Desfăşurarea campaniei agricole de primăvară este îngreunată de întârzierea apariţiei actului normativ care stabileşte cadrul legal privind acordarea sprijinului financiar în achiziţia de combustibil pentru efectuarea lucrărilor agricole de sezon. În plus, recent a intervenit şi o majorare a preţului la motorină cu până la 30%, context în care fermierii se aşteaptă la reduceri importante ale producţiilor în acest an, după cum a avertizat Nicolae Sitaru, preşedintele LAPAR (Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România). Potrivit sursei citate, costul mediu pentru înfiinţarea culturilor agricole de primăvară ajunge la circa 2.000 lei pentru un hectar, după ce motorina s-a scumpit de la 2,9 lei pe litru la 3,8 lei pe litru. "Fiind an de criză, preţurile la input-uri s-au menţinut aproximativ la aceleaşi valori ca şi în anul 2009, însă s-a scumpit semnificativ motorina, care reprezintă până la 8% din costul de înfiinţare a unui hectar. Astfel, acesta reprezintă principala problemă în efectuarea activităţii agricole în primăvara acestui an", a explicat Sitaru. Acelaşi punct de vedere este susţinut şi de către preşedintele Asociaţiei Producătorilor Agricoli (APA) din Brăila, Costică Măcelaru, care a adugat că se impune urgentarea apariţiei hotărârii de guvern prin care se acordă această subvenţie. "Pentru realizarea operaţiunilor de fertilizare producătorii au suportat costuri cu motorina la 4,2 lei/l. Deja suntem în martie şi hotărârea de guvern nu s-a publicat în Monitorul Oficial pentru a fi aplicată. Această situaţie conduce, mai departe, la întârzierea începerii lucrărilor agricole de primăvară, pentru că producătorii nu-şi permit să utilizeze motorina la preţ nesubvenţionat pentru a intra în câmp. Practic, în câteva zile, dată fiind prognoza meteo favorabilă, se va putea intra pe teren pentru înfiinţarea culturilor de primă urgenţă, gen mazăre, fasole precum şi furajele pentru animale. Dar urmează şi perioada propice înfiinţării culturilor de floarea-soarelui", a punctat Măcelaru, subliniind că întârzierea lucrărilor ar putea avea ca efect diminuarea suprafeţelor cultivate în această primăvară ceea ce, în final, va însemna producţii agricole mai mici. De altfel, sursa citată a punctat că situaţia se complică şi mai mult în contextul în care, nefiind subvenţionate, cheltuielile cu irigaţiile, cel puţin în momentul acesta, nu mai sunt sustenabile, din punct de vedere financiar, producătorilor agricoli.
De menţionat totuşi că Ministerul Agriculturii a anunţat că are în plan reducerea accizei la motorina folosită în agricultură la 21 euro/mia litri, pentru o cantitate anuală de 700 milioane litri. Din această cantitate, aproape 600 milioane litri este pentru sectorul vegetal, 99,7 milioane litri pentru sectorul zootehnic, iar diferenţa de 3,7 milioane litri pentru sectorul irigaţii.
Potrivit unui proiect de act normativ publicat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), schema de reducere a accizei la motorină se aplică prin acordarea de restituiri beneficiarilor. Sumele necesare se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul anual aprobat Ministerului Agriculturii, pe perioada celor trei ani de aplicare. Pentru anul 2010, sprijinul financiar reprezentând diferenţa dintre acciza standard de 293,215 euro/1000 litri şi cea redusă de 21,00 euro/1000 litri, este de 272,215 euro/1.000 litri, respectiv 1,162 lei/litru motorină (cursul de schimb valutar leu/euro utilizat la calculul accizelor pentru anul 2010 este de 4,2688 lei pentru 1 euro, stabilit de Banca Centrală Europeană în data de 1 octombrie 2009).