Centrul privat de dializă din Brăila, "Specimed", nu-şi mai poate trata pacienţii pentru că i s-a reziliat contractul cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). În consecinţă, cei aproximativ 69 de pacienţi, care erau deserviţi periodic de către "Specimed", ar trebui să se reorienteze către alte unităţi sanitare. Astfel, bolnavii care suferă de insuficienţă cronică renală îşi vor putea continua tratamentul la Centrul privat de Nefrologie şi Dializă I.H.S. Brăila sau la Spitalul Judeţean de Urgenţă. Specialiştii din Sănătate ne asigură că niciun pacient brăilean nu va rămâne netratat, însă problema este alta. Oare toţi brăilenii diagnosticaţi cu boală cronică de rinichi au aflat că şedinţele de hemodializă se fac în alte locaţii?
Ceea ce se ştie sigur este că potrivit unui comunicat postat pe pagina de internet a CJAS Brăila, pe 6 martie a încetat contractul pentru furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu încheiat între CNAS şi SC "Specimed" SA, care se numeşte acum SC "Rontis". Pacienţii care efectuau servicii de hemodializă la fostul "Specimed" sunt informaţi că pentru asigurarea continuităţii tratamentului trebuie să înştiinţeze la rândul lor CAS Brăila în ce unitate aleg să se trateze. Contactat telefonic, directorul CJAS Brăila, dr. Camelia Nedelcu, ne-a spus că firma privată şi-a schimbat pur şi simplu denumirea şi că acum sunt în faza obţinerii de avize de la minister. Cert este că CJAS Brăila nu are nicio vină în toată această poveste, după cum ne asigură dr. Nedelcu. "Contractul lui «Specimed», fiind un furnizor privat, este direct încheiat cu Casa Naţională de Sănătate, nu este în contract cu noi. Noi monitorizăm şi preluăm deconturile pe care le transmite la CNAS. Pe 6 martie lor le expira evaluarea. Evaluarea acestor furnizări de servicii se face de către noi. Am solicitat documentele pentru evaluare, dar nu au fost depuse cu toate avizele pentru că - au spus ei -, la minister s-a blocat această procedură şi nu le-au obţinut. Neavând evaluarea, le încetează contractul cu CNAS", a declarat şefa de la Casă.
"Principalul şi principalul vinovat este acest furnizor"
Sursa citată a recunoscut că este, într-adevăr, o lipsă de comunicare în relaţia cu pacientul, de care se face vinovat fostul centru de dializă "Specimed", actualmente "Rontis". De ce? Doctorul susţine că CJAS Brăila a informat pacienţii vizaţi de transfer doar printr-un comunicat postat online şi printr-o scrisoare trimisă la domiciliile brăilenilor. Şi asta pentru că, avertizează dr. Nedelcu, nu i s-a permis accesul la alte date de contact ale pacienţilor. "CNAS le-a transmis să anunţe pacienţii şi să le dea cele două variante unde ei se pot duce şi continua dializa. Urmează ca «Rontis» să-i sune pe pacienţi să-i anunţe de modificare. Nu ştiu dacă s-a întâmplat aşa pentru că noi când i-am rugat să ne dea şi nouă numerele de telefon, să încercăm să-i contactăm pentru a ne asigura că oamenii ştiu, ei nu ne-au dat numerele. Şi atunci am afişat pe site anunţul şi le-am trimis şi scrisori, în care le explicăm situaţia. Principalul şi principalul vinovat este acest furnizor", a reclamat directorul CJAS Brăila. Doctorul a mai subliniat că această firmă privată nu intenţionează să renunţe definitiv la acest contract şi că îşi ia îngajamentul să continue tratamentul acestor pacienţi, chiar şi fără sprijinul CNAS. "Dar nu poţi să ai încredere că vor face aşa", avertizează conducerea Casei de Sănătate din Brăila.
SJU Brăila îşi permite să trateze doar 15 pacienţi
Conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila
ne-a transmis că deja s-au purtat discuţii pe acest subiect cu dr. Marilena Piper, specialist nefrolog, care şi-ar fi luat angajamentul că va trata 15 pacienţi. Restul pacienţilor vor fi tranferaţi, cel mai probabil, către centrul privat de dializă din Brăila I.H.S., după cum ni s-a spus. "CNAS-ul va deconta aceste cheltuieli pacienţilor care vor veni să se trateze la SJU Brăila, pentru că începând de anul acesta am intrat şi noi în Programul Naţional de Hemodializă", a transmis conducerea SJU.
Explicaţie: "Specimed" s-a rebrenduit
Contactat de redactorii "Obiectiv", managerul unităţii medicale private "Rontis", Kostas Nasikas, de origine grec, a explicat că în spatele acestui "artificiu" comercial din cauza căruia li s-a reziliat contractul cu CNAS este un proces de rebranduire a grupului din care face parte la nivel mondial. Acesta ne-a transmis că pacienţii au fost informaţi despre aceste schimbări şi au fost asiguraţi de tot sprijinul în continuare. "Pacienţii rămân pe primul loc şi ne vom asigura ca aceştia nu vor plăti nimic din buzunar pentru tratament, societatea noastră acoperind integral costul dializei, în pofida faptului că situaţia existentă în prezent nu ne este imputabilă în niciun fel" , a comunicat directorul Centrului privat de hemodializă. Şi, totuşi, rămân câteva semne de întrebare: Ce avize îi lipsesc la acest moment unităţii medicale "Rontis" şi cum poate funcţiona fără ele? Dacă nici pacienţii nu plătesc, nici CJAS nu decontează serviciile, cine suportă costurile dializării pacienţilor la clinica "Rontis"?