Pentru români, topul celor mai neinspirate cadouri de Sărbători este condus de produsele alimentare (61%), urmate de articolele de papetărie (47%) sau peştii de acvariu (43%), dar şi de bani, în timp ce pe europeni îi deranjează şi electrocasnicele şi cosmeticele de baie, potrivit MasterCard.
În afară de bani, alte cadouri considerate neinspirate de către europeni ar fi peştii de acvariu (52%), electrocasnicele (35%), lenjeriile de pat (26%) şi cosmeticele pentru baie (26%). Românii cred că cele mai nepotrivite cadouri de Sărbători sunt produsele alimentare (61%), urmate de articolele de papetărie (47%) sau peştii de acvariu (43%).
Totuşi, 28% dintre români consideră că un cadou în bani este o dovadă de indiferenţă şi de lipsă de inspiraţie şi 98% consideră că preţul cadoului primit de la cineva drag este irelevant.
Nu oferiţi bani drept cadou!
Potrivit unui studiu al MasterCard privind obiceiurile referitoare la cheltuielile de Sărbători, aproape o treime dintre europeni, inclusiv românii, consideră banii ca fiind un cadou lipsit de inspiraţie şi chiar ofensator. Mai mult decât atât, unul din zece europeni spune că acesta poate fi chiar un motiv de dispută cu persoana iubită.
A înţelege ceea ce destinatarul îşi doreşte cu adevărat (87%) şi a fi atent atunci când cumperi un cadou (86%) sunt primele două caracteristici pe care europenii le apreciază la un cadou. De fapt, banii sunt un cadou atât de nepotrivit încât numai una din zece persoane recunoaşte că ar oferi vreodată cadouri în bani. Acelaşi lucru este valabil şi pentru români. Le place să primească un cadou care să le reflecte dorinţele (83%), să îi surprindă (64%) şi să fie atent ales (40%). Doar 11% dintre ei ar oferi cadouri în bani colegilor sau familiei şi doar 4% ar face asta pentru prieteni sau partener.
Implicarea personală face toţi banii
Una din patru persoane a regretat un cadou pe care l-a oferit pentru că nu a fost suficient de inspirat. În acelaşi timp, 42% dintre românii care spun că au primit un cadou neinspirat, au fost şi dezamăgiţi. Cei mai mulţi pun asta pe seama faptului că persoana iubită nu are nicio idee ce să le cumpere (43%). Implicarea personală este cea mai importantă investiţie care trebuie făcută într-un cadou, aproape toţi cei intervievaţi (98%) considerând că preţul cadoului primit de la cineva drag este irelevant.
Deşi o treime dintre europeni (32%) încep cu o lună mai devreme, aproape jumătate (45%) au recunoscut că încep să caute cadouri cu doar o săptămână înainte sau chiar mai târziu. În România, bărbaţii (20%) sunt mai predispuşi decât femeile (8%) să lase cumpărarea cadourilor pe ultima sută de metri, cu doar o zi înainte de Sărbători.
Dintre cei care susţin că au primit un cadou neinspirat (42%), aproape una din trei persoane (28%) consideră că acest lucru se datorează faptului că persoana iubită a lăsat cumpărarea cadoului pe ultima sută de metri.
Cercetarea a fost realizată de către în 17 ţări: Austria, Belgia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia, Marea Britanie, Cehia, Grecia, Ungaria şi România, 15.129 de consumatori fiind intervievaţi în perioada 1-15 octombrie 2014.