Coaliţia "Opriţi Codurile!" va trimite o scrisoare Comisiei Europene pentru a atrage atenţia asupra modului în care guvernanţii României înţeleg să-şi respecte angajamentele în ceea ce priveşte realizarea studiilor de impact ale Codurilor, se arată într-un comunicat al organizaţiilor remis NewsIn.
Potrivit comunicatului, adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 61/2009, prin care Guvernul României renunţă la necesitatea realizării studiilor de impact pentru proiectele de lege „de importanţă si complexitate deosebită", asupra cărora îşi angajează răspunerea, este dovada clară a faptului că invocarea viitorului Raport de ţară pe justiţie pentru graba adoptării acestor proiecte de coduri a reprezentat o simplă sperietoare.
"Obligativitatea studiilor de impact a fost introdusă în 2007 în Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, la cererea expresă a Uniunii Europene", se arată în comunicat.
În consecinţă, Coaliţia "Opriţi Codurile!" va trimite o scrisoare Comisiei Europene, pentru a atrage atenţia asupra modului în care guvernanţii României înţeleg să-şi respecte angajamentele. Conţinutul acestei scrisori va fi dat publicităţii în cadrul conferinţei de presă de presă care va avea loc vineri, la ora 11.00, la sediul Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei.
De asemenea, organizaţiile membre ale coaliţiei "Opriţi Codurile!" vor prezenta şi comentariile referitoare la problemele din cele două proiecte de Coduri asupra cărora Guvernul urmează să îşi angajeze răspunderea, probleme identificate în urma analizei variantelor finale din cadrul Comisiei speciale.
Guvernul a modificat în şedinţa de săptămâna trecută Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Proiectul de OUG prin care a fost modificată Legea a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei.
Potrivit modificărilor aduse, "după adoptarea lor, în situaţii temeinic justificate, actele normative pot fi completate sau, după caz, abrogate şi înainte de data intrării lor în vigoare".
În plus, un proiect de act normativ trebuie să cuprindă pe viitor "soluţii legislative pentru situaţii tranzitorii, în cazul în care prin noua reglementare sunt afectate raporturi sau situaţii juridice născute sub veche reglementare, dar care nu şi-au produs în întregime efectele până la data intrării în vigoare a noilor reglementări". De asemenea, un proiect de act normativ "trebuie să cuprindă, dacă este cazul, măsuri legislative privind soluţionarea conflictului între acte normative de categorii diferite, potrivit principiului ierarhiei normelor de nivel superior".