Citiva ani, la Braila au mers bine lucrurile. Au fost probleme cu spatiile, cu orarul, cu profesorii care sa predea, probleme chiar si de orgolii, acelasi elev era pregatit la scoala de un profesor, la Centrul de Excelenta de un alt profesor si nu se stia exact carui cadru didactic i se datoreaza apoi performanta elevului la olimpiada. Au fost apoi discutii legate si de locul in care se desfasurau majoritatea orelor, Colegiul "Murgoci", pentru ca cetatenii ar fi asociat incorect numele de "Murgoci" cu Centrul de Excelenta. Cu toate aceste probleme, activitatea Centrului a mers mai departe, iar elevii au fost cei cistigati in primul rind.
Din pacate, anul trecut Centrul de Excelenta a intrat in coma. Lipsa unei metodologii clare de finantare a redus Centrul de Excelenta la tacere. La inceputul anului trecut coordonatoarea acestuia, prof. Nicoleta Becheanu, chiar spera ca ministerul va elabora metodologia de finantare si va relua cursurile. Ele nu au inceput nici macar in acest an din acelasi motiv.
Finantare doar dupa lege
Coordonatoarea, prof. Nicoleta Becheanu, a explicat ca acest centru nu mai functioneaza pentru ca ministerul nu a elaborat o metodologie de finantare adecvata, in sensul ca unele judete functioneaza dupa vechiul sistem centralizat, in timp ce altele, cum este si cazul Brailei, sint judete pilot in aplicarea descentralizarii, iar finantarea se face diferit. Cum incepind de anul trecut finantarea ar fi trebuit sa se faca dupa numarul de elevi, si finantarea acestui Centru de Excelenta trebuia sa urmeze aceste reguli, insa ministerul nu a elaborat nici un act normativ clar in privinta finantarii acestor Centre.
Finantarea trebuia sa se faca pe elev, asa cum ar fi trebuit sa se finanteze intregul sistem de invatamint al judetului. Dar in sistemul de invatamint totul a ramas pe costul istoric, astfel ca si finantarea Centrelor de Excelenta a ramas in aer, iar acestea s-au desfiintat. "Nimeni nu avea nimic impotriva existentei Centrului de Excelenta. Chiar am discutat aceasta problema cu doamna inspector general Lilliana Tudoran si am acordul pentru continuarea activitatii. Si miine as putea sa deschid Centrul de Excelenta, dar trebuie sa se asigure un sistem de plata echilibrat in sistemul financiar, iar costul pe elev sa fie conform standardelor. Cit am mers pe costul istoric nu au fost probleme, dar daca s-a pus problema trecerii la finantarea conform numarului de elevi, au aparut probleme pentru ca eu nu stiu cum sa procedez si nu exista o lege clara care sa precizeze acest lucru. Eu am luat legatura si cu directorul din minister care raspunde de aceste Centre si mi-a spus acelasi lucru, ca trebuie sa asteptam publicarea unei metodologii clare in privinta finantarii", a explicat prof. Nicoleta Becheanu.
Elevii supradotati ignorati devin calvarul unui profesor
Practic, la aceasta ora, centre de excelenta nu mai functioneaza decit in judetele in care finantarea a fost asigurata de sponsori sau profesorii fac munca voluntara, a spus prof. Becheanu. Acum, ministerul, in loc sa emita o metodologie de finantare pentru ceea ce exista, pune in discutie infiintarea unor centre destinate instruirii diferentiate a elevilor capabili de performante.
Conform art. 10, alin. 4 din Legea Invatamintului, Ministerul Educatiei si Cercetarii poate aproba organizarea de unitati de invatamint sau de clase constituite din elevi capabili de performante. Acest articol este considerat element de discriminare, pentru ca se adreseaza unui segment restrins de elevi, iar Legea Invatamintului trebuie sa asigure egalitate de sanse pentru toti beneficiarii actului educational, se precizeaza in comunicatul de presa al ministerului.
Necesitatea existentei acestor centre de pregatire pentru copiii supradotati este totusi recunoscuta de Ministerul Educatiei, care doreste acum infiintarea unui Centru National de Instruire Diferentiata. Acesti copii supradotati au probleme de adaptare si au nevoie de specialisti care sa-i ajute si de un curriculum diferentiat.
"Cu acesti copii supradotati se poate lucra si la clasa, insa este mai usor intr-un cadru organizat. Ei oricum sint discriminati pentru ca reprezinta o extrema fata de medie si societatea are de cistigat daca este discriminare pozitiva. Ei se adapteaza mai greu si au nevoie de curriculum specializat. Au nevoie de psihologi, de profesori cu o pregatire speciala, profesori care sa-i inteleaga. Daca nu vor fi discriminati, ei vor deveni elevii problema din clasa. Se vor plictisi, nu vor fi atenti, vor comenta, vor vorbi in ora. Vor fi calvarul unui profesor intr-o clasa obisnuita, daca acesta nu stie cum sa lucreze cu un elev supradotat. Lor trebuie sa li se dea mereu de lucru, adica oricum sint izolati fata de ceilalti. De aceea spuneam ca este mai usor de lucrat cu ei intr-un cadru organizat si cu profesori specializati", a explicat prof. Nicoleta Becheanu.
Tot Ardealu-i fruncea?
Acum, ministerul vrea sa infiinteze Centrul National de Instruire Diferentiata, care sa fie finantat si din alte surse, nu numai de la bugetul de stat, proiectul urmind sa ajunga sa fie dezbatut in Parlament.
Unul dintre putinele Centre de Excelenta din tara care mai functioneaza este cel de la Cluj. Cladirea a fost construita cu finantare Phare si ofera conditii de studiu pentru loturile de olimpici ai zonei. Are laboratoare de fizica, chimie si biologie cu dotari de citeva zeci de mii de euro, laborator multimedia, dormitoare la etaj, bucatarie, sala de mese, terenuri de sport pentru petrecerea timpului liber. Aici se pregatesc elevii supradotati din judetele Cluj, Satu Mare, Baia Mare sau alte judete limitrofe, transportul elevilor respectivi fiind asigurat de primariile oraselor de unde provin.
"La inceput, atunci cind s-au infiintat centrele de excelenta regionale, s-a urmarit aplicarea si la noi a sistemului german. Elevii supradotati sint remarcati la clasa de prefesori si sint trimisi la centrele de excelenta organizate la universitatile din apropierea oraselor respective. La disciplina respectiva, elevul primeste notele in catalog de la universitate. Este bine si pentru elev, cunoaste mediul universitar, cunoaste profesorii si ii va fi mai usor sa se adapteze ulterior la mediul universitar", a povestit prof. Nicoleta Becheanu.