Mergi la conţinutul principal

Cardul de sănătate, fiecare zi cu alte probleme

Febra activării cardurilor de sănătate i-a cuprins pe brăileni în ultima săptămână. Dacă în două luni, martie şi aprilie, aproape 32.000 de brăileni au mers la furnizorii de servicii medicale pentru a-şi activa cardul, în săptămâna 4 - 7 mai, peste 20.000 de asiguraţi au luat cu asalt cabinetele medicilor de familie, dar şi spitalele în acest scop.
La sediul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Brăila au mai rămas 3.100 de astfel de documente medicale neridicate şi tot aici s-au depus peste 200 de cereri de eliberare a unui card duplicat. Motivele au fost diverse. Unii oameni au constatat că au fost greşite datele inscripţionate pe suprafaţa cardului, alţii l-au uitat în buzunarele hainelor pe care, ulterior, le-au băgat în maşina de spălat, iar documentul s-a deteriorat, alţii chiar l-au pierdut. De asemenea, au fost eliberate 120 de adeverinţe de înlocuire a acestuia. Aici intră şi cei 30 de brăileni care au refuzat să intre în posesia documentului medical din convingeri religioase, dar şi studenţii cărora încă nu li s-a tipărit cardul. "Toate problemele pe care le-au întâmpinat furnizorii de servicii medicale când au încercat să activeze cardurile electronice de sănătate s-au rezolvat. Nu am primit nicio sesizare că ar mai fi probleme", a dat asigurări Ionela Fecioru, purtătorul de cuvânt al CJAS Brăila.

«Cel care a iniţiat legea cardului de sănătate, nu s-a gândit şi la persoanele invalide ori fără discernământ»

Pe de altă parte, medicii de familie se lovesc în munca lor de alte disfuncţionalităţi din sistem. De pildă, aceştia se întreabă dacă cei care au iniţiat legea cardurilor de sănătate s-au gândit şi la persoanele invalide ori suferinde de afecţiuni psihice, în condiţiile în care pacienţii trebuie să vină personal să-şi activeze cardul de sănătate. Mai e şi problema reţetelor medicale pe care farmaciile le eliberează doar în baza acestui document. Ori, ca să foloseşti cardul, trebuie să ştii codul PIN, pe care "asiguratul nu trebuie să îl divulge. Codul pin ramâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar", cum se arată pe site-ul CNAS.
"E încă o piatră adăugată în rucsacul pe care îl ducem în spate. Am avut probleme săptămâna trecută, în zilele de luni şi marţi, în activarea cardului şi apoi în copierea reţetei electronice în card, la modul că sistemul s-a blocat. În prima zi am putut finaliza actul medicat doar pentru 12 persoane. Au fost sincope, dar le-am trecut cu bine. Una peste alta, activitatea s-a derulat, pacienţii noştri nu au suferit, însă am suferit noi, medicii, care am fost suprasolicitaţi fizic neuropsihic. (...) De exemplu, eu am plecat marţi acasă la ora 22.30, atunci am închis uşa cabinetului. O altă problemă de care ne lovim acum: nu ne-a spus nimeni ce se întâmplă cu pacienţii nedeplasabili. Cum ajung ei să-şi activeze personal cardul? Cum îşi vor lua medicamente de la farmacii în baza cardului? Dar cu cei care au afecţiuni psihice ce se întâmplă? Cel care a propus legea nu a gândit şi nota practică, i-a luat în calcul doar pe cei valizi. La cei invalizi, nedeplasabili sau cei care nu au discernământ sau suferă de Alzheimer nu s-a gândit. Noi trebuie să găsim soluţii", ne-a declarat dr. Dorina Tite, medic de familie.
"Săptămâna trecută, am avut cele mai aglomerate zile. Am întâmpinat probleme la activarea cardului atunci. Dar de vineri şi până astăzi, noul program ne-a facilitat validarea cardurilor. Mai sunt probleme, în sensul că sunt pacienţi care nu au primit cardul şi vin acum pentru consultaţii. Nu ai cum să le oferi aşa ceva, fără cardul respectiv. Mi-e greu să-mi dau cu părerea încă despre serviciul cu card. Trebuie să vedem ce facilităţi ne oferă, dacă avem posibilitatea să vedem ce consultaţii i s-au dat pacientului la medicul specialist. Mai nou, una din prevederile CNAS şi Ministerului Sănătăţii este aceea că pacientul nu are voie să primească mai mult de 7 medicamente şi de la medicul de familie, şi de la medicul specialist. Eu de unde aflu dacă pacientul a mai primit sau nu medicamente şi de la medicul specialist? Poate unii pacienţi nu mai ţin minte când vin la cabinetul medicului de familie sau nu vor să spună. De multe ori, omul nu vine musai la noi cu o scrisoare medicală de la medicul specialist", este o altă problemă identificată de dr. Costin Felicia în activitatea sa de medic de familie.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro