• sau “Bădăranii” sub bagheta lui Petru Vutcărău, la teatrul “Maria Filotti”
În perioada 27 ianuarie -13 februarie 2018, are loc la Veneţia tradiţionalul carnaval anual. Carnavalul de la Veneţia a fost creat în 1162, după o campanie militară. A luat amploare internaţională în secolul al XVIII-lea, când tineri bogaţi din întreaga Europă veneau la Veneţia să se distreze şi purtau măşti pentru a nu fi recunoscuţi. La ediţia din anul 1760 a carnavalului, a fost pusă în scenă “Bădăranii”, piesă în trei acte de Carlo Goldoni...
Printr-o fericită coincidenţă, piesa se joacă în aceste zile la Brăila, în regia lui Petru Vutcărău, director al teatrului “Eugen Ionescu” din Chişinău.
Regizorul lasă textul aproape intact, iar acesta are suficientă substanţă ca să intereseze publicul de azi. Relaţia părinţi-copii, relaţia soţ-soţie, relaţiile între prieteni şi, mai presus de toate, eternul feminin, sunt temele principale ale piesei.
Şi dacă textul piesei rămâne aproape neschimbat, regizorul intervine decisiv asupra celorlalte elemente ale spectacolului de teatru: costumele, decorurile şi muzica.
În ceea ce priveşte costumele, Vutcărău lasă spectatorii ,,mască” (ca să folosim un element vestimentar specific piesei). Foarte rar am văzut spectacole de teatru în care spectatorii să aplaude (şi să ofteze) la intrările în scenă ale actorilor datorită costumelor. Şi dacă costumele actorilor arată bine, cele ale actriţelor sunt cu adevărat spectaculoase.
Decorurile sunt de asemenea inspirate. Includem aici şi ideea ecranului mobil pe care se proiectează imagini filmate în timpul carnavalului de la Veneţia. Este o idee simplă, dar de mare impact vizual. De remarcat şi „jocul” inteligent al paravanelor-panou care se închid şi se deschid pe scenă (până dispar complet în finalul piesei) sugerând zidurile ce înconjoară casa familiei lui Lunardo.
În ceea ce priveşte muzica, regizorul optează evident pentru muzică italiană de cea mai bună calitate.
Dacă ne referim la jocul actorilor, să facem menţiunea că aceştia lucrează foarte bine ca grup. Şi tot grupul este acela care menţine starea generală de veselie, specifică unui carnaval, pe tot parcursul spectacolului. Vom evidenţia totuşi, în spiritul piesei, jocul celor patru actriţe (în ordinea de pe afiş): Cătălina Nedelea, Ramona Gîngă, Monica Ivaşcu, Corina Borş.
Şi încă ceva. Inspirat de piesă, am urmărit cu atenţie vestimentaţia spectatorilor prezenţi în sala de teatru. Diferenţa între ţinutele doamnelor şi cele ale domnilor a fost evidentă în favoarea doamnelor. Alegerea lui Vutcărău în ceea ce priveşte costumele se dovedeşte, în acelaşi timp, şi în ton cu momentul piesei şi extrem de actuală.
Un spectacol viu şi plin de culoare, de la care pleci foarte bine-dispus. Ca şi când ai fi participat la un carnaval chiar aici la Brăila. Un specatcol care se joacă cu casa închisă şi care, totuşi, nu trebuie ratat.