipajelor de pe ambulanţă. "Echipajele lucrează 12 ore cu 24, dar grupate şi înghesuite pe 40 de maşini, câte 4 echipaje pe aceeaşi maşină, ambulanţa aceea nu stă. Uzura creşte, reviziile sunt mult mai dese, plăţile sunt mult mai mari", a spus managerul SAJ Brăila. Cu toate că personalul beneficiază de anumite sporuri, posturile de medic nu sunt atractive, dovadă că la concursul care va avea loc în luna martie, nu s-a înscris niciun doritor. "Avem relativ puţini medici, deşi sunt 7 pe statul de plată. Eu sunt manager şi nu am voie să fac activitate medicală, unul este la specializare 6 luni pe competenţă de medicină de urgenţă, unul sau doi pleacă în concediu, rămân practic 4, care trebuie să rezolve solicitările 24 de ore şi sâmbăta, şi duminica. Au fost trei posturi scoase la concurs, nu s-a înscris nimeni. Fondul de salarii a crescut pentru că există nişte beneficii date de legi, s-au dat nişte sporuri, dar, iată, nu se înghesuie mult personal operativ - asistenţi, medici. Fondul acesta este mare, să zicem că s-a dublat, cu sporuri, programul cu ore la sfârşit de săptămână, că la noi se lucrează, şi sigur că omul trebuie plătit. De cealaltă parte, veniturile sunt aceleaşi, ba chiar au şi scăzut un pic, pentru că avem nişte situaţii în care au fost reduse tarifele la Casa de Asigurări. Deci, aproximativ la aceleaşi venituri, cheltuielile s-au mărit, sigur că asta ne îngreunează situaţia", a arătat dr. Viorica Uscatu.