Mergi la conţinutul principal

Complexul Armonia, prăbuşit în faţa crizei

* asta înseamnă suspendarea activităţii centrului comercial pe o perioadă de cel puţin 6 luni şi stres maxim pentru cei aproximativ 300 de salariaţi care îşi văd ameninţate acum locurile de muncă * conducerea mall-ului promite că va redeschide anul viitor cu un alt specific

Lovitură grea pentru economia brăileană: centrul comercial "Armonia" îşi suspendă activitatea. Lipsa de clienţi generată de poziţionarea mall-ului şi de criza economică au condus la primul eşec la nivel naţional al unui proiect de anvergură în care s-au investit 45 de milioane de euro. Acum, aproximativ 300 de locuri sunt sub semnul întrebării.

Foarte mulţi au fost surprinşi în anii trecuţi când marii retaileri au "invadat" piaţa locală cu hypermarket-uri. E drept că nimeni nu anticipa la vremea respectivă venirea crizei economico-financiare cu efect direct asupra consumului de bunuri şi servicii din partea populaţiei. După mai bine de jumătate de an de la propagarea în România a crizei, apare şi prima victimă în rândul marilor dezvoltatori de centre comerciale: compania de dezvoltare imobiliară "RED Management Capital", cea care a realizat mall-ul Armonia situat, la ieşire din municipiu, pe şoseaua Focşani, a anunţat că va închide proiectul din Brăila. Nu definitiv, vine precizarea celor de la RED, pentru că au în vedere transformarea imensului spaţiu într-un centru comercial regional cu profil de discount. Dar pentru moment, mai precis începând cu luna august, urmează să se pună lacătul, cu promisiunea că, în cursul anului viitor, centrul va fi redeschis sub o nouă formulă. Deşi este evidentă lipsa de clienţi, cei de la RED susţin că, de fapt, au decis suspendarea temporară a activităţii complexului în contextul în care nu pot efectua lucrări de reamenajare a spaţiilor câtă vreme complexul este deschis publicului. Până una-alta, închiderea, chiar şi temporară a centrului comercial Armonia, prima decizie de acest fel la nivel naţional, cu promisiunea reorientării spre zona de discount, reprezintă cea mai drastică decizie luată de către dezvoltatorii de centre comerciale. Mai mult, survine la nici 8 luni de la deschidere, răstimp în care brăilenii au putut observa cum, de la o săptămână la alta, după boom-ul de clienţi de la inaugurare, scade constant numărul celor care trec pragul mall-ului. De altfel, într-un interviu acordat presei centrale, unul dintre acţionarii firmei RED Management Capital, recunoaşte că şi-au făcut greşit calculele, iar realitatea le-a demonstrat că au supraevaluat potenţialul zonei.

"Nu este vorba de o închidere"

Conducerea "RED Management Capital", dezvoltatorul imobiliar care a realizat pe şoseaua Focşani complexul comercial Armonia unde este prezent cu un magazin şi Carrefour România, a anunţat că, de luna viitoare, închide mall-ul pe o perioadă de cel puţin jumătate de an. Aceasta în contextul în care vânzările chiriaşilor au fost neaşteptat de mici, iar numărul vizitatorilor a scăzut continuu. De altfel, cei de la RED au recunoscut că tipologia clientului s-a schimbat în contextul actualei crize economice. Practic, brăilenii sunt dispuşi să cheltuie mai puţin, orientându-se spre produse ieftine. "Cu siguranţă nu am făcut suficientă analiză asupra pieţei din Brăila. Proiectul nu atrage suficient de mulţi oameni, iar nivelul preţurilor practicat de retaileri nu corespunde puterii de cumpărare a locuitorilor oraşului. (...) Am încercat să reducem şi nivelul chiriilor, dar faci degeaba acest lucru pentru un chiriaş care nu are vânzări deloc. Atât investitorii, cât şi retailerii vor trebui să-şi readapteze produsele la realităţile locale. Până acum, dacă doi-trei retaileri mari doreau să deschidă într-un oraş, se găsea un teren bun, iar banca finanţa investiţia. Se studia foarte puţin ce vor şi ce pot să cumpere locuitorii din acel oraş", a recunoscut într-un interviu acordat "Ziarului Financiar", Andrew Stear, managing director şi acţionar minoritar al companiei. Acesta ar fi motivul pentru care RED Management a decis să schimbe profilul centrului Armonia punând accent pe zona "discount shopping". O astfel de transformare presupune însă o reamenajare a spaţiilor comerciale, iar astfel de lucrări nu pot fi făcute atâta timp cât complexul ar rămâne deschis publicului. "Compania RED decide înfiinţarea primului Discount Shopping Park regional din România pentru zona Brăila-Galaţi. Intenţionăm astfel să repoziţionăm Centrul Comercial Armonia Brăila în scopul perfectei sale adaptări la nevoile pieţei locale şi a asigurării profitabilităţii proiectului. (...) Aşa încât ne vom reorienta către un mix de chiriaşi de tip discount şi outlet adaptat veniturilor cumpărătorului local. (...) În acest sens am luat măsura suspendării activităţii centrului comecial pe perioadă determinată. Nu este vorba de o închidere", a explicat Departamentul de PR al companiei. În ceea ce priveşte perioada de suspendare a activităţii, aceleaşi surse au apreciat că în cel mult 9 luni, dar nu mai puţin de 6 luni, vor fi finalizate lucrările de reconfigurare a arhitecturii interioare plus îmbunătăţiri tehnice aduse centrului, redeschiderea urmând a avea loc în maxim acest interval. Bugetul alocat pentru a repoziţiona spaţiile din interiorul mall-ului este de circa 1-1,5 milioane de euro. "Luând în calcul şi întreruperea contractelor de închiriere pentru cel puţin şase luni, pierderile companiei în urma acestei decizii se ridică la circa 1-2 milioane de euro", a mai spus Stear.

"Retailerii prezenţi în Armonia Brăila vor reveni în centru în momentul deschiderii"

Întrebată pe ce potenţiale colaborări cu viitori chiriaşi se bazează pentru a ocupa spaţiile comerciale, compania a explicat că firmele care au în prezent magazine şi-au manifestat interesul continuării relaţiilor comerciale. "Avem susţinerea retailerilor prezenţi în Armonia Brăila atât în luarea acestei măsuri cât şi în implementarea noului concept, aşa încât aceştia vor reveni în centru în momentul deschiderii", a venit răspunsul biroului de presă al companiei. Potrivit reprezentanţilor RED, ar exista în plus şi o înţelegere cu un retailer de mobilier care ar dori să deschidă un magazin de tip outlet în Armonia, după repoziţionarea proiectului. De asemenea, în materialul realizat de RED se arată că în momentul redeschiderii centrului, "Carrefour" îşi va relua şi continua activitatea. Potrivit informaţiilor prezentate de către "Carrefour România", hypermarketul din Armonia are 117 angajaţi. "După închiderea centrului comercial, fiecărui angajat i se va propune să lucreze în Carrefour Brăila 1 sau în alte hypermarketuri din ţară", a explicat biroul de presă al companiei. De menţionat este că la acest moment în complexul Armonia lucrează aproximativ 300 de persoane.

În ceea ce priveşte activităţile conexe derulate de dezvoltatorul imobiliar în zona de parcare din faţa complexului, compania a punctat : "singurul patinoar permanent din oraş, parcul, locul de joacă sau unicul târg de maşini rulate din Brăila rămân deschise publicului şi îşi vor desfăşura activitatea ca şi până acum".

Mall-ul Armonia, un proiect de 45 milioane euro

Proiectul Armonia realizat de "RED Management Capital", unde principali acţionari sunt fondul american de investiţii "Warburg Pincus" şi cel spaniol "GED", este al doilea centru comercial de mari dimensiuni din Brăila, după "European Retail Park" de pe şoseaua Viziru în apropiere de localitatea Vărsătura.

Problemele în proiectul Armonia au apărut la puţin timp de la inaugurarea complexului, când o serie de chiriaşi importanţi, printre care şi "Altex", au renunţat la deschiderea unor magazine, chiar dacă semnaseră ante-contracte. Astfel că printre chiriaşii reprezentativi ai complexului care au deschis în final puncte de vânzare s-au numărat doar retaileri precum "Flanco", "Sephora", "Samsonite" sau "Mondex".
"Faptul că unii retaileri nu au mai deschis a creat un efect de domino. Am decis că este mai bine să închidem decât să încercăm să ajustăm din mers cu câteva magazine deschise", spune Christian Hiver, director în cadrul RED.

Mall-ul Armonia Brăila, cu o valoare investiţională de aproximativ 45 milioane euro, fusese gândit pentru o suprafaţă închiriabilă de 47.700 mp, dar spaţiul destinat unui retailer de bricolaj nu a mai fost construit. În final, suprafaţa închiriabilă a rămas la 37.000 mp, iar suprafaţa galeriei comerciale se ridică la 14.000 mp, ocupată cu magazine pe doar 38% dintre spaţii. Dezvoltarea proiectului a implicat şi credit bancar de aproape 30 de milioane de euro.

"Avem solicitări pentru construcţia a două supermarketuri în oraş!"

Edilul şef, Aurel Simionescu, a explicat presei că municipalitatea mai are solicitări din partea altor dezvoltatori imobiliari pentru construcţia de magazine mari de retail în oraş. "Şomajul în Brăila era la nivelul lunii mai de 5,63%, în uşoară creştere, iar salariul net era sub nivelul mediu din ţară, respectiv 1.100-1.200 de lei, dar şi costurile sunt mai mici. Avem în continuare solicitări pentru construcţia a două supermarketuri în oraş. Investitorii apreciază că au nevoie de doar circa 20.000 de oameni pentru funcţionarea unui asemenea proiect, astfel că în Brăila, unde sunt 220.000 de oameni, pot fi construite 10 - 11", a apreciat primarul Brăilei. De asemenea, contactat de reporterii "Obiectiv", Simionescu a precizat că a avut o întâlnire cu reprezentanţii RED care i-au explicat în detaliu planul legat de repoziţionarea Armonia. "Practic, proiectul lor este de adaptare a ideii de mall la un nivel de preţ în corelare cu puterea de cumpărare la nivel local. În al doilea rând, în ceea ce priveşte prezenţa Carrefour în centrul Armonia, se urmăreşte aplicarea unei alte viziuni de vânzare axată pe ideea de piaţă de gross. Sper că vor reuşi să pună în practică tot ceea ce şi-au propus în perioada de 6 luni de sistare a activităţii".

Transportul de călători spre Armonia sub semnul întrebării

Anunţul celor de la RED a luat prin surprindere firmele de transport călători care efectuează curse spre centrul comercial Armonia. De exemplu, SC "Trans Europax", societate care execută curse cu microbuze pe linia 42, şi-a prelungit traseul în urmă cu câteva luni de la staţia CFR prin cartierul Chercea până la Armonia. Administratorul firmei, Alexe Papenov, a explicat că nu a luat o decizie dacă va renunţa la cursele spre mall-ul de pe şoseaua Focşani. "Urmează să mă sfătuiesc cu şoferii de pe microbuzele care asigură legătura spre centrul comercial Armonia şi abia apoi va fi luată o decizie", ne-a declarat sursa citată, dar a punctat că înclină să creadă că hotărârea va fi aceea de a renunţa la cursele spre mall.

La rândul său, conducerea "Braicar", societate care asigură transportul gratuit către complexul comercial Armonia, a precizat că deocamdată nu a primit nici o notificare privind încetarea colaborării. "Există un parteneriat în baza unui contract care impune o anumită procedură în astfel de cazuri. Deocamdată nu am primit nici o notificare privind încetarea colaborării", a spus Cornel Săndulescu, directorul SC "Braicar". De precizat este că zilnic, societatea asigură prin intermediul a 4 microbuze transportul gratuit al călătorilor care vor să ajungă la mall.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro