• cei de la British Motor Corporation - BMC au contestat caietul de sarcini • CNSC a respins această acţiune, ceea ce înseamnă că atribuirea s-ar putea face către “Anadolu”, vechiul partener al “Braicar” • asta dacă nu cumva contestatarul va alege calea instanţei pentru tranşarea litigiului • dacă face acest pas achiziţia intră pe pauză până la soluţionare, variantă în care autobuzele nu vor mai fi aduse la finele lunii iulie, început de august, aşa cum se previzionase iniţial
Răsturnare de situaţie la licitaţia celor de la “Braicar” privind achiziţia a 20 de autobuze noi de mică şi medie capacitate. În cadrul procedurii a fost formulată o contestaţie din partea importatorului în România al mărcii BMC (British Motor Corporation). Astfel, procedura de achiziţie a celor de la “Braicar” a devenit câmpul de luptă a doi parteneri cu state vechi ai operatorului local de transport în comun de persoane: cei de la BMC au furnizat în urmă cu peste 10 ani flota de autobuze pe care “Braicar” încă o mai are în exploatare, în timp ce importatorul “Isuzu” şi “Karsan” a intrat recent în colaborare cu firma brăileană. Miza este destul de mare pentru că discutăm de o achiziţie de 20 de maşini, cu o valoare de 8,3 milioane de lei, fără TVA. La mijloc, în această dispută, sunt prinşi călătorii care îşi văd ameninţate serios speranţele ca, în această vară, să nu mai aştepte cu zecile de minute un autobuz în staţii, ori să scape de aglomeraţia din mijloacele de transport în comun.
Trei firme interesate, un singur ofertant
La începutul acestei luni a fost programată licitaţia pentru achiziţia unei flote de 20 de autobuze de mică şi medie capacitate pentru dotarea “Braicar”, iar de această procedură s-au arătat interesaţi, potrivit procesului verbal al comisiei de licitaţie, 3 firme: partanerul tradiţional “Anadolu Automobil Rom” SRL, “BMC Truck & Bus” SA şi “Ţiriac Auto”SRL, toate din Bucureşti, dar cu ofertă s-a înscris doar “Anadolu”, în timp ce “BMC” a formulat contestaţie la caietul de sarcini ale cărui prevederi le consideră restrictive. Aşa că în data de 9 iunie a înregistrat la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) o adresă în acest sens prin intermediul căreia a solicitat “admiterea contestaţiei, anularea deciziei autorităţii contractante de a menţine neschimbate cerinţele/prevederile caietului de sarcini, obligarea autorităţii contractante la adoptarea de măsuri de remediere care să permită accesul egal al potenţialilor ofertanţi la procedura de atribuire, anularea tuturor actelor subsecvente deciziei atacate, reluarea procedurii de atribuire după adoptarea măsurilor de remediere, precum şi suspendarea procedurii de atribuire până la soluţionarea cauzei”. După analizarea speţei, instituţia a decis, în data de 15 iunie, pe de o parte, să respingă contestaţia formulată de “BMC Truck & Bus”, ca nefondată, iar, pe de altă parte, şi cererea privind suspendarea procedurii de atribuire până la soluţionarea contestaţiei, ca rămasă fără obiect. Rezoluţia celor de la CNSC poate fi atacată în instanţă cu plângere în termen de 10 zile de la comunicare.
Poate nu se contestă şi la instanţă
După cum a explicat primarul Brăilei, Marian Dragomir, procedura este, la acest moment, în faza în care se aşteaptă reacţia celor de la “BMC”: duc sau nu litigiul la instanţă. “Actuala conjunctură în cadrul procedurii de licitaţie a întârziat livrarea autobuzelor. Dar după depăşirea acestui moment şi după parcurgerea procedurilor, dacă societatea respectivă nu va contesta şi în instanţă - având în vederea că le-a fost respins demersul la CNSC -, vom putea avea totuşi primele autobuze, cel târziu la finele lunii iulie, iar un alt lot de 10 maşini să fie aduse în luna august. Ţinta este de a introduce cât mai repede în circulaţie noile autobuze astfel încât timpul de aşteptare în staţii să se reducă simţitor pentru călători”, ne-a declarat sursa citată.
Şi conducerea SC “Braicar” trage nădejde că nu se va ajunge la instanţă astfel încât să se poată respecta calendarul achiziţiei publice a celor 20 de maşini. “Şi la precedentele proceduri s-au înscris mai multe firme interesate de contractele pe care le-am scos la licitaţie, dar de fiecare dată singurul care a depus ofertă a fost «Anadolu». Contestaţia uneia dintre companiile participante la prezenta licitaţie a fost respinsă de către CNSC. Sperăm că nu se va contesta în instanţă această decizie, context în care vom putea finaliza procedura, semna contractul, iar în lunile iulie şi august vor sosi mijloacele de transport”, a punctat Cornel Săndulescu, directorul SC “Braicar” SA Brăila.
Banii au fost asiguraţi de municipalitate
Luna trecută, operatorul public de transport de persoane a publicat în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) anunţul privind lansarea licitaţiei pentru cumpărarea celor 20 de autobuze noi. Licitaţia a fost împărţită în două loturi: unul pentru autobuzele de medie capacitate - 16 bucaţi, iar al doilea pentru cele de capacitate mică - 4 bucăţi. Valoarea totală a achiziţiei este de 8,3 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a circa 1,831 milioane de euro. Tipul procedurii comunicate pentru achiziţia autobuzelor este “licitaţie deschisă” având criteriu de atribuire principiul “Cel mai bun raport calitate-preţ”, cu precizarea că preţul ofertei are o pondere de 70% în punctajul acordat ofertanţilor, consumul de carburant - 20%, iar diferenţa de 10% va veni pe partea de garanţie oferită, minim 2 ani.
Banii necesari acestei achiziţii au fost asiguraţi de către Consiliul Local Municipal care, în şedinţa din 28 aprilie, a aprobat majorarea capitalului SC „Braicar” cu suma de 8,3 milioane lei. Achiziţia celor 20 de autobuze este mai mult decât bine-venită dat fiind faptul că la orele de vârf, mijloacele de transport în circulaţie sunt supra-aglomerate, o altă problemă reclamată insistent de călători fiind timpul mare de aşteptare în staţii.
Reamintim că achiziţiile din ultimii ani ale companiei de transport public au fost făcute tot prin SEAP, câştigătoare fiind desemnată de fiecare dată “Anadolu Automobil Rom” SRL, importatorul ISUZU şi Karsan în România. În urmă cu mai bine de 10 ani, municipalitatea a cumpărat o flotă de maşini marca BMC care şi acum sunt în circulaţie, ce-i drept, multe dintre ele într-un avansat stadiu de uzură fizică.