* consilierii județeni au aprobat în ultima ședință ordinară pe 2017 nivelul taxelor și impozitelor pe care CJ Brăila le încasează de la cetățeni în acest an * discutăm despre o majorare, raportată la indicele de inflație de 1,77% * potrivit președintelui CJ, Francisk Chiriac, în afară de această adaptare, nu există alte creșteri față de anii precedenți
Membrii Consiliului Județean Brăila au aprobat, în unanimitate, la ultima ședință ordinară a instituției de anul trecut, taxele și impozitele locale pentru anul 2018. Pe scurt, este vorba despre o majorare datorată unei actualizări a ratei de inflație aferentă ultimelor 12 luni, de 1,77. După cum a explicat președintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, înainte de votul din plen, în afară de această adaptare automată a nivelului taxelor și impozitelor locale, nu există alte creșteri față de anii precedenți.
“Taxele și impozitele pe anul 2018 nu se corectează decât cu indicele de inflație de 1,77. Nu sunt alte majorări”, le-a transmis acesta consilierilor, chiar înainte de a vota proiectul. Ca o paranteză, trebuie precizat că punctul respectiv a fost aprobat în unanimitate, în condițiile în care în sală se aflau doar PSD-iștii și aliații lor, după ce consilierii județeni PNL au decis să plece din ședință, reclamând mai multe nereguli la ordinea de zi.
Revenind, toate sumele încasate conform impozitelor și taxelor reglementate de hotărârea aprobată în decembrie de CJ Brăila reprezintă venituri ale bugetului propriu al instituției. Hotărârea a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018.
“Întrucât nivelul minim al impozitelor și taxelor locale stabilite în sumă fixă este cel menționat prin Legea 227/2015 privind Codul fiscal, pentru valoarea impozabilă pe metru pătrat de suprafața construită desfășurată la clădiri, în cazul persoanelor fizice, s-a propus adoptarea nivelurilor prevăzute la art. 457 alin. 2 din Codul fiscal. La stabilirea anuală a nivelurilor impozitelor și taxelor locale ale Consiliului Județean Brăila s-a avut în vedere rata anuala a inflației. Întrucât rata inflației aferentă ultimelor 12 luni (septembrie 2016 - septembrie 2017) a fost pozitivă - 1,77% -, propunem pentru anul 2018 actualizarea impozitelor și taxelor locale cu indicele de inflație, pentru impozitele și taxele locale stabilite în sumă fixă conform art. 474 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal”, se arată în cadrul raportului proiectului de hotărâre.
Tabloul actualizat al impozitelor în județul Brăila pe anul 2018
Trebuie subliniat că pentru o clădire (A) cu cadre din beton armat sau cu pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic, valoarea impozabilă în lei pe metrul pătrat este de 1.000 lei în cazul caselor cu instalații de apă, canalizare, eletrice și încălzire (condiții cumulaive) și 600 lei fără aceste utilități. Pentru o clădire (B) cu pereți exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic - valoarea impozitului este de 300 lei pe mp (în cazul în care există instalații de apă etc.) și 200 lei/mp (fără). În cazul clădirilor (C) care au anexa cu cadre din beton armat sau pereți exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic/chimic - impozitul va fi de 200 lei/mp (pentru cele cu utilități) și 175 lei (fără). În cazul clădirilor (D) ce au anexa cu pereți exteriori din lemn, din patră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic/chimic - impozitul va fi de 125 lei pe mp (cu utilități), respectiv 75 lei pe mp (dacă nu există utilități).
Cei care au case cu subsol, demisol sau mansardă și le folosesc pe post de locuință, în orcare dintre tipurile de clădiri (A, B, C, D) impozitul a fost fixat la 75% din suma care s-ar aplica imobilului, indiferent dacă acea clădire are utilități sau nu. Pentru clădirile unde spațiile respective există, dar nu sunt utilizate pe post de locuință, impozitul a fost stabilit la 50% din suma care s-ar aplica întregii clădiri, de asemenea, indiferent dacă există utilități sau nu.
De reținut că, în cazul unei clădiri care are pereții exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a acesteia se ia în considerare materialul cu ponderea cea mai mare. De asemenea, suprafața construită desfășurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafețelor secțiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv a balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansardă, exceptând suprafețele podurilor neutilizate ca locuință, ale scărilor și teraselor neacoperite. Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafața construită desfășurată a clădririi se determină prin înmulțirea suprafeței utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4. Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcție de rangul localității și de zona în care este amplasată clădirea.
În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri și 8 apartamente, coeficientul de corecție se reduce cu 0,10.
Interesant este și că valoarea impozabilă a clădirii se poate reduce în funcție de anul terminării acesteia. Mai exact, cu 50% pentru clădirile cu o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referință, cu 30% pentru cele care au o vechimne între 50 și 100 de ani, cu 10% - cu o vechime între 30 și 50 de ani. Trebuie reținut și că pentru clădirile renovate major, consolidate, impozitul se actualizează în condițiile în care, la finalizarea lucrărilor de renovare, valoarea clădirii crește cu cel puțin 50% față de cât valora la data începerii intervențiilor.
Cât costă în 2018 eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor
Cei care sunt interesați să obțină eliberarea unui certificat de urbanism a unei autorizații de construire sau să prelungească vreun aviz, trebuie să știe că odată cu adaptarea la indicele de inflație de 1,77, situația taxelor se prezintă în felul următor: pentru eliberarea certificatului de urbanism în mediul urban, în cazul unei suprafațe de până la 150 mp (inclusiv) taxa este de 5,30 lei/mp. Pentru suprafețe între 151 - 250 mp (inclusiv) - 6,31 lei/mp, între 251 și 500 mp (inclusiv) - 8,45 lei/mp, între 501 și 750 mp (inclusiv) - 10,59 lei/mp iar între 751 și 1.000 mp (inclusiv) - 12,62 lei/mp. Dacă este vorba de peste 1.000 mp se calculează 14,25 ^ 0,01 lei/mp pentru fiecare mp care depășește mia de metri pătrați. Cei interesați de eliberarea unui certificat de urbanism pentru o zonă rurală, au de plătit conform proiectului, 50% din taxe stabilite pentru categoriile de mai sus. De asemenea, pentru prelungirea unui certificat de urbanism se plătește 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizației inițiale. Pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism și amenajarea teritoriului, de către primari sau structurile de specialitate din cadrul CJ Brăila, taxa este de 13,64 lei. Pentru eliberarea unei autorizații de construire în cazul unei clădiri rezidențiale sau clădiri anexă, taxa a fost stabilită la 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcții. Pentru eliberarea autorizației de construire în cazul altor construcții decât cele menționate mai sus se plătește 1% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcție, inclusiv valoarea instalaților aferente.
În cazul în care se dorește prelungirea unei autorizații de construire, taxa este de 30% din cuantumul celei pentru eliberarea certificatului sau autorizației inițiale. Taxa pentru eliberarea unei autorizații de desființare, totală sau parțială, a unei construcții este de 0,1% din valoarea impozabilă stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri, aferentă părții de desființare.
Cei care doresc eliberarea unei autorizații de foraje sau excavări necesare lucrărilor de cercetare și prospectare a terenurilor în etapa efecturării studiilor geotehnice au de plătit 7,33 lei/metru pătrat afectat. De asemenea, taxa pentru eliberarea autorizației de amenajare de tabere de corturi, căsuțe sau rulote ori campinguri este de 2% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcție.
Pentru amplasarea de chioșcuri, containere, tonete, cabine, spații de expunere corpuri și panouri de afișaj, firme și reclame situate pe căile și în spațiile publice, taxa este de 7,33 lei/mp de suprafață ocupată de construcție. Iar în situația în care se dorește eliberarea unei autorizații privind lucrările de racorduri și branșamente la rețelele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie și televiziune prin cablu se solicită suma de 10,59 lei/racord. Pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală și adresă, taxa a fost stabilită la 7,33 lei.
Cine poate beneficia de scutiri de taxă și care sunt sancțiunile pentru neplată
Există și situații în care anumite categorii de persoane sau de clădiri sunt scutite de taxe și impozite locale. De exemplu, nu se cer bani pentru certificatele, avizele și autorizațiile ai căror beneficiari sunt veterani de război, văduve de război sau văduve nerecăsătorite ale veteranilor. Sau persoanele prevăzute la art. 1 din Decretul lege nr. 118/1990. Însă este valabil și pentru lăcașurile de cult și construcțiile din preajma acestora, certificatelor și autorizațiilor de construiire solicitate pentru dezvoltarea, modernizarea sau reabilitarea infrastructurilor de transport care aparțin domeniului public al statului, sau pentru lucrări de interes public național, județean sau local, dacă beneficiarul este o instituție publică.
Sunt luate în calcul și construcțiile de autostrăzi, căi ferate, construcțiilor care vizează o unitate a Ministerului Educației, fundațiile care întrețin și ajută instituții de cultură națională, care au caracter umanitar, dacă există o calamitate naturală etc.
La rândul lor, potrivit legii, consiliile locale pot hotărî să acorde scutiri sau reduceri de taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor, autorizațiilor pentru: lucrări de întreținere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice, dacă proprietarii, persoane fizice, realizează integral sau parțial aceste lucrări pe cheltuială proprie. Dar și pentru lucrări destinate păstrării monumentelor istorice definite în Legea 422, finanțate de proprietarii imobilelor din zona de protecție a monumentelor istorice și alte situații.
În ceea ce privește întârzierile sau neplata acestor taxe, consilierii județeni au luat în calcul și o serie de contravenții. Pe scurt, în cazul depunerii peste termen a declarațiilor de impunere, precum și în cazul nedepunerii acestora, amenzile pot varia între 70 lei și 696 lei.