In privinta optiunii elevilor pentru licee, pe primul loc se situeaza Colegiul "Murgoci", apoi urmeaza "Iorga", "Cerna", Colegiul "Balcescu", Colegiul "Ion Ghica" si Grupul Scolar "Ana Aslan".
In cadrul acestui sondaj au fost chestionati si elevii de la SAM, clasa a X-a, care au posibilitatea sa-si continue studiile la anul de completare si elevii de clasa a XI-a, care pot sa urmeze ultimele doua clase de liceu. Aproape 80% dintre cei chestionati vor sa-si continue studiile in domeniul in care s-au pregatit. Cele mai cautate domenii sint turismul si alimentatia, apoi urmeaza domeniul mecanic si comertul. Specializarile cele mai cautate sint cele de ospatar, comerciant marfuri alimentare, mecanic auto, agricultori, confectionar produse textile. Cei care nu doresc sa-si continue studiile o fac din lipsa posibilitatilor financiare - 34%, dorinta de a pleca in strainatate - 11%, lipsa de atractie fata de activitatea scolara - 19%.
Copiii nu au suficiente informatii privind rutele de scolarizare
Studiul realizat de specialistii CJRAE a identificat si citeva dintre motivele care-i determina pe cei mai multi dintre elevi sa renunte la scoala dupa finalizarea invatamantului obligatoriu si sa opteze pentru intrarea pe piata muncii: lipsa posibilitatilor materiale/ financiare, dorinta de a se angaja pentru a obtine independenta financiara. Plecarea in strainatate este vazuta de multi tineri ca o alternativa viabila si ca motivatie pentru intreruperea studiilor. Acestia insa nu constientizeaza implicatiile unei astfel de decizii si, mai mult decit atit, adesea adopta o atitudine pasiva fata de propriul viitor.
"Consideram ca este necesar ca la nivelul fiecarei clase, sub indrumarea dirigintelui, in parteneriat cu psihologii scolari, sa se desfasoare activitati de informare privind posibilitati de continuare a studiilor prin ruta de scolarizare S.A.M. Avantajele unei pregatiri scolare/ educatii, in sistem formal, de lunga durata. De asemenea, pentru cei care s-au decis sa termine clasele a X-a sau a XI-a si sa nu se mai inscrie in anul de completare, respectiv clasa a XII-a, credem ca este util, ca pina la finele anului scolar, in cadrul activitatilor de consiliere si orientare, sa se asigure o pregatire minima, care sa-i ajute sa se integreze pe piata muncii si sa le formeze abilitati cu privire la tehnici de cautare a unui loc de munca, elemente de ego-marketing. Un procent semnificativ - 13,90% este reprezentat de elevii claselor X-XI S.A.M., care in acest moment nu stiu ce vor face in perioada imediat urmatoare. Lipsa unui proiect de viitor poate fi explicata prin influente care actioneaza din zone diferite: personala - tinerii nu au dezvoltate abilitati privind stabilirea de scopuri pe termen scurt, mediu si lung si nici abilitati de luare a deciziilor privind propria persoana, familiala - slabirea legaturilor de comunicare cu familia datorata plecarii parintilor in strainatate sau a abandonului emotional al copiilor, chiar in conditiile prezentei parintilor, sociala - incertitudini pe piata fortei de munca si la nivel social global", a precizat directorul CJRAE, Marian Closca.
In concluzie, pe baza situatiei optiunilor elevilor din acest moment, scolile pot propune, pentru anul de completare, cifre de scolarizare reprezentind cel putin trei sferturi din numarul actual al elevilor claselor a X-a, iar pentru clasa a XII-a cel putin doua treimi din numarul actual al elevilor de clasa a XI-a S.A.M.
Un alt aspect observat in urma chestionarului a fost acela ca in cazul celor mai cautate specializari se poate observa ca exista o corelatie pozitiva intre optiunile elevilor si cerintele angajatorilor privind selectia si recrutarea de personal. Pe de alta parte, in urma analizei efectuate se mai poate observa si existenta multor domenii si calificari profesionale care nu-si mai gasesc corespondentul pe piata muncii din punctul de vedere al cererii angajatorilor. In incercarea de a corela cit mai bine prevederile planurilor de scolarizare care includ viitoarele calificari profesionale si cererea de pe piata muncii, Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala, Braila va demara o cercetare sociologica in acest sens.