Interes minim
Cea mai cunoscuta polita de raspundere civila este cea auto, care abia dupa punerea la punct a unui sistem de urmarire a soferilor a fost adoptata de aproximativ 90% dintre acestia. De un grad mare de acoperire se bucura si asigurarile de raspundere profesionala. Toti reprezentantii sistemului medical care doresc sa incheie contracte cu CAS sint nevoiti sa prezinte dovada ca au achitat o asigurare de malpraxis. Valoarea primelor platite pentru acest gen de asigurare insa este simbolica, daca avem in vedere ca o asistenta, de exemplu, plateste anual "colosala" suma de 2 euro, pentru o valoare de 2.000 de euro. Daca, in prezent, politele de malpraxis sint ieftine si acopera un risc redus, in viitor acestea vor fi generatoare de pagube semnificative, apreciaza asiguratorii. Iar atunci cind numarul si valoarea despagubirilor vor creste, companiile de asigurari vor lua masuri pentru a acoperi daunele pe care trebuie sa le plateasca.
Lipsa unui caz in care sa se fi platit despagubiri substantiale ca urmare a erorii umane este una din cauzele pentru care acest tip de asigurari nu este popular. In Uniunea Europeana, orice eroare comisa de o persoana sau o firma care produce un prejudiciu tertilor se preteaza la despagubiri substantiale, pe care vinovatul este constient ca nu le poate acoperi. De aici provine si interesul manifestat de vestici fata de orice tip de asigurare de raspundere.
Errare humanum est... dar se plateste
Asiguratorii considera ca valoarea despagubirilor platite va fi in continua crestere, romanii fiind obligati sa renunte la ignoranta ori sa plateasca din propriul buzunar sume insemnate. Astfel, gradul de cultura in acest domeniu, extrem de redus in prezent, va creste in Romania, estimindu-se ca, in urmatorii 4-5 ani, spectrul asigurarilor de raspundere sa se largeasca, iar valoarea despagubirilor platite pentru acest tip de asigurari sa creasca. Si asta pentru ca oricine va gresi va trebui sa plateasca, fie din buzunar, fie prin activarea politei de raspundere.
"N-as putea spune ca oamenii nu sint educati in privinta asigurarilor. Poate ignoranti. Pe mine ma ingrijoreaza insa cei care patesc ceva si nu intreprind nimic ulterior. Totodata, este adevarat ca nu toate firmele de pe piata sint un “brand” si nu toate stiu sa-si promoveze produsul asa cum trebuie, sau nu au pregatirea necesara. Este dovedit acest lucru. Unii oameni stiu sa puna intrebari, insa nu primesc raspunsuri convingatoare", explica conf.univ.dr. Sorin Enache de la Universitatea Constantin Brincoveanu.
La rindul sau, directorul sucursalei judetene "Asirom" Braila, Eugen Ionita, priveste acelasi aspect al problemei educationale de pe doua paliere. "Primul se refera la pregatirea profesionala a celui care ofera un produs de asigurare, avind in vedere delicatetea acestui aspect. Cel de-al doilea sens al educatiei este cel care cuprinde populatia in ansamblul ei. Avind in vedere pasii semnificativi realizati in aceasta directie, consider ca, in urmatorii ani, nivelul educational referitor la asigurari va ajunge la un stadiu de maturitate, oamenii realizind din ce in ce mai consecvent adevaratul beneficiu al unui astfel de produs de asigurare. Un rol semnificativ in clarificarea si influentarea mentalitatii populatiei revine celui care vinde efectiv asigurari, si nu numai, acesta fiind in esenta un sfetnic personal al fiecarui client in parte", considera directorul "Asirom" Braila.
Managerii SA-urilor sint obligati sa se asigure. Si ce daca?
Potrivit modificarilor aduse Legii societatilor comerciale, prin Legea nr.441/2006, administratorii si directorii executivi ai societatilor pe actiuni (SA) sint obligati sa incheie, incepind din acest an, o polita de asigurare de raspundere profesionala. O astfel de asigurare are ca scop protejarea actionarilor de eventuale erori manageriale ale managerilor, dar si pe acestia, pentru a nu suporta din propriul buzunar eventualele daune. Respectiva polita de asigurare acopera pierderile financiare suferite de tertele persoane pagubite - actionari, clienti, creditori, furnizori, organele statului - ca urmare a unor greseli, omisiuni, raportari false ale administratorilor si managerilor. O astfel de polita exista si inainte de aparitia legii, insa, potrivit reprezentantilor societatilor de asigurari, era un produs de nisa, iar nisa era foarte ingusta. Practic, acest tip de asigurari era solicitat, aproape exclusiv, doar pentru managerii firmelor multinationale din Romania. Nici in prezent, desi legea obliga la incheierea acestor polite, managerii si adminsitratorii SA-urilor nu se grabesc sa le semneze.
"O explicatie ar fi ca prevederile legale sint ambigue, deoarece nu exista un termen limita de confirmare sau o sanctiune pentru cei care nu se supun acestei prevederi. Dupa ce au observat carentele legislatiei, probabil ca multi au renuntat la incheierea asigurarii, altfel incit nu se poate vorbi de o explozie a pietei pe acest segment", considera Sorin Enache.
Modul de stabilire a primei de asigurare variaza in functie de asigurator. Unii tin cont doar de valoarea sumei asigurate, altii iau in calcul si vechimea in functie a managerului sau cifra de afaceri a companiei. Astfel, pentru o valoare asigurata de 100.000 de euro, primele variaza intre 1.100 si 1.900 de euro. Ele pot fi diminuate insa daca respectivul manager opteaza pentru franciza - partea din dauna care ramine in sarcina asiguratului si nu se despagubeste de catre societatea de asigurare.
La "Asirom", de pilda, asigurarea se incheie pe o perioada de un an, iar suma asigurata, care reprezinta limita maxima a raspunderii asiguratorului, uzual, se poate stabili in intervalul 20.000 - 900.000 de lei sau intre 5.000 si 250.000 de euro. Se poate opta si pentru o sublimita, pe cerere de despagubire.