• campania este organizată de Consiliul Judeţean al Elevilor, iar prima întâlnire a avut loc la Liceul Pedagogic “D. P. Perpessicius” • “Ne dorim ca toţi elevii să îşi cunoască drepturile, pentru a lupta pentru respectarea lor”
Consiliul Judeţean al Elevilor Brăila a lansat proiectul „Un început pentru Statut”, realizat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Brăila, proiect ce are drept scop informarea elevilor cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le au şi la modul în care pot acţiona dacă le sunt încălcate drepturile.
Prima întâlnire a avut loc recent la Liceul Pedagogic „D.P Perpessicius”, unde au participat 80 de elevi. Aceştia au primit informaţii despre Statutul Elevilor, document care există deja de doi ani şi care reglementează drepturile şi îndatoririle elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar. Spre exemplu, potrivit Statutului, elevii au dreptul de a contesta rezultatul unei evaluării scrise, iar în situaţia în care argumentele prezentate de către cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul poate solicita recorectarea lucrării scrise conducerii unităţii de învăţământ. Pe de altă parte, în cazul abaterilor disciplinare, şcolarii pot fi sancţionaţi cu observaţii individuale, mustrări scrise, retragerea temporară a burselor, inclusiv a celor sociale, sau exmatricularea, dacă faptele comise au fost grave.
“Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de noi până acum, deoarece ne dorim, în calitate de reprezentanţi ai colegilor noştri, ca toţi elevii să îşi cunoască drepturile, pentru a putea lupta pentru respectarea lor. De asemenea, în cadrul acestor activităţi, le reamintim colegilor noştri că suntem aici mereu pentru a-i sprijini atunci când consideră că au fost nedreptăţiţi în mediul şcolar”, ne-a declarat Rareş Voicu, preşedintele CJE Brăila.
În toamna anului trecut, Consiliul Judeţean al Elevilor a făcut public “Raportul privind implementarea Statutului Elevilor la nivelul judeţean - 2017-2018”, document prin care reprezentanţii şcolarilor au observat un grad alarmant de nerespectare a drepturilor prevăzute în Statut, consecinţă a faptului că elevii fie nu îşi cunosc drepturile, fie le este teamă să lupte pentru respectarea lor.
Raportul a fost elaborat în urma unui chestionar la care au participat 230 de elevi proveniţi din unităţi şi forme de învăţământ diferite (învăţământ teoretic, învăţământ vocaţional, învăţământ profesional şi tehnic, învăţământ gimnazial şi învăţământul special). Răspunsurile oferite de aceştia au arătat că elevii sunt evaluaţi în mod subiectiv, 96,5% dintre cei 230 de respondenţi sesizând cel puţin o dată acest lucru. Mai mult, 22,4% au susţinut că au simţit o ostilitate din partea profesorilor după ce au cerut reevaluarea lucrării.
Însă mai grav este că peste jumătate dintre elevii chestionaţi au simţit că le-a fost pusă în pericol integritatea fizică şi/sau morală în şcoală la un moment dat. Alt procent îngrijorător este cel al elevilor care s-au simţit discriminaţi cel puţin odată în cadrul şcolii (51,3%).
În cadrul sondajului, elevii au fost întrebaţi şi dacă sunt consultaţi atunci când vine vorba de alegerea opţionalelor. Peste 30% din totalul respondenţilor au declarat că profesorii nu s-au sfătuit cu ei niciodată atunci când a venit vorba de alegerea materiilor opţionale, iar 45,7% au spus că doar uneori sunt consultaţi. Mai mult, întrebaţi în ce măsură elevii se simt obligaţi să aleagă opţiunile preferate de profesori, 21,7% dintre repondenţi au susţinut că s-au simţit constrânşi să aleagă acest lucru, iar 44% au susţinut că s-au simţit constrânşi în mod ocazional să aleagă materiile impuse de dascăli.