• a dat asigurări Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prezent, săptămâna trecută, la Tulcea împreună cu ministrul de finanţe Eugen Teodorovici şi o delegaţie din partea firmelor care au câştigat proiectarea şi execuţia Podului suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea • de asemenea, Neaga a anunţat şi că a fost stabilit câştigătorul contractului pentru exproprierile la Pod, dar că există o contestaţie • chiar şi astfel stând lucrurile, a punctat ministrul de finanţe, poate fi semnat contractul cu firma câştigătoare
Consiliul Judeţean Tulcea a fost, săptămâna trecută, gazda unei delegaţii conduse de ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, sosită pentru prezentarea celei mai importante investiţii de infrastructură din România ultimilor 28 de ani, podul suspendat de peste Dunăre Brăila-Tulcea. La dezbaterea de la Tulcea au mai participat, din partea Ministerului Transporturilor, Florin Scarlat, director general adjunct, şi Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). De asemenea, la eveniment au fost prezenţi şi reprezentanţii Asocierii de firme “IHI Infrastructure Systems Co”, din Japonia (Shinji Murata, senior manager şi Kudo Mitsuhiro, manager de proiect) şi “Astaldi” din Italia (Dragoş Burlan, director tehnic, Alessandro Minniti, director adjunct de proiect, şi Pier Luca Canino, director Astaldi pe România), cea care a câştigat licitaţia pentru proiectarea, respectiv, construirea podului suspendat peste Dunăre.
Din partea beneficiarului, adică a statului Român, li s-au dat asigurări proiectantului şi constructorului că sunt alocări bugetare suficiente pe acest an pentru viitoarele solicitări de decontare de servicii şi lucrări la podul suspendat, în timp ce, de cealaltă parte, reprezentanţii asocierii japonezo-italiene care se va ocupa de implementarea proiectului investiţional au venit cu promisiuni că totul se va derula conform planului şi la cel mai înalt nivel de calitate.
“Ca să fie limpede pentru toată lumea: există bani suficienţi în buget! Cât vor solicita, atât vor primi în acest an! Iniţial, au solicitat un avans pentru proiectare şi am convenit cu dumnealor să termine proiectul mai repede decât era prevăzut, iar dumnealor s-au conformat, motivul principal pe care s-a bazat această solicitare fiind un studiu realizat tot de dumnealor în ce priveşte cotele apelor Dunării potrivit căruia iarna nivelul apelor este mai scăzut şi astfel se pot apuca de treabă în această perioadă. Aşa că am decalat întreg proiectul cu care au venit la ofertare, şi este de aşteptat ca proiectul final să ne parvină la CNAIR undeva în luna septembrie. Pentru începutul lucrărilor, care va fi tot în acest an, există bani suficienţi pentru avansul convenit şi pentru toate documentele pe care le vor prezenta la plată. De asemenea, cererea de finanţare pentru acest proiect va fi înaintată la Bruxelles, undeva în luna septembrie - octombrie, tocmai pentru a avea şi certitudinea finalizării procedurilor pentru finanţarea acestui obiectiv de investiţii care este foarte important din România, poate cel mai important la ora actuală. În ce priveşte exproprierile, la începutul lunii iulie am declarat câştigătorul. A fost depusă o contestaţie” a declarat în cadrul conferinţei de la Tulcea Narcis Neaga, directorul CNAIR.
În completare, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici a subliniat că acea contestaţie nu va influenţa cu nimic cursul rapid al procedurilor de expropiere: “Vă reamintesc că avem o schimbare a legii achiziţiilor publice şi acolo avem şi o prevedere nouă care se aplică şi contractelor în derulare. Iar dacă CNSC dă dreptate CNAIR în cazul contestaţiei, veţi putea da drumul la contract, chiar dacă cel care a contestat decide să meargă mai departe pe calea instanţei. Practic, după 15 august, când înţeleg că se aşteaptă răspunsul de la CNSC privind această contestaţie, veţi putea semna contractul în cauză”, a spus oficialul.
Aşa cum aminteam mai devreme, proiectantul şi constructorul au transmis mesaje clare că se vor ţine de treabă în ritmul şi calitatea convenite prin contract.
“Asocierea de firme va implementa şi duce la bun sfârşit, cu zero accidente şi la cel mai înalt nivel de calitate, acest proiect investiţional, pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea, care va fi şi cel mai lung astfel de pod din Europa. Pentru aceasta vom avea nevoie şi de sprijinul dumneavoastră, al autorităţilor locale şi centrale”, a punctat Kudo Mitsuhiro din partea proiectantului.
“Conform planificării, pe perioada de proiectare vom prezenta pe data de 22 august la beneficiar propunerea noastră pentru partea de proiect, respectiv pentru obţinerea auditului de siguranţă a traficului, iar pe 22 septembrie vom prezenta proiectul tehnic, urmând cele 60 de zile pentru verificare, pentru a intra în Comitetul Tehnico Economic în vederea aprobării. Săptămâna trecută, am finalizat nişte studii mai speciale pentru fundaţiile la acest pod suspendat. (...) Noi vom prezenta toate documentele şi către muzeul de aici pentru a putea face demarcarea zonelor pentru viitoarea descărcare arheologică, mai ales că în judeţul Tulcea este şi cea mai mare suprafaţă ce va fi afectată de acest proiect. Estimăm că în prima parte a trimestrului IV vom lua toate aprobările să începem lucrările la aceste platforme şi la drumurile de acces necesare pentru podul supendat, mai precis luna octombrie”, a spus şi Dragoş Burlan, din partea Astaldi.
Un proiect de aproape 2 miliarde lei, plus TVA
Reamintim că, în prima parte a lunii ianuarie 2018, a fost semnat, la Ministerul Transporturilor, în prezenţa fostului premier Mihai Tudose, contractul de proiectare şi execuţie a Podului suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea. Actele s-au perfectat între reprezentanţii antreprenorului general (asocierea italo-japoneză Astaldi - IHI Infrastructure Systems), selectat în urma unei licitaţii internaţionale, şi CNAIR, de cealaltă parte, ca beneficiar. Valoarea contractului după licitaţie este de 1.995.932.260 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit procedura achiziţiei, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).
În linii mari de aceşti bani ar urma să fie proiectat şi construit acest pod suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km.
Reamintim că, în luna ianuarie, chiar înainte să îşi dea demisia din poziţia de premier, la solicitarea CEx al PSDragnea, brăileanul Mihai Tudose a reuşit să semneze contractul pentru realizarea mega-proiectului de infrastructură “Pod suspendat peste fluviul Dunărea Brăila - Tulcea”. De altfel şi asigurarea finanţării acestui proiect prin încadrarea lui pe lista viitoarelor accesări de finanţare europeană a prins contur tot în mandatul său de premier. Totodată, Ministerul Fondurilor Europene a analizat fundamentarea CNAIR privind promovarea proiectului de construcţie a Podului şi a emis formularul cod F1 pentru acest proiect, reprezentând atestarea eligibilităţii proiectului în cadrul POIM 2014 - 2020 Axa Prioritară 2, Obiectivul Specific 2.1. - Creşterea mobilităţii pe reţeaua TEN-T. În acest mod a fost creată o premisă certă de angajare a unor cheltuieli din fonduri nerambursabile asigurate prin Bugetul de Stat.
În ce priveşte portofoliul celor două companii asociate pentru realizarea acestei investiţii, italienii de la “Astaldi”, de exemplu, au realizat al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, dar şi podul din zona Basarab din Bucureşti, în timp ce japonezii de la “IHI Infrastructure Systems” au proiectat poduri suspendate în SUA, Kazhstan, Turcia şi Japonia.