Chiar înainte de sărbătoarea de 1 Mai, Comisia de Învăţământ a Camerei Deputaţilor a aprobat trecerea clasei a IX-a şi a clasei pregătitoare la gimnaziu, respectiv în învăţământul primar, măsură prevăzută în proiectul Legii Educaţiei Naţionale. Structura învăţământului preuniversitar va fi următoarea: învaţământ primar - cinci clase (clasa pregătitoare şi clasele I - IV) şi învăţământ gimnazial - cinci clase (clasele a V-a - a IX-a). De asemenea, s-a aprobat prin vot şi faptul că liceul va deveni obligatoriu, cel târziu în anul 2020. În privinţa predării religiei în unităţile de învăţământ, comisia a aprobat că aceasta va rămâne disciplină de studiu din trunchiul comun, pentru învăţământul primar, gimnazial şi profesional, dar elevul poate să nu studieze această disciplină dacă părinţii fac o solicitare în acest sens, iar media elevului se va încheia fără media de la religie.
Liderul Sindicatului Învăţământ Brăila, Valeriu Partene, s-a declarat nemulţumit de votul din comisie. "Se produce un dezechilibru în structura învăţământului. Cel puţin aşa gândim acum. Ce va fi mai târziu vom vedea. Cert este că vor fi mai puţini profesori la liceu, pentru că o clasă înseamnă aproximativ 1,8 norme didactice, iar patru sau cinci clase înseamnă că vor fi afectate zece norme. Dacă la Brăila se va putea rezolva problema prin migrarea profesorilor la şcolile generale, nu ştiu ce soluţii am putea avea în mediul rural. Cum să asociem şcolile ca să avem profesori pentru toate disciplinele, să se facă şi calitate?", se întreabă preşedintele SIB, Valeriu Partene. Argumentul ministrului Funeriu este acela că măsura va duce la obţinerea unui învăţământ obligatoriu de zece ani, bine structurat, coerent şi modern. "Prin trecerea clasei a IX-a la gimnaziu şi introducerea clasei pregătitoare vom putea pune în aplicare o politică educaţională bine definită, ducând cunoaşterea spre resursa umană, aşa cum este firesc. Credem că faţă de ceea ce aveam până acum, anul în plus, petrecut de către adolescenţi împreună cu familia şi comunitatea cărora le aparţin, va aduce un spor de calitate pentru procesul educativ. Pentru elevi, în primul rând, dar şi pentru sistemul de învăţământ. Sunt bucuros că argumentele au învins teama", a declarat ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Daniel Petru Funeriu.
Aceste chestiuni vor fi însă discutate astăzi într-o dezbatere de la Parlament, la care vor fi prezenţi membrii celor două comisii de învăţământ din Camera Deputaţilor şi Senat, conducerea ministerului Educaţiei, foşti miniştri ai educaţiei, întâlnire în urma căreia sindicaliştii speră să mai schimbe ceva în proiectul Legii Educaţiei Naţionale.