• într-o postare pe Facebook, organizaţia susţine că afirmaţiile CNAIR din răspunsul înaintat deputatului Mihai Tudose frizează minciuna • “Un «proiect matur» trebuie să aibă ÎNAINTE de semnarea contractului de execuţie lucrări toate exproprierile făcute”, se arată în postarea cu pricina
Răspunsul primit de deputatul brăilean Mihai Tudose din partea CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) cu privire la stadiul implementării proiectului de infrastructură Pod peste Dunăre Brăila - Tulcea, precum şi premisele desfăşurării în bune condiţii a acestuia, recent prezentat de cotidianul nostru, a atras rapid criticile societăţii civile care se arată scandalizată de optimismul exagerat, care chiar ar friza minciuna, afişat de cei de la companie cu privire la termenele din calendarul podului. “Un «proiect matur» trebuie să aibă ÎNAINTE de semnarea contractului de execuţie lucrări toate exproprierile făcute, relocarea utilităţilor aprobată, contractul de consultanţă/supervizare semnat şi aplicaţia de finanţare prin fonduri europene acceptată de Bruxelles. Pentru podul Brăila toate aceste aspecte sunt departe de a fi rezolvate! Astfel, se creează premisele unor întârzieri semnificative dublate de pretenţii financiare (claim-uri) ale constructorului (Astaldi) care DEJA a emis prima serie de revendicări!”, susţine Asociaţia “Pro Infrastructura” într-o postare recentă pe propria pagină de Facebook. Organizaţia atrage atenţia asupra faptului că licitaţia pentru realizarea exproprierilor a fost lansată abia în decembrie 2017, cu doar o lună înainte de semnarea contractului de construcţie a podului, dar şi că documentaţia a avut o mulţime de lacune, fapt atestat de CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) care a obligat CNAIR să aducă o serie de modificări, prelungind de asemenea termenul de depunere a ofertelor. “Astfel, calendarul comunicat domnului Tudose (prin care exproprierile vor fi finalizate în august 2019 - condiţie esenţială pentru începerea lucrărilor) este unul exagerat de optimist mai ales dacă analizăm rezultatele CNAIR şi MT (Ministerul Transporturilor - n.r.) de până acum. (...) Fără proiectele de relocări utilităţi aprobate, constructorul nu poate întocmi proiectul tehnic de lucrări! Stadiul actual al relocărilor de utilităţi ne face să fim rezervaţi cu privire la începerea proiectării podului şi a drumurilor de legătură înainte de mijlocul anului 2019, aruncând începerea execuţiei în teren abia în anul 2020 (dacă între timp se realizează şi exproprierile). Foarte grav este că licitaţia pentru supervizarea acestui contract nu a fost încă lansată, o investiţie de asemenea magnitudine (aproximativ 430 milioane euro) neputând fi supervizată corespunzător cu actualii angajaţi din regionalele CNAIR”, se arată în postare respectivă.
Legat de aplicaţia de finanţare pentru proiectul în discuţie, Asociaţia Pro Infrastructura apreciază că procesul de aprobare a acesteia este într-un stadiu incipient. “Suntem doar în faza de discuţii între CNAIR şi experţii europeni de la JASPERS. Estimarea CNAIR pentru depunerea dosarului de finanţare este luna iunie (termen extrem de optimist), însă nu este cert când se va obţine acceptul de la Comisia Europeană. Solicităm oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să abordeze un discurs realist, bazat pe fapte, nu pe promisiuni şi minciuni! Singura soluţie pentru demararea cât mai rapidă a lucrărilor este recunoaşterea erorilor făcute şi corectarea lor în cel mai scurt timp”, se punctează în finalul postării.
Potrivit paginii web a organizaţiei, “Pro Infrastructura” reprezintă societatea civilă şi acţionează pentru a aduce transparenţă şi promptitudine în dezvoltarea infrastructurii în Romania. “Suntem o asociaţie de drept privat, fără scop patrimonial, non-profit, non-guvernamentală şi apolitică. Misiunea Asociatiei Pro Infrastructura este de a susţine şi promova dezvoltarea infrastructurii ca factor cheie în obţinerea prosperităţii şi creşterii sustenabile a României. Organizaţia este un vehicul de reprezentare a intereselor societăţii civile, scopul nostru având un caracter informativ şi analitic”.
Reamintim că în informarea celor de la CNAIR se înaintează drept termen de finalizare a procedurii de expropriere sfârşitul lunii august anul viitor, când apreciază Compania că se va face întabularea coridorului de expropriere.
De asemenea, cei de la CNAIR au mai făcut sublinierea că accesul Antreprenorului în teren pentru realizarea studiilor geotehnice şi topografice necesare elaborării proiectului tehnic ar fi asigurat legislativ prin prevederile Legii 225/2010 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare: “În consecinţă procesul de expropriere se derulează simultan cu activitatea de proiectare a obiectivului, nefiind identificate probleme în acest sens”.