Cele mai importante modificări din Legea Educaţiei Naţionale (II) | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Cele mai importante modificări din Legea Educaţiei Naţionale (II)

* societatea civilă are majoritatea în Consiliile de Administraţie ale şcolilor * s-au înfiinţat mai multe unităţi conexe, între care şi Corpul Experţilor în Management Educaţional

În privinţa reţelei şcolare, unităţile de învăţământ public trebuie să aibă minim 300 de elevi pentru a avea personalitate juridică, iar grădiniţele minim 150, ceea ce înseamnă că ar mai putea apărea schimbări în sistemul brăilean, pentru că atunci când s-a realizat programul pilot, în 2004, numărul minim de elevi pentru ca o şcoală să aibă personalitate juridică a fost 200. Oricum, în mediul rural, în comune, va exista cel puţin o şcoală cu personalitate juridică, indiferent dacă are sau nu numărul minim de elevi.

Unităţile de învăţământ şi autorităţile administraţiei publice locale pot decide înfiinţarea consorţiilor şcolare, parteneriate contractuale între unităţile de învăţământ, care asigură: mobilitatea personalului între unităţile membre ale consorţiului şi utilizarea în comun a resurselor unităţilor de învăţământ din consorţiu.

Unităţile de învăţământ sunt conduse de Consiliile de Administraţie, constituite din 7, 9 sau 13 membri. În cazul şcolilor cu un singur rând de clase, CA este format din 7 membri: trei cadre didactice, inclusiv directorul, doi reprezentanţi ai părinţilor, un reprezentant al primarului şi un reprezentant al consiliului local. Această proporţie se păstrează şi în cazul când CA este format din 9 sau 13 membri. Atunci cadrele didactice vor avea patru sau şase reprezentanţi în CA. Consiliul de Administraţie are mai multe atribuţii între care stabilirea posturilor vacante sau disponibile pentru angajare, statutul acestora: vacante, rezervate şi condiţiile şi modalităţile de ocupare a acestora, stabileşte comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei de director şi director adjunct din şcoală şi validează apoi rezultatele concursului. Directorul poate fi eliberat din funcţie prin hotărârea CA, cu votul a 2/3 dintre membri.

Pepinieră de directori - Corpul Naţional de Experţi în Management Educaţional

Se înfiinţează Biblioteca Şcolară Virtuală şi Platforma Şcolară de e-learning, care includ programe şcolare, exemple de lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare. Aceste resurse digitale vor fi accesibile permanent şi gratuit oricărui elev sau profesor. Se mai înfiinţează şi două unităţi conexe noi în învăţământul preuniversitar, Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată şi Unitatea pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, care vor funcţiona conform metodologiei elaborate de Minister. De asemenea, se mai înfiinţează şi Corpul Naţional de Experţi în Management Educaţional. Numai membrii acestui corp vor putea ocupa funcţii de conducere în învăţământ. Acest Corp se va constitui în urma unei selecţii, prin concurs, a cadrelor didactice care fac dovada absolvirii unui program acreditat de formare în managementul educaţional, cu minim 60 de credite transferabile.

Salariul de merit a dispărut

Profesorii trebuie să-şi realizeze activităţile într-un interval de opt ore, respectiv 40 de ore pe săptămână. Aceste activităţi cuprind: predare-învăţare-evaluare, pregătire metodico-ştiinţifică, educaţie - mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii. Norma didactică de predare a rămas ca şi până acum, în preşcolar şi primar profesorul are câte o grupă sau clasă, iar în gimnaziu, liceu sau învăţământ profesional 18 ore pe săptămână, 24 pentru profesorii de instruire practică. Pentru mentori norma didactică de predare se reduce cu două ore. Modificări au intervenit şi în acordarea premiilor şi beneficiilor în educaţie. Din lege a dispărut salariul de merit, dar gradaţia de merit are o valoare de 25% din salariul de bază, în loc de 20%, se acordă pentru 16% dintre posturi în loc de 10% cum era până acum şi se acordă pentru cinci ani, nu pentru patru, ca până acum. Personalul didactic de conducere din învăţământul public se pensionează la data împlinirii vârstei legale de pensionare, după care i se interzice îndeplinirea oricărei funcţii de conducere. Profesorii pensionaţi pot desfăşura activităţi didactice, salarizate prin plata cu ora, după împlinirea vârstei standard de pensionare. Personalul didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică educativă şi ştiinţifică poate primi decoraţii, ordine, medalii şi titluri. Ordinele şi medaliile care pot fi conferite sunt: Ordinul Spiru Haret, clasele Comandor, Cavaler şi Ofiţer, Medalia membru de onoare al corpului didactic. Profesorii cu activităţi didactice deosebite mai pot primi adrese publice de mulţumire, diplome Gheorghe Lazăr, diplomă de excelenţă, care sunt însoţite şi de premii în bani. Aceste diplome şi distincţii se acordă pentru 1% din totalul posturilor didactice din fiecare judeţ.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro