Cu cât experienţa ta la volan este mai redusă, cu atât mai important este să citeşti şi să reţii următoarele sfaturi pentru şofatul pe timp de iarnă, oferite de specialiştii Mitsubishi Motors România.
În primul rând, trebuie să fii conştient că pe zăpadă, polei ori viscol trebuie să conduci preventiv. În al doilea rând, trebuie să ai maşină echipată cu anvelope de iarnă, chiar şi fără să te deplasezi pe un drum cu polei ori zăpadă, mai ales dacă temperaturile sunt negative.
În al treilea rând, înainte de a pleca cu maşina la drum, ţineţi cont că este foarte important ca aceasta să fie curăţată complet de zăpadă înainte de a pleca la drum. Avem nevoie de vizibilitate prin toate geamurile, iar o atenţie sporită este bine să fie acordată degajării oglinzilor retrovizoare de zăpadă şi gheaţă. Stratul de zăpadă lăsat pe capotă sau acoperiş va fi antrenat de curent pe măsură ce viteza de deplasare creşte şi ne va incomoda atât pe noi cât şi pe cei aflaţi în spatele nostru.
Iată cele mai importante reguli de condus pe timp de iarnă:
- Plecarea de pe loc este recomandat a se efectua cu accelerare uşoară, dozând forţa de apăsare a pedalei. În cazul în care roţile se învârtesc în gol, se va cupla treapta a doua a cutiei de viteze pentru a reduce cuplul transmis. Accelerarea puternică va determina patinarea roţilor, chiar dacă utilizăm anvelope de iarnă.
- În timpul deplasării, păstraţi o distanţă suficientă faţă de autovehiculul din faţă, astfel încât să puteţi frâna în condiţii de siguranţă. Folosiţi cât mai mult frâna de motor, retrogradând cu câte o treaptă, pericolul ruperii aderenţei fiind mult diminuat faţă de utilizarea frânei de serviciu. Pedala de frână trebuie acţionată fin, completând frâna de motor şi evitând blocarea roţilor. În cazul în care conduceţi o maşină fără sistem ABS, apăsaţi ferm pedala de frână până la limita blocării roţilor. Eliberaţi pedala şi frânaţi din nou. Dacă maşina este echipată cu ABS, nu trebuie decât să apăsaţi pedala de frână cu o intensitate corelată cu situaţia de trafic, iar acesta îşi va face simţită prezenţa, permiţându-va să evitaţi obstacolul atunci când observaţi că distanţa de frânare este insuficientă.
- Acordaţi atenţie sporită perioadelor în care temperatura este apropiată de 0 grade Celsius (-3 grade Celsius până la ^3 grade Celsius). În aceste perioade stratul de gheaţă este în curs de formare sau de topire şi suprafeţele acoperite de polei alternează cu cele uscate. Aderenţa anvelopelor atinge cel mai scăzut prag posibil, fiind necesar ca deplasarea să se realizeze cu precauţie.
- Virajele pot reprezenta un potenţial pericol atunci când carosabilul este alunecos. Reduceţi viteza suficient înainte de intrarea în curbă, astfel încât să puteţi trece în siguranţă. Întotdeauna este mai uşor să frânăm în linie dreaptă decât după ce am intrat în viraj. În plus, cu cât cuplul transmis roţilor direcţionale este mai mic, cu atât virarea se efectuează mai uşor. Păstraţi viteza constantă şi nu frânaţi cât timp aveţi roţile bracate, urmând ca, la ieşirea din viraj, accelerarea să se facă progresiv.
- Derapajul este o situaţie cu care ne putem confrunta pe timp de iarnă. Dacă acesta apare pe puntea faţă, eliberaţi pedala de acceleraţie, manevraţi volanul în sens invers derapării, retrogradati în treapta inferioară a cutiei de viteze şi apăsaţi uşor frâna până când obţineţi controlul. Deraparea spatelui apare mai des în cazul maşinilor cu tracţiune pe spate şi este foarte periculoasă. În această situaţie eliberaţi progresiv acceleraţia şi rotiţi cu calm volanul în sensul derapării, pentru a evita rotirea maşinii, dar fără a acţiona frână. Mai exact, dacă spatele pleacă în stânga este necesar să virăm stânga, iar dacă alunecarea se produce în dreapta este necesar să viram dreapta.
- La urcarea rampelor, utilizaţi cea mai mare treaptă de viteză în care motorul încă trage, astfel încât să diminuaţi puterea transmisă roţilor, reducându-se astfel posibilitatea ca acestea să se învârtă în gol. Încercaţi să păstraţi o viteză constantă. La coborârea pantelor, utilizaţi cât mai mult posibil frână de motor.
- Adaptaţi viteza de deplasare la condiţiile de iarnă. Nu uitaţi că aderenţa anvelopelor pe un carosabil acoperit cu zăpadă sau gheaţă reprezintă numai 30% din cea înregistrată pe asfalt uscat. Cine merge prea repede are şanse mari să ajungă în afara drumului.
- În intersecţii, atunci când puneţi în mişcare autoturismul la culoarea verde a semaforului, porniţi încet şi încercaţi să vă asiguraţi că cei care ar trebui să se oprească reuşesc să facă acest lucru, ţinând cont de faptul că asfaltul poate fi acoperit cu zăpadă sau gheaţă.
- Acordaţi o atenţie sporită pietonilor aflaţi în apropierea căii de rulare, îndeosebi în zonele intens circulate. Aceştia pot aluneca şi pot ajunge în faţa maşinii.
- Reduceţi cât mai mult posibil orice alte activităţi atunci când vă aflaţi la volan (discuţii telefonice-chiar dacă utilizaţi car-kit mâini libere, setări sau reglaje Radio-CD, ceas, GPS etc.) deoarece condiţiile de iarnă penalizează mult mai rapid şi cu consecinţe mult mai grave secundele de neatenţie.
Alternativă
În zilele cu căderi abundente de zăpadă şi imediat după, analizaţi alternativa deplasării cu mijloacele de transport în comun. Luaţi în calcul dificultatea deplasării cu autovehiculul propriu, cât şi cea a găsirii unui loc de parcare la destinaţie. În plus, cu cât sunt mai puţine maşini în trafic, cu atât va fi mai facilă şi mai rapidă acţiunea utilajelor de deszăpezire.
Informaţi-vă!
Dacă sunteţi nevoiţi să conduceţi în afara localităţii, iarna, pe vreme nefavorabilă, este bine să verificaţi prognoza meteo şi rapoartele privitoare la starea drumurilor. Evitaţi să plecaţi la drum când se anunţă cod portocaliu de ninsoare şi viscol.
Staţi acasă pe cod roşu!
În cazul codului roşu, staţi acasă sau acolo unde vă aflaţi! Cu siguranţă veţi găsi drumuri închise ori veţi rămâne înzăpezit prin cine ştie ce locuri izolate. Oricum nu veţi ajunge la timp la destinaţie, dar vă riscaţi chiar viaţa dvs şi a celor care vă însoţesc în maşină.
Dacă totuşi plecaţi, ştiind că prin zona tranzitată va ninge, pregătiţi-vă pentru ce este mai rău, chiar dacă meteorologii nu au emis încă un cod roşu. Astfel, înainte de a pleca la drum, umpleţi rezervorul autoturismului apoi realimentaţi periodic, în cursul deplasării.
Nu vă urcaţi obosit la volan, verificaţi sistemul de ventilaţie şi luminile înainte de plecare. Este bine să purtaţi haine călduroase, dar care să nu vă restricţioneze mişcările. Asiguraţi-vă că aveţi în maşină lichide şi mâncare neperisabilă şi verificaţi ca bateria telefonului mobil să fie încărcată. Anunţaţi o persoană cunoscută asupra rutei pe care urmează să o parcurgeţi şi a orei la care estimaţi sosirea.
În situaţia în care condiţiile meteorologice nu vă mai permit deplasarea şi rămâneţi înzăpeziţi, încercaţi să aflaţi dacă există o localitate în apropiere unde să vă puteţi adăposti. Dacă sunteţi nevoiţi să rămâneţi în maşină, nu intraţi în panică şi folosiţi telefonul mobil pentru a cere ajutor.
IMPORTANT!
Verificaţi ca zăpada să nu blocheze ţeava de eşapament, existând pericolul intoxicării cu gazele emise. De asemenea, în perioada în care motorul este pornit, deschideţi din când în când geamul. Încercaţi să vă mişcaţi permanent, în special extremităţile, pentru a ţine circulaţia în mişcare şi a evita degerăturile. În măsura în care în maşină sunt mai mulţi pasageri, dormiţi pe rând, dacă sunteţi singur este imperativ necesar să rămâneţi treaz. (Sursa: www.vacantacumasina.ro)