Mergi la conţinutul principal

Contestaţia chinezilor la Podul peste Dunăre, respinsă din nou

• CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) a decis să o respingă ca inadmisibilă • în afară de asocierea reprezentată de China Communication Construction Company Ltd care s-a adresat Consiliului, au formulat plângere şi câştigătorii licitaţiei, adică Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) • ambele solicitări au fost respinse de CNSC, iar contestatarii au acum deschisă calea de soluţionare a litigiului la instanţele de judecată • anterior, prima contestaţie formulată de partea chineză, în luna octombrie, a fost respinsă ca prematur formulată

 

Asocierea chinezo-româno-spaniolă formată din China Communication Construction Company Ltd (China) - China Road and Bridge Corporation (China) - Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) - Euro Construct Trading '98 SRL (Romania) - CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China) a pierdut din nou o bătălie, cea de la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor). Instituţia a publicat decizia luată în dosarul licitaţiei pentru Podul peste Dunăre Brăila - Tulcea, iar în document se precizează că respinge contestaţia părţii chineze ca inadmisibilă. Este a doua oară când CNSC decide în devafoarea investitorului chinez, după ce, cu o lună în urmă, respinsese contestaţia celor de la China Communication Construction Company Ltd ca prematur formulată.

Revenind, zilele trecute, CNSC a publicat pe propria pagină web decizia luată în dosarul licitaţiei Podului peste Dunăre Brăila - Tulcea respingând practic contestaţia părţii chineze care ceruse anularea adresei de comunicare a rezultatului licitaţiei, precum şi “obligarea autorităţii contractante la continuarea procedurii de achiziţie publică, cu respectarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice, cu consecinţa stabilirii ofertei câştigătoare dintre ofertele admisibile, conform criteriului de atribuire stabilit prin documentaţia de atribuire şi potrivit dispoziţiilor deciziei pronunţate de către Consiliu în prezenta cauză”.

De precizat că în speţă a formulat contestaţie şi asocierea declarată câştigătoare a contractului privind proiectarea şi execuţia proiectului cu podul peste Dunăre, adică Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia), aceasta din urmă având 4 capete de cerere:

- obligarea autorităţii contractante la anularea adresei prin care oferta depusă de partea chineză a fost declarată admisibilă;

- obligarea autorităţii contractante la reevaluarea ofertei depuse de aceeaşi asociere de la etapa verificării admisibilităţii acesteia;

- în subsidiar, obligarea autorităţii contractante la recalcularea punctajului acordat asocierii având drept lider chinezii de la CCCC;

- obligarea autorităţii contractante la anularea raportului procedurii şi a

tuturor actelor subsecvente, în partea în care se referă la asocierea

formată din China Communication Construction Company Ltd (China) - China Road and Bridge Corporation (China) - Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) - Euro Construct Trading '98 SRL (Romania) - CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China).

CNSC precizează că a procedat la conexarea contestaţiilor părţii chineze şi celei italiene, ca fiind formulate în cadrul aceleiaşi etape a procedurii de atribuire, totul cu scopul de a se pronunţa o soluţie unitară.

 

Iată cum arată decizia pe scurt a CNSC

“Pentru aceste motive, în baza legii şi a mijloacelor de probă aflate la dosar, CONSILIUL DECIDE:

Admite excepţia inadmisibilităţii contestaţiei formulate de asocierea China Communications Construction Company, Ltd - China Road and Bridge Corporation -EPTISA Servicios de Ingenieria, S.L. - EURO CONSTRUCT TRADING'98 SRL - CCCC Second Harbour Engineering CO., Ltd - CCCC Highway Consultants Co., Ltd. şi a excepţiei lipsei de interes a contestaţiei formulate de asocierea Astaldi SpA - IHI Infrastructure Systems Co. Ltd., invocate din oficiu. Respinge ca inadmisibilă contestaţia formulată de asocierea China Communications Construction Company, Ltd - China Road and Bridge Corporation -EPTISA Servicios de Ingenieria, S.L. - EURO CONSTRUCT TRADING'98 SRL - CCCC Second Harbour Engineering CO., Ltd - CCCC Highway Consultants Co., Ltd., (...), în contradictoriu cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (...). Respinge ca lipsită de interes contestaţia formulată de asocierea Astaldi SpA - IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. (...), în contradictoriu cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA. Prezenta decizie este obligatorie pentru părţi. Împotriva ei se poate formula plângere, în termen de zece zile de la comunicare”, se arată în dipozitivul pe scurt al deciziei CNSC. De altfel, în dosarul cauzei se face menţiunea că CNSC a trimis deja ambelor părţi documentul însoţit de întreaga motivare care a stat în spatele deciziei, astfel încât contestatarii să-şi poată formula acuzările şi/sau apărările într-un eventual viitor proces care va putea fi deschis la Curtea de Apel Bucureşti, instanţa competentă să soluţioneze, în etapa următoare, litigiul în licitaţia pentru Podul peste Dunăre Brăila - Tulcea. 

 

Prima contestaţie, respinsă ca prematur formulată

Este al doilea demers de acest gen iniţiat de asocierea având drept lider China Communication Construction Company Ltd, după ce, în data de 19 octombrie, a fost înregistrată la CNSC prima tentativă similară, soluţionată la vremea respectivă prin respingerea acesteia ca prematur formulată.

Ca o paranteză, de remarcat că pe lista firmelor asociate care au depus ambele contestaţii la CNSC apare şi firma românească “Euro Construct Trading” cea care a făcut parte din echipa câştigătoare a unui alt proiect important pentru Brăila, modernizarea bulevardului Dorobanţilor (“Tancrad” - liderul asocierii, “Euro Construct”, “Max Boegl” şi “Swietelsky Baugesellschaft”).

Reamintim că, în prima parte a lunii octombrie, CNAIR a anunţat că adjudecatarul licitaţiei pentru proiectul investiţional “Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea” este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA. 

Cei doi asociaţi declaraţi câştigători au la activ mai multe proiecte, similare celui de la Brăila, în întreaga lume. Italienii de la Astaldi, de exemplu, au realizat al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, dar şi podul din zona Basarab din Bucureşti, în timp ce japonezii de la IHI Infrastructure Systems a participat la realizarea unor poduri suspendate în SUA, Kazhstan, Turcia şi Japonia.

Mai detaliat, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260,25 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).

Câştigătorul licitaţiei va trebui să proiecteze şi să construiască podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km.

Podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri şi două deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare.

Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro