Mergi la conţinutul principal

Brailenii pun mai mult pret pe bunuri decit pe viata lor

Cu toate ca in tarile civilizate, asigurarile de viata functioneaza de sute de ani, in Romania, oamenii se familiarizeaza abia acum cu acest concept. Romanii, respectiv brailenii, nu sint inca receptivi la ideea de asigurare de viata, ei preferind sa-si asigure bunurile pe care le achizitioneaza.
Specialistii spun ca nici conceptul de asigurare a locuintei, nici acela de asigurare a vietii nu sint suficient de popularizate la noi. "In prezent, brailenii pun mai putin pret pe viata, sanatate si mai mult pe bunurile pe care le dobindesc. Judetul nostru duce lipsa de clasa de mijloc, numarul persoanelor care se afla la un nivel mediu din punct de vedere material fiind destul de mic. De altfel, potrivit ultimelor studii, in Europa Centrala si de Est, numai 22% dintre cei care vor sa faca acest pas opteaza pentru asigurari de viata, in timp ce 78% aleg asigurarile non-viata", a precizat conf. univ. dr. Sorin Enache, titular al disciplinei "Transporturi si Asigurari" din cadrul Universitatii "Constantin Brancoveanu" Braila.

2006 - anul in care au fost incheiate cele mai multe asigurari

Foarte multi braileni si-au asigurat autoturismele in ultimii ani. La ASIBAN, spre exemplu, anual se inregistreaza, in medie, 134.000 de masini asigurate in timp ce pentru locuinte cifra este de doar 13.600. Numarul asigurarilor a crescut in ultimii ani in special din cauza faptului ca bancile au impus asigurarea caselor si a autoturismelor la cumparare, in cazul in care achizitionarea se face pe baza unui credit. Acelasi lucru s-a intimplat si in cazul asigurarilor de viata."Bancile cer o garantie atunci cind ofera un imprumut, garantie care consta in asigurarea de viata care se incheie, insa, pe termen limitat. Numarul creditelor a crescut in 2006 comparativ cu anii precedenti si, in consecinta, acesta este si anul in care am inregistrat cele mai multe asigurari de viata pe termen limitat. Profilul asigurarilor este unul in continua dezvoltare acum. Se vor dezvolta noi concepte pe piata romaneasca de asigurari. Este cert ca in Romania nu s-a dezvoltat inca acest concept al asigurarii de viata. Aceasta datorita faptului ca ne aflam la inceput de drum si nu exista suficiente cunostinte despre acest nou domeniu. Cu timpul aceasta mentalitate se va schimba si vom putea cu siguranta sa numaram mai multe persoane care vor sa incheie o astfel de asigurare. Mai avem multe de parcurs pina cind vom ajunge la nivelul altor tari in care acest tip de asigurare se practica de sute de ani", ne-a declarat Nicoleta Vatlavec, manager al ASIBAN Braila.

A crescut numarul asigurarilor medicale pentru calatorii in strainatate

Cele mai frecvente tipuri de asigurari incheiate sint raspunderea civila auto, asigurarea medicala pentru calatorii in strainatate, asigurarile agricole, cele pentru nave si barci de agrement. Chiar daca asigurarile de locuinta nu sint prea numeroase, reprezentantii firmelor din domeniu spun ca o asemenea asigurare nu are nici pe departe un pret exorbitant. "Orice proprietar cu un venit decent isi poate permite o asigurare de locuinta. Cine nu doreste sa-si asigure imobilul din motive pecuniare nu este, de fapt, constient de adevarata valoare a acestui tip de asigurare", a completat Nicoleta Vatlavec. Aceasta a precizat ca educatia in ceea ce priveste asigurarile depinde de rezistenta populatiei in fata informatiilor referitoare la un domeniu nou, de evolutia economica pe care o va inregistra Romania in anii viitori dar si de evolutia profilului de asigurari.
Reprezentantii Allianz Tiriac Asigurari spun ca teama de a asigura locuinta vine din lipsa de informare. "Nu stiu citi oameni stiu ca o asigurare a unui imobil este chiar suportabila. De multe ori, in caz de catastrofe constind in inundatii, alunecari de teren, foarte frecvente in ultimii ani in Romania, sinistratii asteapta sa le dea statul despagubiri. In ceea ce ne priveste putem spune ca au inceput sa creasca solicitarile pentru asigurarea locuintelor din vara lui 2006. Aceasta din cauza intentiei statului de a le face obligatorii. Cetatenii care au inteles ideea vin si isi incheie singuri asigurarile dar cei mai multi sint cei care isi achizitioneaza locuinta prin accesarea creditelor. In top sint insa, asigurarile de autoturisme", ne-a declarat Petrica Ceuca, director in cadrul Allianz Tiriac - Asigurari - filiala Braila. Acesta a explicat ca asigurarea unui apartament cu 2 camere, confort I, in valoare de 35.000 de euro se ridica la doar 100 de euro/anual iar asigurarea unor bunuri in valoare de 100 milioane costa doar 40 de lei.

"Teama ca intr-o zi se poate intimpla ceva cu viata ta, devine un factor inhibator"

In ceea ce priveste asigurarile de viata, acestea pot fi: traditionale, ceea ce implica protectia efectiva si o investitie de nivel minim, dar si Unit-Linked, care implica protectie si o componenta investitionala, care, insa, are la baza fonduri cu diferite grade de risc. Cistigul este direct proportional cu riscul. Prima pe care o plateste asiguratul este investita intr-unul sau mai multe fonduri de investitii puse la dispozitie de catre asigurator, din care asiguratul primeste apoi o cota parte (un anumit numar de "unit-uri"). Asiguratul are dreptul de a opta pentru fondurile si structura unde se vor investi primele platite de el, avind posibilitatea ca, pe parcursul derularii asigurarii sa schimbe aceasta structura. Conditia pentru a putea participa la aceste fonduri de investitii este de a cumpara o asigurare de viata.
Faptul ca la noi se prefera mai mult asigurarea bunurilor decit a vietii este explicat de reprezentantii Asirom Braila prin faptul ca oamenii nu pot accepta ca intr-o zi se poate intimpla ceva rau cu viata lor. "Din punct de vedere al laturii economice, oamenii se gindesc sa-si asigure un bun, teama ca riscul asigurat s-ar putea produce fiind un bun sfetnic in acest caz. Pe de alta parte, teama ca intr-o zi se poate intimpla ceva cu viata ta, devine un factor inhibator si cetatenii prefera sa nu se gindeasca la astfel de lucruri. Polita de asigurare, in mentalitatea lor, nu face decit sa le reaminteasca, zi de zi, cit sint de vulnerabili", ne-a declarat Eugen Ionita, director al Asirom - filiala Braila. In 2006, la aceasta societate au fost asigurate 20.000 de autovehicule si 4.800 de locuinte in timp ce pentru asigurarile de viata au optat 3.500 de locuitori.

"Am alte prioritati" - spun tinerii cu virste intre 25 si 35 de ani cind vine vorba despre asigurari de viata

Ca nu sintem interesati in asigurarile de viata o demonstreaza si studiul realizat de "Lighthouse Research Company". Conform acestuia, reactiile oamenilor difera in functie de categoria de virsta careia ii apartin. "Acum am alte prioritati!" este atitudinea tinerilor cu virste cuprinse intre 25 si 35 de ani. "Inca nu!" este reactia celor care au intre 45 si 55 de ani, pentru care a incheia o asigurare de viata este sinonim cu a accepta ideea mortii. "Poate fi o idee!" spun cei care au intre 35 si 45 de ani, obtin un venit lunar peste medie si sint deja asigurati. "Da, m-ai convins, dar nu am bani!", declara cei care au intre 30 si 55 de ani, care lucreaza in conditii periculoase, dar care considera ca asigurarea este mai degraba o obligatie a angajatorului decit una individuala. Studiile arata ca apar confuzii intre asigurarea de viata si pensia privata, aceasta deoarece unii asiguratori vind produsul unit-linked ca pe o pensie privata, ceea ce este incorect. "Produsele au un regim asemanator, doar cind ajung la maturitate asiguratorul ofera clientului citeva variante: fie incaseaza suma acumulata in contul sau, fie primeste lunar o renta pe perioada determinata sau o renta viagera. Deosebirea fundamentala dintre cele doua produse, pensie privata si asigurare de viata, este ca asigurarea de viata garanteaza o suma asigurata pe care clientul o poate primi, iar pensia privata este garantata ca schema investitionala de stat. Perioada pina cind asigurarea ajunge la maturitate reprezinta perioada de acumulare, dupa care urmeaza perioada de beneficii, cind persoana incaseaza lunar o renta", a mai precizat Sorin Enache.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro