Marinarii pescari francezi, care au obtinut ajutoare guvernamentale pentru a face fata cresterii preturilor la combustibil, au avut ecou in Spania si Portugalia.
Marinarii pescari spanioli au anuntat o manifestatie la Madrid la sfirsitul lui mai si au amenintat ca vor opri pescuitul in iunie, daca nu vor obtine un ajutor. "Cerem masuri similare celor adoptate in Franta, cu reducerea taxelor sociale sau a impozitelor", a declarat Jose Antonio Suarez din cadrul asociatiei armatorilor din Vigo.
In Portugalia, marinarii pescari au anuntat o greva la 30 mai. "Activitatea noastra nu mai este rentabila. In trei ani, am suportat numai cresteri ale pretului la carburant fara nici o sustinere din partea autoritatilor publice", a afirmat presedintele armatorilor din portul Peniche, Humberto Jorge.
In Rusia, cel de-al doilea producator de petrol din lume, soferii au manifestat simbata in peste 50 de orase. Presedintele asociatiei pentru apararea drepturilor soferilor Viaceslav Lisakov a acuzat Guvernul ca impune taxe reprezentind "60 pina la 70 la suta din pretul" benzinei si, in consecinta, "ca profita" de cresterea preturilor.
Un litru de benzina costa in medie 21,25 de ruble (0,57 de euro) in Rusia la 12 mai, iar un litru de motorina 21,94 de ruble (0,59 de euro), potrivit datelor oficiului federal de statistica Rosstat, publicate in aceasta saptamina. Preturile au crescut cu noua, respectiv 12,2 la suta din ianuarie.
Tot in Europa, soferii de autocar ungari au manifestat vineri si au amenintat ca vor intra in greva. Transportul cu autobuzul este cel mai bine dezvoltat in Bulgaria (cu 70 la suta din totalul de calatori), atit in interiorul, cit si in exteriorul tarii, din cauza preturilor competitive, in timp ce populatia este cea mai saraca din UE, cu un salariu mediu de 285 de euro.
Pretul motorinei (1,30 euro) este in prezent mai ridicat decit in alte noua tari europene, potrivit unui tablou comparativ publicat de presa ungara.
Acesta ramine totusi mai mic decit in Italia (1,53 euro), Olanda (1,44 euro), Belgia (1,40 euro), Germania (1,38 euro), Finlanda (1,36 euro) si Franta (1,35 euro), potrivit datelor pentru saptamina 18-24 mai colectate de Uniunea internationala a transportatorilor rutieri (IRU).
In Asia, numeroase guverne au decis sa reduca subventiile care permit pastrarea artificiala a unui pret scazut la carburant.
Autoritatile indoneziene au anuntat miercuri ca pretul va creste cu 28,7 la suta si nu au exclus vineri ipoteza unei cresteri suplimentare.
"Nu exista nici o garantie" ca preturile nu vor fi majorate, a declarat vicepresedintele Jusuf Kalla. "Dar acest lucru nu va afecta populatia saraca", a continuat el.
Indonezia, cea de-a patra tara de pe planeta dupa numarul de locuitori, producatoare de petrol, subventioneaza benzina, dar este depasita din punct de vedere bugetar de cresterea pretului la petrol. Pentru a compensa aceasta majorare, Guvernul intentioneaza sa distribuie 1,5 miliarde de dolari alocatii pentru saraci. Dar mii de indonezieni au iesit pe strazi in aceasta saptamina pentru a cere Guvernului sa renunte la majorarea anuntata.
In India, o crestere a pretului este "inevitabila" pentru a ajuta intreprinderile publice care vind carburanti la preturi puternic subventionate, a subliniat ministrul Petrolului, M.S. Srinivasan vineri. Potrivit presei indiene, majorarea ar putea depasi 20 la suta pentru benzina si 16 la suta pentru motorina.