Mergi la conţinutul principal
Ca să nu se piardă procesele,

CJ Brăila se înarmează cu avocați

* consilierii județeni au aprobat, recent, achiziționarea de servicii de consultanță, asistență juridică și reprezentare în instanțele de judecată, pentru achizițiile publice pe care instituția le are în plan anul următor * după cum a explicat președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, este vorba despre proiecte cu sume foarte mari, unde instituția nu își permite să riște să nu aibă o apărare serioasă dacă se ajunge la contestații în instanță * potrivit acestuia, valoarea contractului cu o firmă de avocatură pentru întreg anul 2022 nu o va depăși pe cea din prezent, adică se va ridica undeva la puțin peste 2.000 euro pe lună

 

Consiliul Județean Brăila a luat decizia de a încheia în continuare contract cu o firmă de avocatură pentru ca instituția să fie reprezentată de profesioniști în eventuale procese ce ar putea avea loc în 2022. După cum a explicat președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, valoarea contractului ar trebui să fie undeva la puțin peste 100.000 lei pe an (peste 10.000 lei pe lună), însă procesele pe care instituția le poate pierde în condițiile în care anumite achiziții publice vor fi contestate în instanță s-ar putea lăsa cu consecințe financiare mult mai mari, în special dacă vorbim de unele proiecte pe fonduri europene. În acest context, la cea mai recentă ședință ordinară, consilierii județeni au aprobat un proiect ce vizează tocmai achiziționarea unor servicii de consultanță, asistență juridică și reprezentare, pentru anul viitor. De altfel, în referatul de aprobare se precizează faptul că în contextul în care la Consiliul Județean se desfășoară un număr mare de proceduri de atribuire a contractelor de achiziție publică, această situație a condus la creșterea numărului de contestații formulate. Situație în care conducerea instituției a luat decizia de a se pregăti din timp.

”Având în vedere că în toate fazele procedurii de atribuire a contractelor de achiziție publică și împotriva oricărui act al autorității contractante pot fi depuse contestații, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în conformitate cu prevederile art. 24, alin. 1 din Legea 101/2016, are obligația de a soluționa contestațiile în termen de cel mult 20 de zile de la data primirii dosarului achiziției publice de la autoritatea contractantă, respectiv în termen de 10 zile în situația incidenței unei excepții care împiedică analiza pe fond a contestației, este necesar ca asigurarea reprezentării intereselor Consiliului Județean Brăila în vederea soluționării cu celeritate a contestațiilor precum și pentru formularea punctelor de vedere ale autorității contractante, să se facă de către o societate sau cabinet de avocați cu sediul în București și cu experiență în domeniul achizițiilor publice”, se precizează în cadrul aceluiași document.

Tot în referat se mai specifică și că toate cheltuielile estimate pentru asigurarea reprezentării instituției în domeniul achizițiilor publice, în care sunt incluse și sumele necesare pentru deplasările unui salariat-consilier juridic din cadrul aparatului propriu la CNSC (București), depășesc cu mult valoarea estimată a unui contract de prestări de servicii de consultanță și asistență juridică.

 

Pregătiri pentru proiecte de milioane de lei

Consilierii județeni au aprobat cu această ocazie și modelul contractului ce se va încheia pentru anul viitor cu o firmă de avocatură. Potrivit legislației în vigoare, consiliile județene pot achiziționa servicii de această natură ”în situații temeinic justificate, în care activitățile juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare nu pot fi asigurate de personalul din cadrul aparatului propriu”, după cum se arată și în referatul de aprobare al proiectului. De asemenea, conform prevederilor Codului Administrativ, președintele CJ Brăila are posibilitatea legală de a împuternici un avocat care să susțină interesele unității administrativ-teritoriale. Totuși, conducerea CJ Brăila a recunoscut că preferă această opțiune în locul celei în care juriștii proprii ai instituției ar merge la procese, deoarece este varianta cea mai sigură.

În raportul proiectului de hotărâre, avizat de vicele Ionuț Ciprian Dobre, se precizează, de asemenea, faptul că de la nivelul CJ Brăila, toate procedurile de achiziție publică pentru atribuirea contractelor de furnizare, prestări servicii și execuție lucrări, finanțate din fonduri proprii sau din fonduri europene nerambursabile, se desfășoară prin Serviciul de Achiziții Publice din cadrul Direcției Administrație Publică, Contencios. Astfel, pe tot parcursului procesului de achiziție publică, de la elaborarea documentației de atribuire până la semnarea contractului apar situații noi (solicitări de clarificări, evaluări, notificări prealabile, contestații), specifice fiecărei achiziții. Și toate acestea, potrivit conducerii CJ, necesită intervenția unor experți juridici la nivel ridicat, situație în care nu se regăsește personalul de specialitate al aparatului propriu.

Mai mult, același document vorbește despre proiecte în valoare de milioane de lei pe care instituția le are în plan. Practic, în cursul anului 2022, Consiliul Județean anunță că va demara proceduri de achiziție publică pentru servicii, execuție lucrări și supraveghere lucrări aferente pentru trei proiecte cu finanțare nerambursabilă, a căror valoare totală se ridică la 161.330.000 lei. Concret, reabilitarea drumului județean DJ203 - 140.000.000 lei; sistem integrat de management al fluxurilor interne și furnizarea de servicii partajate către cetățeni - 2.640.000 lei; reabilitarea și refuncționalizarea clădirii Palatului Administrativ - 18.690.000 lei.

De asemenea, tot pe parcursul anului viitor, se va finaliza procedura de achiziție publică pentru atribuirea acordului-cadru ”Furnizarea și distribuția de produse de panificație, produse lactate și fructe proaspete (mere) prin programului pentru școli al României, finanțat de la bugetul de stat și prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) în valoare maximă estimată de 12.000.000 lei, fără TVA.

Totodată, în 2022 se vor derula contracte de achiziție publică în valoare totală de 250.574.491,48 lei. Mai precis: delegarea gestiunii serviciului de operare și administrare a Stației de Transfer Însurăței, Depozitul ecologic și Stației de Sortare Ianca din cadrul proiectului privind sistemul de management integrat al deșeurilor din Județul Brăila, cu o valoare estimată de 42.744.800 lei fără TVA; delegarea gestiunii serviciului de operare și administrare a Stației de Sortare și Stației de Tratare Mecano-Biologică Vădeni, tot din cadrul proiectului privind sistemul de management integrat al deșeurilor în Județul Brăila - cu o valoare estimată de 41.968.935 lei fără TVA; asigurarea accesibilității directe pe traseul Silistraru-Unirea-Gropeni către coridorul TEN-T Brăila-Buzău și linia Dunării - cu o valoare de 41.019.105,77 lei; reabilitarea secției Unitate Primiri Urgențe (UPU) din cadrul Spitalului Județean de Urgență Brăila, cu o valoare de 4.841.650,71 lei; precum și modernizarea infrastructurii de transport județean pe traseul Gulianca-Ianca-Viziru, asigurând conectivitatea directă cu coridorul TEN-T Brăila-Buzău, cu o valoare de 120.000.000 lei.

”Din experiența anterioară, asigurarea consultanței juridice în achiziții publice s-a dovedit că este benefică deoarece toate contestațiile depuse împotriva autorității contractante au fost soluționate favorabil. Pentru proiectele cu finanțare europeană nerambursabilă, conform OUG 66/2011 se pot primi corecții financiare, pentru etapele de Anunțuri de participare și documentația de atribuire, Evaluarea ofertelor și implementarea contractului, de până la 100% din valoarea proiectului. De asemenea, în cheltuielile estimate pentru asigurarea reprezentării instituției în domeniul achizițiilor publice sunt incluse și sumele necesare pentru deplasările la CNSC (București) sau Curtea de apel competentă”, se mai precizează în raport.

 

Președintele CJ susține că semnarea unui contract cu o firmă de avocatură profesionistă are multe beneficii

În timpul dezbaterii acestui proiect aflat la mapa consilierilor județeni, PNL-istul Alexandru Bucălău a intervenit pentru a-l întreba pe președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, la ce costuri se ridică serviciile de consultanță, adăugând că aceste informații lipsesc din documentația pusă la dispoziția plenului.

Chiriac a explicat că instituția are și în prezent un astfel de contract cu o firmă de avocatură cu o valoare de puțin peste 100.000 lei pe an, situație care se va menține și în cazul achiziției noilor servicii de consultanță juridică.

”Aceleași costuri care au fost și anul acesta. Acum avem o cerere de ofertă. Eu zic că a fost bine. Pentru că suntem în niște procese foarte importante. Unele dintre ele câștigate, suntem la ultima Curte. Într-un proces avem o valoare de peste 25 miliarde lei vechi, iar costurile sunt... asistența la achiziții publice și reprezentarea se ridică undeva la 1 miliard lei vechi și ceva pe an. Adică este o sumă cam de 2.000 - 2.000 și ceva de euro pe lună, a explicat Chiriac.

În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu unanimitate de voturi.

Reamintim că și în mandatul trecut conducerea Consiliului Județean Brăila a luat decizia de a merge pe mâna unor avocați profesioniști și nu pe cea a juriștilor proprii la anumite procese importante, situație care a fost deseori criticată de către unii dintre consilierii din opoziție, la vremea respectivă.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro